• 0

eigenwoning lening

Beste lezers,

 

Ik lees veel over een hypotheek vanuit de BV aan DGA. Kan het ook anderom? Een eigen(kantoor) lening vanuit prive naar OG bv? Is in dat geval de rente bij de BV aftrekbaar en voor mij prive onbelast?

Bij een familiebank werkt dit ook zo, dus misschien voor een BV ook?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

 

Groeten Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Peter

 

Het is prima mogelijk om een lening aan je BV te verstrekken vanuit privé. De rente is voor de BV aftrekbaar, MAAR de rentebaten zijn bij jou belast in box 1 (zgn. terbeschikkingstelling of TBS regeling), dus bovenop al het andere box 1 inkomen. Daarbij zul je ook een zakelijke rente moeten hanteren, die je doorgaans bepaalt a.d.h.v. % lening t.o.v. waarde OG, looptijd lening, aflossingsschema, zekerheden. Je mag hierbij als DGA niet je BV bevoordelen door een erg lage rente te rekenen.

 

Er zijn wel wat voordeeltjes:

Zo is vanaf 2010 ook de MKB winstvrijstelling (genaamd terbeschikkingstellingsvrijstelling) van 12% van toepassing op de TBS regeling. Dus 12% van de rentebaten blijven onbelast. En je bespaart 1,2% heffing op het uitgeleende bedrag in box 3, want daar geef je dit niet meer aan als bezit.

 

Financier je het bedrag privé ook bij een bank?

 

Groeten

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb privé op mijn woonhuis wel een hypotheek, maar wil het doen met geld dat al een hele tijd op een spaarrekening staat. Levert alleen niet zoveel op en ik moet afrekenen in box.3 inderdaad.

Die familiebankregeling geld dus alleen voor 2 natuurlijke personen, of moet het een ouder-kind relatie zijn?

Het is natuurlijk interessant als de ene het mag aftrekken en de ander er niet over af hoeft te rekenen.

 

Groeten Peter

 

Link naar reactie
  • 0

 

Die familiebankregeling geld dus alleen voor 2 natuurlijke personen, of moet het een ouder-kind relatie zijn?

Het is natuurlijk interessant als de ene het mag aftrekken en de ander er niet over af hoeft te rekenen.

 

 

Wat versta je onder de familiebankrekening? Wie zijn daar de eigenaren van?

familiebankregeling

 

Regeling!=Rekening

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hier even een stukje van de website van fiscalert geplakt.

 

HET FAMILIEVOORDEEL

 

Stel u heeft een paar ton waarvan u € 50.000 aan uw kind leent. Op uw spaarrekening krijgt u 3% rente. Uw kind gebruikt het geld voor de aankoop van een huis. Wat hij verder nog nodig heeft leent hij van de bank. Onder vergelijkbare condities bij de bank lenen kost 5,6% per jaar. U mag dus (5,6% + 0,25 x 5,6% =) 7% rente rekenen. Uw kind trekt de rente af tegen 42%.

 

Dit levert het u op:

Als u niet aan uw kind zou lenen, zou u over uw spaarsaldo van € 50.000 jaarlijks € 1.500 rente ontvangen. Over het gemiddelde spaarsaldo (50.000 + 51.500) ÷ 2 =) € 50.750 betaalt u 1,2% belasting in box 3, ofwel € 609. Per saldo houdt u dus € 891 over van de rente. Leent u aan uw kind tegen 7%, dan ontvangt u € 3.500. In box 3 betaalt u (1,2% x (50.000 + 53.500) ÷ 2 =) € 621 belasting en houdt u van uw rente € 2.879 over. Dat is maar liefst (2.879 – 891 =) € 1.988 méér dan wanneer u uw geld op de spaarrekening laat staan.

 

Dit kost het uw kind:

Leent uw kind bij de bank, dan zou hij (5,6% x 50.000 =) € 2.800 rente moeten betalen. Uw kind kan de rente aftrekken tegen 42%. Netto betaalt hij dan € 1.624. Leent uw kind van u, dan betaalt hij € 3.500 rente aan u. De aan u betaalde rente kan hij aftrekken. Netto betaalt hij dan € 2.030. Dat is € 406 meer dan hij netto kwijt zou zijn geweest bij de bank. Waar is dan het voordeel? U kunt uw kind compenseren voor het verschil. Dan kost het uw kind niets extra en levert uw spaargeld nog steeds een stuk meer op. Na compensatie door middel van een belastingvrije schenking bedraagt het familievoordeel immers jaarlijks nog altijd (1.988 – 406 =) € 1.582. Niet slecht, zo’n familiebank.

 

Groeten Peter

Link naar reactie
  • 0

Sorry, klein leesfoutje :-[

 

Het voordeel hierin ligt in de schenking van de rente tussen ouder en kind. Dat gaat tussen jou en de BV dus niet lukken. Of had je iets anders in gedachten? Zoals.. (?)

 

Jij leent aan je kind en je kind leent aan de BV. Minderjarige kinderen die aan jouw BV lenen, vallen ook onder de TBS regeling. Meerderjarige kinderen ook als de terbeschikkingstelling in maatschappelijk verkeer ongebruikelijk is. Nu de opzet via je kind erg doorzichtig is, kan ik me voorstellen dat de fiscus ook dit onder de TBS regeling trekt.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Het idee was dat als je een familiebank mag opzetten, dat ook zou moeten kunnen tussen mij en m'n BV. Maar dat gaat dus niet. Wil altijd graag weten waar de grens ligt.

De familiebank is een uitvinding van fiscalert, denk ik. Leuke constructie, alleen mijn dochter is nog maar 10 >:(

 

http://www.fiscalert.nl/calculators/calculator_familiebankcalculator.php

 

Voor het artikel moet je inloggen.

 

http://www.fiscalert.nl/calculators/calculator_familiebankcalculator.php

 

Groeten Peter

Link naar reactie
  • 0

kan ik me voorstellen dat de fiscus ook dit onder de TBS regeling trekt.

Sterker nog, het valt er volgens de wet al gewoon onder: "...rechtens dan wel in feite, direct of indirect..."

Ook via de bank (stort het geld op een geblokkeerde rekening, de bank leent aan de BV) werkt niet.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

De familiebank is een uitvinding van fiscalert, denk ik. Leuke constructie, alleen mijn dochter is nog maar 10 >:(

 

 

Dat is iets te veel eer voor Fiscalert ;)

lenen aan kinderen voor de aanschaf van een eigen woning en vervolgens de rente terugschenken, wordt al vele jaren toegepast. Bij een BV gaat het helaas gewoon niet.

 

@Ronaldinho: bekende materie uiteraard. Gewoon iets te abstract omschreven

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.