• 0

Managementvergoeding; en dan???

Mijn compagnon en ik hebben beiden een holding die elk 50% van de aandelen van de 'onze' werkmaatschappij bezitten.

Beiden komen wij op de loonlijst van onze eigen holding.

Beide holdingen vragen een managementvergoeding aan de werkmaatschappij.

Vanuit de holding volgt dan een salaris welke op een prive-rekening wordt gestort.

Tot zover is het mij duidelijk.

 

Nu de vragen:

a) wat komt er bij het 'verlonen' kijken (is bijv. managementvergoeding gelijk aan brutoloon van mij als werknemer van de holding)?

b) hoe, waar en waarmee komt de belastingdienst om de hoek kijken?

c) hoe zit het met de werknemersverzekeringen?

d) is de managementvergoeding het enige waar de werkmaatschappij mee van doen krijgt?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
a) wat komt er bij het 'verlonen' kijken

Gewoon, salarisadministratie en afdracht van de juiste loonbelasting

 

is bijv. managementvergoeding gelijk aan brutoloon van mij als werknemer van de holding

Nee, loon is maar 1 component van de mangementfee, naast kosten (bijv. autokosten, telefoonkosten, internetkosten, pensioenkosten etc) en (een voorschot op) winst. Het loon is daardoor lager dan de totale managementfee

 

c) hoe zit het met de werknemersverzekeringen?

bij 2 DGA's met ieder 50% aandelen in de werkmij is er voor beide DGA's geen sociale verzekeringplicht, werknemersverzekeringen zijn dus niet van toepassing op de DGA: moet je dus zelf regelen (hetgeen over het algemeen ook gunstiger en goedkoper is, ook voor zware beroepen als tegelzetters)

 

d) is de managementvergoeding het enige waar de werkmaatschappij mee van doen krijgt?

Deze en voornoemde vragen zijn zo basaal dat ik mij afvraag waarom er überhaupt een werkmij met 2 holdings zijn opgetuigd voor een tegelzettersbedrijf. Het risico is niet dusdanig groot dat dat een BV rechtvaardigt, en de inkomsten zijn meestal ook niet zo fors dat een BV direct bijdraagt aan een fiscaal optimum. Dit soort vragen horen gesteld en beantwoord te worden voordat de keuze voor een BV gemaakt wordt. Nu lijkt het erop dat er geen enkel advies vooraf is ingewonnen, waardoor mogelijk niet de beste keuzes zijn gemaakt (zoals bijvoorbeeld dat je op dit moment volledig onverzekerd rondloopt...)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn een bv gestart om uiteenlopende redenen.

Hoofdreden is dat wij, inclusief ex-collega's, te horen hebben gekregen dat onze werkgever de tent sluit.

Er is echter volop werk en die vraag willen wij beantwoorden door nu zelf een tegelzetbedrijf te starten.

Echter, door alle omstandigheden gaat dit alles in een rap tempo.

En dan blijven een aantal zaken in de 'papieren-wereld' onderbelicht/onduidelijk.

 

De keuze voor een bv is een doelbewuste keuze geweest.

Wij vinden namelijk dat een bv meer uitstraalt (bijv. zekerheid) naar opdrachtgevers (tov. eenmanszaken/zzp-ers)

 

Uiteindelijk zal het gaan om een bedrijf met ca. 8 man personeel, incl. 2 (meewerkende) dga's.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij was Norbert verder erg compleet. Nog een ding wat jullie moeten weten is het fictief DGA loon. Lees daarover even hier.

 

Hieruit kun je opmaken dat ook naast de genoemde kosten door Norbert er wellicht nog ruimte is om vermogen in de eigen holding BV op te bouwen. In de toekomst kan dat uitgekeerd worden als dividend.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.