• 0

Inbrengen van eigen spullen

Hallo,

 

ik heb een vraag, en ik heb al een tijd zitten speuren op internet, maar kan geen duidelijk antwoord krijgen. Hopelijk kunnen jullie me helpen..

 

Ik ben een paar maanden geleden begonnen als freelance fotograaf, naast mijn baan in loondienst.

Mijn fotografie werkzaamheden vallen onder Resultaat uit Overige Werkzaamheden, hier heb ik ook een VAR van.

 

Nu heb ik zo'n anderhalf jaar geleden een 2e hands professionele camera en lenzen gekocht, die ik nu dus gebruik om geld mee te verdienen. Op zich was toen niet de intentie om een eenmanszaak te beginnen, maar heb ze gewoon voor mijn hobby gekocht, maar ze zijn nu wel mijn belangrijkste 'gereeedschap', en zijn nog zo'n 1000 euro waard.

 

Nu zou ik deze onder willen brengen in mijn eenmanszaak. Dit om 2 redenenen.

- Ik wil de kosten evt. kunnen aftrekken van mijn winst zodat ik natuurlijk minder belasting hoef te betalen.

- Ik wil dat mijn inventaris- en goederen verzekering die ik wil afsluiten natuurlijk ook mijn camera en lenzen dekt.

 

Maar hoe doe ik dit? Ik heb namelijk geen bonnetje ervan, omdat ik de spullen toen 2e hands gekocht heb. Kan ik hem op de een of andere manier als persoon aan mezelf (maar dan als eenmanszaak) verkopen en daar voor de administratie een bon voor maken? Of kan ik het als opstartkosten rekenen?

 

Heeft iemand hier advies voor? Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarde laten bepalen en inbrengen zou ik zeggen. Op bijvoorbeeld marktplaats een vergelijkbaar object opzoeken op moment van inbreng en deze waarde documenteren. Een nota is volgens mij niet nodig. Aannemelijk maken voor de BD is het devies.

Link naar reactie
  • 0

Bij de opstart van jouw onderneming kun je inderaad inventaris zoals camera en lenzen in de onderneming inbrengen. Maar dat geldt ook voor een eventuele computer, printer, werktafel, telefoon etc. die momenteel in privé bezit zijn. Maak daarom een overzicht van de inventaris met de actuele waarden en zet dat op de openingsbalans van de onderneming.

Verrekening van de omzetbelasting alsmede de investeringaftrek mogen echter niet worden toegepast.

 

Succes Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

- Ik wil dat mijn inventaris- en goederen verzekering die ik wil afsluiten natuurlijk ook mijn camera en lenzen dekt.

 

Lees de kleine lettertjes van je verzekering goed door. Mijn inboedelverzekering dekt bijvoorbeeld niet bij verlies of diefstal buitenshuis en ik heb al een keer gezeur gehad over een claim waar geen factuur beschikbaar was. Voor dekking buiten mijn woning heb ik een aparte verzekering afgesloten.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het advies! Ik ga de waarde zeker nakijken en vastleggen. Als ik het goed begrijp kan ik dit dus als uitgave zien (en dus m'n winst verlagen), maar niet meenemen voor de omzetbelasting of investeringsaftrek...is dit correct?

 

 

Aangezien het een investering van meer dan €450 betreft, mag je deze niet in 1 jaar als kosten nemen; je zult moeten afschrijven op basis van de vermoedelijke levensduur (minimaal 5 jaar) en de vermoedelijke restwaarde.

 

In jouw geval zou dat kunnen zijn: inbreng 1000 -/- restwaarde 200 = 800 : 5 jaar = 160 per jaar. Als je in juli 2010 bent begonnen mag je 6 maanden afschrijven, ofwel 6/12*160 = 80.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar is dit ook als het allemaal losse spullen zijn die per stuk niet meer dan 450 euro waard zijn? Of moet ik de inventaris als een geheel zien, en dus investering?

Ik heb een camera met een huidige waarde van 400 euro, een lens van 430 euro, en nog wat kleinere dingen (tas, standaard etc.). Ik weet dat als je dingen samen koopt (dus bv. computer + printer), je deze als een investering moet zien, maar mijn spullen heb ik niet samen gekocht, maar zijn allemaal spullen van onder de 450 euro..

 

Ik ging er dus eigenlijk vanuit dat ik die per stuk in m'n bedrijf mag inbrengen en dus in een keer kan afschrijven (als uitgave kan zien)...

Link naar reactie
  • 0

Mijn mening is de volgende

 

De zaken die je noemt zijn een complex van zaken, die functioneel bij elkaar horen. Deze zouden dan moeten worden gezien als 1 aanschaf. Het moment van (zakelijk) aanschaffen is het moment dat jij deze alle tegelijk hebt ingebracht in het bedrijf. Zelfs als je kort na de start van het bedrijf iets hebt aangeschaft, dan zou dit er ook nog bij horen.

In jouw geval geldt dus niet de datum dat je deze in privé hebt aangeschaft, maar de datum dat je ze in het bedrijf inbrengt.

 

Anders ligt het als je de tas van <€450 pas volgend jaar gekocht zou hebben, dan kun je deze ineens als kosten opvoeren.

 

Link naar reactie
  • 0

In jouw geval zou dat kunnen zijn: inbreng 1000 -/- restwaarde 200 = 800 : 5 jaar = 160 per jaar. Als je in juli 2010 bent begonnen mag je 6 maanden afschrijven, ofwel 6/12*160 = 80.

 

De fiscale afschrijvingsberekening is net iets je anders, je mag fiscaal maximaal 20% van de aanschafwaarde afschrijven dus in dit geval 200 euro per volledig jaar. De restwaarde is wat overblijft aan het eind, je hoeft hier in je jaarlijkse afschrijving geen rekening mee te houden.. je bereikt dan na 4 jaar al de restwaarde en stopt dan met afschrijven. In dit geval een klein verschil maar met grotere investeringen kan dit aardig oplopen in euro's..

Link naar reactie
  • 0

 

De fiscale afschrijvingsberekening is net iets je anders, je mag fiscaal maximaal 20% van de aanschafwaarde afschrijven dus in dit geval 200 euro per volledig jaar. De restwaarde is wat overblijft aan het eind, je hoeft hier in je jaarlijkse afschrijving geen rekening mee te houden.. je bereikt dan na 4 jaar al de restwaarde en stopt dan met afschrijven.

 

Ik ben van mening dat je eerst de afschrijving moet berekenen volgens goed koopmansgebruik, ofwel de 160 euro per jaar in mijn voorbeeld. Als dit bedrag hoger is dan 20% van de aanschaf (ofwel 200 euro), dan wordt de afschrijving beperkt tot 200 euro. Nu dit niet het geval is moet m.i. de afschrijving volgens goed koopmansgebruik (160 euro) prevaleren.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn meerdere afschrijvingsmethoden toegestaan, de liniaire methode die jij beschrijft word het meest gebruikt, maar daardoor is net niet per definitie de enig juiste, goed koopmansgebruik is bepaald slechts of een regeling gebruikelijk is maar bepaald niet dat het wel of niet toegestaan is. Voordat de minimale afschrijftermijn werd ingevoerd was dit ook het meest praktisch omdat je toch zelf grotendeels bepaalde hoe lang je afschrijft.

De methode waarbij je afschrijft over de aanschafwaarde tot aan de restwaarde is gewoon een methode die is toegestaan en dus sinds de invoering van wet Werken aan winst een meer voordelige regeling geworden.

 

Ik werd mede door dit artikel weer even getriggerd op het bestaan van dit verschil

http://www.pleinplus.nl/opinie/artikel/17953/ondernemers_schrijven_te_weinig_af

 

In de praktijk heb ik al vaak gewerkt met de afschrijving tot restwaarde

 

Fiscaal is slechts vastgelegd dat de afschrijving maximaal 20% van de aanschafwaarde bedraagt (en 10% voor goodwill) nergens staat dat het verplicht is de restwaarde evenredig in mindering te brengen op het jaarlijks af te schrijven bedrag.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Toch denk ik dat het in dit voorbeeld anders ligt. Stel dat we bij de economische levensduur uit waren gegaan van 2 jaar i.p.v. 5 jaar, dan had de jaarafschrijving €400 geweest (€800:2). In dát geval was de fiscale afschrijving beperkt geweest tot 20% van €1.000, ofwel €200.

Nu is echter het omgekeerde het geval, de afschrijving volgens g.k. is láger dan het plafond. In dat geval moet de afschrijving volgens g.k. (in dit geval lineair) prevaleren, omdat het afschrijvingsplafond niet in beeld komt.

 

Ik ga hierbij ook uit van Elseviers IB Almanak 2010, blz 245 Voorbeeld 2.

 

Link naar reactie
  • 0

tsja, geen elsevier almanak bij de hand, dus dat word moeilijk bekijken en becommentarieeren

 

maar goedkoopmans gebruik is een sammenvattende term voor alle fiscaal acceptabele methoden, door 20% van de aanschafwaarde af te schrijven wijk je niet in hoge mate af van wat gebruikelijk is. Fiscaal als enige beperking is 20% van de aanschafwaarde bepaald, nergens staat dat je eerst de restwaarde in mindering moet brengen, voordat je de afschrijving berekend.

De liniare afschrijving is wellicht de meest gebruikte maar daarmee niet de enige gebruikelijke methode. Er zijn ook andere methoden toestaan zolang je maar niet boven 20% van aanschafwaarde komt.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb maar even de moeite genomen e.e.a. over te nemen (copyright Elsevier)

 

"U kocht op 1 juli 2009 een speciale computer voor 5.000. De economische levensduur is drie jaar. Omdat er een goede tweedehandsmarkt voor deze machines is, stelt u de restwaarde op €2.400. De afschrijving over 2009 bedraagt dus de helft van 1/3 van (€5.000-€2.400)=€433,33. Dat is minder dan de helft van 20% van de aanschafprijs (€500), dus wordt de afschrijving, hoewel die over een kortere periode dan vijf jaar plaatsvindt, niet beperkt."

 

In dit geval moet dus de afschrijving van €433,33 aangehouden worden, en mag deze niet op €500,-- worden gesteld. De 20%-regeling maakt geen onderdeel uit van g.k., maar geldt slechts als maximering van de afschrijving berekend op basis van g.k.

 

Nog even van de website van de BD:

 

"Voorbeeld

 

U schaft een machine aan. De aanschafprijs van deze machine bedraagt € 30.000, de vermoedelijke gebruiksduur is 10 jaar en de restwaarde na 10 jaar is € 5.000. Berekening van de afschrijving: (€ 30.000 – € 5.000) : 10 = € 2.500 per jaar. Als u een bedrijfsmiddel maar een deel van het jaar hebt gebruikt, dan mag u alleen over dat deel afschrijven. Stel dat u de machine op 1 oktober 2008 hebt gekocht, dan mag u over 2008 afschrijven: 3/12 x € 2.500 = € 625.

 

Let op!

 

De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%."

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt weer voor het delen van jullie kennis. Ik ga denk ik 20% afschrijven inderdaad. Ik ben in april begonnen...dan is het dus zo dat ik maar (8/12) * 200 mag afschrijven...toch?

 

De afschrijving start zodra de goederen in gebruik zijn genomen. Is dit op 1 april 2010, dan krijg je, als je 20% afschrijft: 1.000*20%*9/12=150 zijn.

Link naar reactie
  • 0

De beperking van de afschrijving op 20% van de aanschaffingskosten per jaar heeft geen invloed op de berekening van de afschrijving zelf. Goedkoopmansgebruik (GKG) is niet veranderd, dus in principe moet je dezelfde wijze van afschrijven blijven hanteren als in het verleden, waarbij je mogelijk tegen een maximum aanloopt.

 

Er zijn diverse afschrijvingsmethoden toegestaan onder GKG, waarbij de hoofdregel is "eens gekozen blijft gekozen": er moet een bestendige gedragslijn worden gevolgd. Stelselwijzigingen zijn toegestaan, mits niet gericht op incidenteel fiscaal voordeel.

 

Een veel voorkomende methode is (kostprijs -/- restwaarde) / economische levensduur, waarbij de afschrijving dan per maand wordt berekend. Dan spreid je dus de restwaarde over de gebruiksperiode. Logisch, want stel je hanteert een levensduur van 5 jaar en een restwaarde van 20% na 5 jaar, maar je schrijft af met 20% per jaar, dan heb je de restwaarde die je na 5 jaar zou hebben al na 4 jaar bereikt. Je hebt dan de kosten ten onrechte niet juist over de gebruiksperiode uitgesmeerd, omdat het bedrijfsmiddel in jaar 5 nog wel nut opbrengt, maar er geen kosten meer aan jaar 5 worden toegerekend. In plaats van 20% dien je dan 16% van de aanschafwaarde per jaar af te schrijven, zodat de kosten juist worden toegerekend aan de periode waarin het bedrijfsmiddel nut heeft.

 

Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt worden veel bedrijfsmiddelen in drie jaar afgeschreven en ook dat is niet zonder reden: niet alles gaat langer dan 3 jaar mee. In vorenstaand voorbeeld: als je na 3 jaar een restwaarde zou hebben van 20%, dan zou je bedrijfseconomisch 26,67% per jaar af moeten schrijven. In dat geval gaat de wettelijke inbreuk op GKG werken: fiscaal is dat maximaal 20% en de rest schuif je door. Zoals de Elsevier terecht opmerkt, kan het dus gebeuren dat je in het eerste jaar niet tegen de beperking op loopt en daarna wel.

 

Zomaar op 20% gaan zitten kan je dus, zoals Pleinplus in de link van Roel aangeeft, op een financieel nadeel komen te staan. Maar vergeet niet de restwaarde te berekenen, want ondanks het wettelijke maximum geldt dat onverkort.

 

Ps. mijn voorbeeldje heb ik zelf bedacht. Hierbij geef ik HL toestemming het onverkort naar eigen inzicht te gebruiken. Ik accepteer echter geen enkele aansprakelijkheid voor welke schade dan ook die daaruit voort zou kunnen vloeien. :P

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Toch zit ik nog ergens mee...

 

Zoals eerder gezegd zijn mijn spullen per stuk niet meer waard dan 450 euro. Maar ook de gebruiksperiode scheelt per product nogal:

- De camera die ik heb, is nu zo'n 400 euro waard, maar over maximaal 2 jaar gebruik ik hem niet meer en is hij misschien nog 150 euro waard (gaat razendsnel met digitale camera bodies)

- De lens daarentegen is ongeveer 450 euro waard, maar die houd ik waarschijnlijk altijd in mijn collectie, en die is over 5 jaar nog zeker 350 euro waard...

- Voor de andere spullen gelden weer andere periodes / restwaardes

 

Mijn gevoel zegt dan toch dat ik ze per stuk mag inbrengen. Of is het zo dat ik alles afzonderlijk moet gaan berekenen en documenteren, en dan toch als 1 investering inbrengen...?

Link naar reactie
  • 0

De grens van 450 is niet heilig, maar voornamelijk praktisch: het is de grens voor investeringen die voor de investeringsaftrek in aanmerking kunnen komen. De wet heeft het bij afschrijven op bedrijfsmiddelen over 'voorwerpen van geringe waarde'. Dat is een subjectief begrip en kan ook lager zijn dan 450.

 

Dan het begrip complex van zaken. In de praktijk wordt vaak aangesloten bij de gedachte: "Als ik het apart koop, zijn het afzonderlijke zaken, als ik het samen koop, is het een complex". Dat levert doorgaans weinig discussie met de belastingdienst op, omdat het belang te klein is: het is een tijdelijk voordeel en het gaat om kleine bedragen. Formeel is het echter te kort door de bocht. Als ik een machine bouw met 100 onderdelen die ieder 100 euro kosten, dan moet ik die kosten van 10.000 euro activeren als voortbrengingskosten van de machine.

 

In de fotografie worden lenzen en bodies bij mijn weten separaat gebruikt en vaak ook gekocht. Er valt wat voor te zeggen om ze niet als complex te zien, maar individueel te beschouwen. Maar dan nog blijft de vraag of het daarmee van geringe aard is. Zeker lenzen zou ik daar niet onder scharen.

 

Als je de body na twee jaar verkoopt, maakt het niet zoveel uit of je ineens afschrijft ivm geringe waarde of activeert en geleidelijk afschrijft: dat scheelt 1 jaar in de kosten. Als je de lenzen activeert, zal niemand moeilijk doen over de body van 400 euro.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.