• 0

Technologie voor vogelgriep-vaccin

Verschillende laboratoria gebruiken "reversed genetics" om een verzwakt vogelgriep-virus te maken die als vaccin kan dienen.

 

Verzwakte virussen wekken wel een respons van het imuunsysteem op, maar maken je niet ziek.

 

Met andere woorden: mocht vogelgriep ook voor mensen besmettelijk worden, dan is er hoop.

 

De patenten die de technologie van "Reversed genetics" beschrijven zijn in handen van het bedrijf MedImmune.

 

 

lees meer..

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik las net in de krant dat de overheid voor zoveel duizend mensen een remmer heeft gekocht? Naam ben ik kwijt, wel weet ik dat het wordt gemaakt door Roche in Zwitserland.

 

Zo'n remmer stopt het virus dus niet, maar remt het alleen... (ja dat maak ik allemaal op uit de naam ;)) Maar dit middel is dus echt een ANTI medicijn?

 

Link naar reactie
  • 0

Zo'n remmer stopt het virus dus niet, maar remt het alleen... (ja dat maak ik allemaal op uit de naam ) Maar dit middel is dus echt een ANTI medicijn?

 

Dat is deels waar. De remmer zelf zal het virus niet uitschakelen, maar wel de snelheid van infectie verlagen. Influenza-achtige virussen zijn meestal ziektes die door het eigen immuunsysteem kunnen worden genezen, mits hier voldoende tijd voor is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld HIV dat zich in het lichaam afschermt van het imuunsysteem en daardoor niet of nauwelijks door de mens zelf genezen kan worden.

 

De aanpak zoals beschreven in het artikel levert overigens wel gevaren op. 'Live vaccines' worden eigenlijk nauwelijks meer gebruikt, omdat ze relatief vaak tot een slechte afloop kunnen leiden. De meeste gevaccineerden zullen er niet al te gek zien van worden, maar dat geldt niet voor zwakke personen. Een aardig voorbeeld is het oude polio-vaccin, dat op een gegeven moment meer slachtoffers maakte dan de ziekte zelf (en dus ook is afgeschaft of vervangen).

 

Ook is deze manier vaccin-bereiding relatief traag, met als gevolg dat het eigenlijk virus wel eens sneller kan muteren dan dat het vaccin kan worden aangepast.

 

De enige echte oplossing voor dit soort problemen zal waarschijnlijk veel fundamenteel onderzoek vereisen, waardoor er nieuwe mogelijkheden gevonden worden om de verspreiding van zo'n virus in te perken. Er spelen bij virussen altijd een set enzymen een rol die het bijvoorbeeld mogelijk maken een cel binnen te dringen en daarbinnen te vermenigvuldigen. Gerichte remming op juist die mechanismen is effectief tegen virussen zonder de patient te schaden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.