• 0

Tool voor zeer accurate retail informatie

Voor eigen onderzoek van de omzetten in een bepaalde branche heb ik een software (prototype!) tool gebouwd.

De uitkomsten van deze tool zijn boven alle verwachting, omdat de data 100% accuraat is. Met deze tool kun je omzetten zien per:

 

[*]branche

[*]retailer

[*]land

[*]producenten

[*]artikelen

[*]verkoopprijzen

 

Dit wereldwijd en op retail niveau.

 

De data is beschikbaar in een OLAP database (daar kan overigens iedere analyse tool voor gebruikt worden) en met bovenstaande parameters kun je natuurlijk een schat aan informatie ontsluiten.

De tool heeft zo veel potentie dat er een mooi bedrijf omheen gebouwd kan worden.

 

Echter: ik mis de middelen en de kennis om dit verder uit te werken. De kennis die ik mis is branchekennis om de data om te zetten in goede rapporten. In mijn branche is dat geen probleem, maar over bijvoorbeeld cosmetica, dameskleding of koffiezetapparaten mis ik de benodigde kennis. En daarnaast moeten er nog klanten worden gevonden.

Voor mijn eigen toepassing-branche werkt het prima, maar er kan zo enorm veel meer mee gedaan worden!

 

Ik weet zeker dat dit iets kan worden, maar ik kom niet verder. Wellicht dat ik met hulp van HL hier wat verder mee kom. Of het een partner is, of verkoop, weet ik nog niet.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De vraag die ik zou stellen is waar zit de uniciteit en is daar intellectueel eigendom te verwerven.

Uniciteit als in uniek? De manier waarop de data opnieuw gebruikt wordt, is uniek. Of er zijn nog een paar mensen op de wereld die 'in stilte' genieten van deze kennis.

Intellectueel eigendom lijkt mij vrijwel onmogelijk, maar ik zit niet genoeg in die materie om daar wat zinnigs over te zeggen.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

@Frank, moet ik even kijken of ik iets bruikbaars heb dat ook een beetje toont. Ik ben er een paar maanden niet meer mee bezig geweest. Ben ook een beetje huiverig dergelijke info te posten, omdat de eerste indruk erg belangrijk is en ik voor mijzelf voldoende had aan een berg getallen. Het is verre van fancy momenteel.

 

Ik wilde inzicht in mijn eigen markt (modelauto's) en dat heb ik gekregen. Op basis van de resultaten heb ik investeringen in bepaalde merken niet doorgezet omdat ze niet de verkoop tonen die ik zoek. (verkopen dus gewoon niet en over de grens voor veel lagere bedragen ook nog eens, dus geen marge)

 

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

1 Of ik aan alle wetten voldoe: ik weet niet eens waar ik dat zou moeten checken momenteel!

 

2 Uniciteit als in uniek? De manier waarop de data opnieuw gebruikt wordt, is uniek. Of er zijn nog een paar mensen op de wereld die 'in stilte' genieten van deze kennis.

Intellectueel eigendom lijkt mij vrijwel onmogelijk, maar ik zit niet genoeg in die materie om daar wat zinnigs over te zeggen.

 

edit: Dit is de reden dat ik skeptisch moet zijn. Je hebt dus wellicht een goed idee maar dat is niet te beschermen of wellicht zelfs niet te verkopen. Een ding is zeker, je hebt nog een hoop uitzoekwerk te doen. Overigens hoop ik dat de netiquette niet toe staat dat er op dit forum wordt geswaffeld en alleen pubers hebben natte dromen >;(

Link naar reactie
  • 0

Dit is de reden dat ik skeptisch moet zijn. Je hebt dus wellicht een goed idee maar dat is niet te beschermen of wellicht zelfs niet te verkopen. Een ding is zeker, je hebt nog een hoop uitzoekwerk te doen. Overigens hoop ik dat de netiquette niet toe staat dat er op dit forum wordt geswaffeld >;(

Dat klopt, het 'feest' begint pas. Er komt veel bij kijken waar ik in eerste instantie helemaal nog niet aan gedacht heb.

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, het 'feest' begint pas. Er komt veel bij kijken waar ik in eerste instantie helemaal nog niet aan gedacht heb.

 

Nou je krijg nu vast veel pms van goedbedoelde hulp van de meest uiteenlopende leechers. Het is dat ik zelf te druk ben anders had ik t ook wel gewild ;D Maar stop alsjeblieft met het als een feest te zien ;), het is zowel een zware last als een uitdaging, feesten doe je pas als je je exit succesvol hebt gemaakt ;D.

Link naar reactie
  • 0

Feest staat niet voor niets tussen quotes... Ik ben mij terdege bewust van wat er allemaal nog moet gebeuren, vooral na het lezen van alle reacties in dit draadje!

 

Het is al drie maanden een zware last: wat moet ik er mee doen??? Vandaag dan eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en het hier gepubliceerd. Nu komen de verplichte en optionele vervolgstappen pas aan het licht.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Het is al drie maanden een zware last: wat moet ik er mee doen???

 

Ach, als je al 3 maanden ermee loopt en er is niets vergelijkbaars dan is het geen enkel probleem om in alle rust alle aspecten voor jezelf te overdenken en een strijdplan op te stellen.

 

Handel niet overhaast zou ik zeggen, ondanks dat het wellicht wel zo voelt

 

Frans

Link naar reactie
  • 1

Accurate marktinformatie is natuurlijk van onschatbare waarde. Bedrijven als Nielsen, Gfk en IRI* werken met panels en retailers die pos-data delen, maar hun handicap is dat bepaalde spelers niet meedoen (hard discount in het bijzonder). De graal in deze sector zijn zgn censusdata. De enige die dat benadert is Dunnhumby, die alle transacties bij Tesco kan analyseren - zij het nog steeds op basis van een steekproef. Maar wel een hele slimme.

 

Ik kan desgewenst wel een bruggetje slaan naar Dunnhumby of een Nederlandse equivalent.

 

* Hun verdienmodel is volgens mij gebaseerd op het gegeven dat retailers gratis marktinfo krijgen in ruil voor kassadata, terwijl leveranciers betalen voor rapportages. Loopbanen zijn afhankelijk van Nielsendata.

 

Voetnoot: ik heb weleens met de verantwoordelijke voor de lancering van de chipknip van gedachten gewisseld over de vraag of behalve de retailer ook de klant zelf transactiedata kan verzamelen, en of die data dan door de bank beheerd kunnen worden. Maar banken hebben daar geen interesse in.

 

Censusdata zijn een gigantische hoeveelheid gegevens. Wellicht heb je een parallelle bron van indicator-data gevonden. Als verkoop X1 is, dan is de indicator X2.

 

Twenga gebruikt een crawler om de prijzen van zoveel mogelijk producten te vergelijken, maar van een crawler om verkoopcijfers te vergelijken, heb ik nog nooit gehoord. Zou je de verkoop van bv jeans in beeld kunnen brengen?

 

Volgens mij heb je helemaal geen af-dienst nodig. Een simpele proof-of-concept volstaat, mits getoond aan de juiste personen. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

ik heb net uitgebreid met Henri gesproken en kan bevestigen dat het een geniaal concept is en dat het werkt.

Jullie mogen er van uit gaan dat hier echt markt voor is en dat Henri die markt op een of andere manier zal gaan (laten) betreden.

 

Spannend! ;D

 

Henry is begin deze zomer bij me gekomen met dit verhaal en ook ik kan bevestigen dat Henry geen flauwekul-verhaal ophangt. Het verrast me wel dat Henry nu op deze manier hier mee naar buiten komt, dat had ik iets subtieler aangepakt. Maar goed, de beer is los. Nu nog een manier vinden om dat beest te temmen.

 

Henry, als ik jou was zou ik verder geen vragen beantwoorden over de tool zelf. Het zou zuur zijn als een één of andere slimmerik 1+1 bij elkaar optelt. Aan de forumleden zou ik willen vragen Henry niet verder in verlegenheid te brengen. Hij heeft een vinding gedaan en wil dat commercieel exploiteren. Respecteer dat. Andere uitvinders worden ook niet het vuur aan de schenen gelegd om hun geheim prijs te geven.

Link naar reactie
  • 0

Voor eigen onderzoek van de omzetten in een bepaalde branche heb ik een software (prototype!) tool gebouwd.

De uitkomsten van deze tool zijn boven alle verwachting, omdat de data 100% accuraat is. Met deze tool kun je omzetten zien per:

 

[*]branche

[*]retailer

[*]land

[*]producenten

[*]artikelen

[*]verkoopprijzen

 

Dit wereldwijd en op retail niveau.

 

De data is beschikbaar in een OLAP database (daar kan overigens iedere analyse tool voor gebruikt worden) en met bovenstaande parameters kun je natuurlijk een schat aan informatie ontsluiten.

De tool heeft zo veel potentie dat er een mooi bedrijf omheen gebouwd kan worden.

 

Echter: ik mis de middelen en de kennis om dit verder uit te werken. De kennis die ik mis is branchekennis om de data om te zetten in goede rapporten. In mijn branche is dat geen probleem, maar over bijvoorbeeld cosmetica, dameskleding of koffiezetapparaten mis ik de benodigde kennis. En daarnaast moeten er nog klanten worden gevonden.

Voor mijn eigen toepassing-branche werkt het prima, maar er kan zo enorm veel meer mee gedaan worden!

 

Ik weet zeker dat dit iets kan worden, maar ik kom niet verder. Wellicht dat ik met hulp van HL hier wat verder mee kom. Of het een partner is, of verkoop, weet ik nog niet.

 

Super om te lezen dat je zo enthousiast bent en de spirit hebt gevonden om het op te pakken. Ook ik denk graag met je mee en heb na het lezen van de 5 pagina's jouw openingstopic erbij gepakt om te kijken wat je specifieke vraag nu is. Die kan ik even niet zo snel terugvinden.

 

Daarom ga ik maar even opschrijven wat er in mijn hoofd opkomt (als winkelier zijnde, niet als register valuator). Als winkelier zou ik het super interessant vinden om van bepaalde (type) producten te weten wat de omzet is in een bepaald land. Bijvoorbeeld als ik vanuit Amerika producten wil importeren en er zijn alternatieven (bijvoorbeeld 3 verschillende rvs drinkbekers) dan is het natuurlijk super om te zien welk van deze drinkbekers het in Amerika het beste doet. Dus het zou me kunnen helpen bij het bepalen van het assortiment.

 

Zou het een idee zijn om het in eerste instantie volledig uit te werken voor 1 branche? Een soort pilot te doen met een bedrijf dat jou daarna ook een goede referentie kan geven? Jij doet het gratis voor hen, zij helpen jou door de referentie en door de inhoudelijke vragen die ze hebben zodat jij weet welke punten er in een rapport minimaal moeten zitten? Op dit manier misschien een aantal standaard rapporten genereren en je profileren binnen die branche?

 

Ik zou dan kiezen voor een duidelijk afgekaderde branche die je daarna ook eenvoudig kunt bereiken, dus bijvoorbeeld een branche waarvan je weet dat iedereen hét vakblad leest (omdat er maar 1 vakblad is ) of die ene site bezoekt (omdat daar voor die branche alle belangrijke dingen opstaan). Ook zou ik kiezen voor een branche waar geld in omgaat, waar de marges hoog zijn en de bedrijven gezond.

 

Misschien kun je een link leggen met duurzaamheid? Daar willen de grotere bedrijven natuurlijk allemaal graag iets mee doen, als is het maar voor de marketing ;D

 

Misschien focussen op een branche of onderwerp waar je een subsidie voor kunt krijgen? Het maakt voor jou niet zoveel uit met welke branche je begint dus dan zou je daar ook rekening mee kunnen houden.

 

Nogmaals: ben helemaal happy dat je iets hebt gevonden waar je zo enthousiast over bent!!

Link naar reactie
  • 0

Voor eigen onderzoek van de omzetten in een bepaalde branche heb ik een software (prototype!) tool gebouwd.

De uitkomsten van deze tool zijn boven alle verwachting, omdat de data 100% accuraat is. Met deze tool kun je omzetten zien per:

 

[*]branche

[*]retailer

[*]land

[*]producenten

[*]artikelen

[*]verkoopprijzen

 

Dit wereldwijd en op retail niveau.

 

De data is beschikbaar in een OLAP database (daar kan overigens iedere analyse tool voor gebruikt worden) en met bovenstaande parameters kun je natuurlijk een schat aan informatie ontsluiten.

De tool heeft zo veel potentie dat er een mooi bedrijf omheen gebouwd kan worden.

 

Echter: ik mis de middelen en de kennis om dit verder uit te werken. De kennis die ik mis is branchekennis om de data om te zetten in goede rapporten. In mijn branche is dat geen probleem, maar over bijvoorbeeld cosmetica, dameskleding of koffiezetapparaten mis ik de benodigde kennis. En daarnaast moeten er nog klanten worden gevonden.

Voor mijn eigen toepassing-branche werkt het prima, maar er kan zo enorm veel meer mee gedaan worden!

 

Ik weet zeker dat dit iets kan worden, maar ik kom niet verder. Wellicht dat ik met hulp van HL hier wat verder mee kom. Of het een partner is, of verkoop, weet ik nog niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik weet niet of dit topic nog actief is, maar heb hier toch een paar gedachten over die ik wil delen.

 

Zelf ben ik gespecialiseerd in het voorspellen van omzet voor bedrijven. Dit gebeurt veelal met wiskundige ("econometrische") modellen op basis van omzet- en andere relevante data waar bedrijven grif geld voor betalen. Bedrijven als Locatus bijvoorbeeld verkopen de omzetdata van alle bedrijven binnen een bepaalde retailbranche voor tussen de 3000 en 4000 euro, alsmede allerlei andere interessante kerngegevens (verkoop-vloeroppervlakte per vestiging bijvoorbeeld of aantal werkzame personen).

 

Het belangrijkste bij een professioneel omzetvoorspelmodel is dat je de voorspellingen checkt met de werkelijkheid. Dit heet het "valideren" van je model. Hoe weet je anders of je model goed werkt? Je zegt ergens in je beginbericht dat de uitkomsten van jouw tool "boven alle verwachting zijn", maar hoe weet je dit eigenlijk? Heb je het gechecked met de echte omzetten van de bedrijven waar je een voorspelling voor hebt gedaan?

 

Voorbeeld. Een leuke "gratis" manier om de omzet voor een vrouwenkledingwinkel te bepalen zou de volgende zijn. Ga naar de website van het Productschap voor de detailhandel en pluk van hun website de gemiddelde besteding aan vrouwenkleding per huishouden. Ga vervolgens naar de website van CBS en download gratis het aantal huishoudens in alle postcodegebieden in een straal van 15 minuten rond de beoogde vestiging. Door deze twee te vermenigvuldigen heb je een inschatting van de totale bestedingen in het marktgebeid. Deel deze bestedingen door het aantal winkels in de regio (KvK, Telefoongids) en voila: een omzetschatting voor de winkel.

 

Het probleem met deze schatting is dat het mijlenver afwijkt van de realiteit, ondanks de op het oog accurate berekening. Dat komt omdat je (o.a.) niet meeneemt hoe de reisaftand bepalend is voor welke winkel mensen kiezen. En formulekracht. En hoe het inkomen van mensen gerelateerd is aan hun bestedingen. De specifieke variabelen die een rol spelen zijn voor elke markt anders en het kost nogal wat moeite en expertise om tot een goed model te komen voor elk branche, laat staan voor elk bedrijf!

 

Zo, en nu jij weer ;)

 

Grt,

Bjorn

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook wel eens met iets dergelijks bezig geweest, bijvoorbeeld een pakket als Exact gratis aanbieden in de branches waar jij informatie uit wil halen, als tegenprestatie krijg jij real time de belangrijkste kengetallen als omzet, inkoop, voorraad, enz.. Vanwege de snelheid en accuratesse is dergelijk data/info wel te verkopen vermoed ik.

Link naar reactie
  • 0

 

Bedrijven als Locatus bijvoorbeeld verkopen de omzetdata van alle bedrijven binnen een bepaalde retailbranche voor tussen de 3000 en 4000 euro

 

 

En zelfs de cijfers over de omzet van Locatus zijn niet 100% nauwkeurig wat niet weg neemt dat Locatus een grote bron van informatie is voor een ieder die iets met de detailhandel te maken heeft.

 

Het grootste probleem zit hem in de kleine zelfstandigen, de ambulante handel en de e-commerce om een 100% waterdicht systeem op te zetten.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn meer problemen. Het HBD krijgt zijn info van onderzoeksbureaus die met panels werken. Vroeger werkten die panels met huishoudboekjes waarin ze hun bestedingen bijschreven. Probleem daarbij is dat mensen niet doen wat ze zeggen en niet zeggen wat ze doen. Tegenwoordig zijn het online panels, en daar speelt het probleem van representativiteit en beloning. Deelnemers krijgen een kleine beloning, dus dat trekt een bepaald slag aan: mensen die voor een habbekrats enquetes invullen. Koppel dat aan methodische fouten en je krijgt aperte nonsens zoals de recente Multichannel Monitor van het HBD.

 

Henri (topicstarter) heeft een nieuwe indicator gevonden die volgens hem zeer goed voorspelt wat er besteed wordt of gaat worden aan een bepaald merk, in een bepaalde categorie of bij een bepaalde winkel. Dat is vrij eenvoudig te toetsen en valideren door een retailer die aan het andere end zit.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Henri (topicstarter) heeft een nieuwe indicator gevonden die volgens hem zeer goed voorspelt wat er besteed wordt of gaat worden aan een bepaald merk, in een bepaalde categorie of bij een bepaalde winkel. Dat is vrij eenvoudig te toetsen en valideren door een retailer die aan het andere end zit.

 

Klopt. Dus als Henri vraagt wat anderen (wij) van dit idee vinden is dit dus het eerste wat ik zou willen weten om te bepalen of het ook daadwerkelijk een goed idee is. Het web scrapen voor info en daarmee een voorspelmodel bouwen kan iedereen. Een GOED model bouwen is heel andere koek!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.