• 0

Handelen in Belgie

Hallo,

 

Ik ben momenteel druk bezig met mijn bedrijfsactiviteit uit te breiden naar Belgie. Ik ben geen financiën nodig, geen bedrijfsruimte dus in principe zou ik dus in mijn beleving zo aan de slag kunnen. Wat ik me afvraag is, moet ik nog ergens bij aangesloten zijn om in Belgie te mogen ondernemen? Is het verplicht me in te schrijven bij de kvk in Belgie of kan ik in Belgie gewoon handelen met mijn ned kvk? Daarnaast is mij het afhandelen mbt de btw tussen ned en belgie niet helemaal duidelijk. Ik hoop dat er mensen zijn die me kunnen helpen want ben het hele weekend wezen googlen maar ik kan er tot op heden geen touw aan vastknopen.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede morgen 696.

 

Volgens mij kun je veel informatie over dit onderwerp vinden, met de kernwoorden "ondernemen in België".

 

Het best kun je volgens mij hier "www.svb.nl/int/nl/bbz/index.jsp" starten.

Het België bureau van de SVB.

 

Succes.

 

Jan van Nistelrooij.

 

P.S. mocht je een Belgische boekhouder nodig hebben dan kan ik er wel een adviseren.

Link naar reactie
  • 0

@VNIS

 

Als 696 in België gaat ondernemen, maar zich daar niet vestigt (kantoor, filiaal, vaste inrichting), wat moet hij dan met een Belgische boekhouder?

 

IMHO kan hij gewoon in België zijn diensten/waren slijten en daar netjes de juiste BTW regels op toepassen. Zonder vestiging/vaste inrichting/filiaal in België is er ook geen plicht tot inschrijving aldaar en verloopt alles via de NL inkomstenbelasting en de EU BTW regels.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Misschien heb je hier nog iets aan:

 

EVD, België

Werk aannemen in België - wat komt daarbij kijken?

http://www.evd.nl/zoeken/showbouwsteen.asp?bstnum=151491&location=/home/landen/landenpagina/land.asp?land=bel&highlight=

 

Nog meer info over België:

http://www.evd.nl/home/landen/landenpagina/land.asp?land=bel

 

Via onderstaande link vind je allemaal adressen van instanties, die je verder kunnen helpen, zoals het

Team Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen (GWO) van de Belastingdienst.

 

België: belastingwetgeving:

http://www.evd.nl/home/landen/landenpagina/land.asp?bstnum=357&land=bel&location=/home/landen/landenpagina/land.asp?land=bel&highlight=

 

Je kunt ook nog bellen met de Marktadviseur van België: Natassa Schadi, Telefoon: +31 88 602 88 44.

 

Succes!

 

Groeten,

Lindy

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Hoe kunnen Belgische ambtenaren dan direct zien dat hij een legale ondernemer uit NL is en geen beunhaas?

 

Hoezo? Dat doen we in NL toch ook niet. Als ik een advies geef aan een Duitser, dan ga ik me toch ook niet aanmelden bij de Duitse fiscus of KvK! Ik stuur hem gewoon een factuur.

 

Het is aan de afnemer om te controleren of het BTW nummer van 969 klopt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet aan een ondernemer die netjes in een kantoor werkt, maar eentje die b.v. in België bouwprojecten doet. Als je dat ter plaatse controle krijgt en je hebt alleen een ID bij je en geen bewijs van geregistreerd ondernemerschap, veronderstel ik dat je in de problemen kunt komen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet aan een ondernemer die netjes in een kantoor werkt, maar eentje die b.v. in België bouwprojecten doet. Als je dat ter plaatse controle krijgt en je hebt alleen een ID bij je en geen bewijs van geregistreerd ondernemerschap, veronderstel ik dat je in de problemen kunt komen.

 

Hoezo? Mijn monteurs werken ook gewoon in België in opdracht van de klant aldaar.

 

Die hebben echt geen bewijs van geregistreerd ondernemerschap bij zich hoor. Als er wat voor controle dan ook is, dan verwijzen ze door naar de inkopende partij, zijnde mijn belgische klant of naar mij.

 

Lijkt mij niet dat daar problemen van zouden kunnen komen omdat ik niet geregistreerd ben in België

 

Frans

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.