• 0

Hoe eenvoudig een bedrijfsovername te regelen.

Wij hebben een goedlopende webshop, maar omdat het iets teveel tijd gaat kosten hebben mijn partner en ik besloten om hiermee te stoppen en de boel te verkopen.

 

Nu hebben we een goede partij gevonden die de hele boel voor € 11.000,- excl. B.T.W. wil overnemen. Nu is mijn vraag hoe ik het handigst bij de KvK en de belastingdienst kan aangeven dat we de boel overdragen en dat wij er helemaal mee stoppen.

 

Wij hebben een VOF en zij een eenmanszaak. Kan ik dan het beste formulier 14 of 17a van de KvK invullen?

 

Heb ik dan nog wel recht op stakingsaftrek? Of is dit alleen als een bedrijf helemaal gestopt wordt? Enig advies in hoe ik dit het beste kan aanpakken is meer dan welkom. Hartelijk dank in ieder geval voor elke suggestie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je reactie. Je geeft het volgende aan: "De staling en stakingsaftrek (voorzover er stakingswinst is, o.a. goodwill) geef je aan in je IB aangifte over het stakingsjaar."

 

Wil je dit nog iets verder toelichten? Stakingsaftrek heb je toch altijd eenmalig in je leven recht op? Ik meen iets van € 3.600,-?

De stakingswinst is het verschil tussen verkoopprijs en boekwaarde.

 

Hoe wordt de boekwaarde bepaald en door wie?

Link naar reactie
  • 1

de stakingsaftrek van 3630 heb je eenmaal recht op, maar dan moet er wel stakingswinst zijn om die aftrek op toe te passen ;)

 

De stakingswinst bestaat uit:

- stille reserves op activa (bijv. pand vrije verkoopwaarde 300K, boekwaarde 100K = 200K stille reserve)

- goodwill (de meerwprijs die betaald is voor de onderneming boven de waarde (economisch verkeer) van hetgeen op de balans staat en verkocht wordt;

- FOR: fiscale oudedagsreserve;

- overige reserves, bijv. Herinvesteringsreserve

- desinvesteringsbijtelling.

 

Pas als een of meerdere van dezen een winst bevat, kan de stakingsaftrek daarop in mindering gebracht worden.

 

Je vraag wie de boekwaarde bepaalt is simpel te beantwoorden: die volgt uit je administratie. Aankoopprijs min fiscaal toelaatbare afschrijvingen = boekwaarde.

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.