• 0

Problemen verkoop BV & waardebepaling aandelen

Ik zit met de volgende vragen en hoop hier aan het juiste adres te zijn.

 

Met 2 vennoten is begin 2009 een BV opgericht.

Inmiddels heb ik besloten uit de samenwerking te stappen wat ook geaccepteerd is door de andere aandeelhouders.

 

Eind juni 2010 heb ik officieel mijn aandelen ter overname aangeboden tegen verrekening van de rekeningcourantschuld. Dit is destijds ook zo aanvaard.

 

Inmiddels heb ik een bevestiging ontvangen waarbij ik een heel summier overzicht ontvangen heb van het eigen vermogen per eind december 2009 en mijn deel in de vermeende schuld van de onderneming per die datum.

 

Wat mij bevreemd is dat er uitgegaan wordt van de datum 31-12-2009 terwijl de verkoop van de aandelen nu pas plaatsheeft. Ook heb ik, ondanks toezegging geen jaarrekening oid ontvangen.

 

Ik heb goede redenen om aan te nemen dat het eigen vermogen inmiddels is toegenomen in positieve zin. Tevens zijn enkele zeer waardevolle contracten met bedrijven gesloten welke mogelijk niet in de waardering van de aandelen is meegeneomen.

 

Tevens wordt gesteld dat notariskosten voor rekening komt van beide partijen waarbij ik van mening ben dat deze normaal gesproken kosten koper zijn.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ligt eraan wat je hebt afgesproken. Zowel voor wat betreft de waardering als de kosten van de overname. De overnameprijs berekenen per 31/12 gebeurt vaker (van die datum is er immers een balans), maar daarbij kan natuurlijk wel rekening gehouden worden met latere baten en lasten. Doorgaans wordt dat in de koopovereenkomst vastgelegd, evenals de verdeling van de kosten. Als je twijfels hebt, zul je die in eerste instantie moeten bespreken met de kopers. Zij kunnen dan tekst en uitleg geven.

 

Kennelijk is er nog geen sprake van een overeenkomst, want jullie zijn het nog niet eens over de koopprijs. Zorg dus dat alles goed op papier komt en geef duidelijk aan dat er geen transactie tot stand komt als de cijfers niet duidelijk zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb 1/3 aandeel in een bv. Deze is opgericht medio 2009.

Inmiddels is van een vruchtbare samenwerking met de andere aandeelhouder geen sprake gebleken en heb ik medio juni laten weten het aandeel verkopen te willen tegen verrekening rekening courantschuld. Daar is toen positief op geregageerd (mondeling) door de DGA, hij zou de aandelen overnemen tegen verrekening rekening courantschuld.

 

Uiteraard heb ik meermaals verzocht om de jaar- en ook kwartaalrekening van de bv. Zonder succes.

 

Nu zijn we bijna een kwart jaar verder en komt men met een discutabel te noemen voorstel.

Men wil de aandelen overnemen tegen slechts het zichtbaar eigen vermogen per 31-12-2009. Het moment waarop inderdaad nog geen omzet gegenereerd was. Na dato is wel omzet gegenereerd en ook een tweetal contracten met hoge potentie binnen gehaald. Ook is een niet nader te verklaren toename van de rekening courantschuld met ruim 10% geclaimd. Ik mag accord gaan met het voorstel zoals deze er nu ligt of opdraaien voor meer schuld (er is bv geen leenovreenkomst!)

 

Wat is wijsheid. Gewoon even een pitch om meer inzicht te krijgen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.