• 0

wanbetaler in buitenland keert terug

Een van onze debiteuren vertrok zonder te betalen naar het buitenland. Hoewel het om zo'n Euro 15.000 ging concludeerden we destijds (5 jaar terug) dat de kans iets te halen klein zo zijn (klant zat in Costa Rica).

 

Nu hoor ik net dat deze persoon zich weer in NL gaat vestigen maar geen idee waar. Hoe kunnen we hem bij z'n lurven grijpen?

 

Albert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Check even van wanneer de laatste aanmaning dateert, want contractuele vorderingen verjaren in principe na 5 jaar. Als het al meer dan 5 jaar "stil" is geweest, kun je helaas geen betaling meer afdwingen.

 

Als er sprake was van consumentenkoop (de naar Costa Rica "gevluchte" persoon heeft iets gekocht in zijn hoedanigheid van consument) is de verjaringstermijn zelfs 2 jaar, en kun je sowieso geen aanspraak meer maken op betaling.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Check even van wanneer de laatste aanmaning dateert, want contractuele vorderingen verjaren in principe na 5 jaar. Als het al meer dan 5 jaar "stil" is geweest, kun je helaas geen betaling meer afdwingen.

 

Als er sprake was van consumentenkoop (de naar Costa Rica "gevluchte" persoon heeft iets gekocht in zijn hoedanigheid van consument) is de verjaringstermijn zelfs 2 jaar, en kun je sowieso geen aanspraak meer maken op betaling.

 

Even voor mijn beeldvorming ajos :

 

Is een aanmaning dan voldoende om weer een 5 jaar termijn te verkrijgen? Dit geldt dan zelfs zonder vonnis?

 

Dank je.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

De laatste aanmaning is 3 jaar oud maar sindsdien heeft een bevriende advocaat nog wel contact gehad met deze debiteur, tot een jaar geleden zelfs. Maar ja, steeds hetzelfde verhaal: "ik zit nu even krap maar over een maand krijg ik wat geld van iemand ....' . Zo ging het maar door.

 

Telt dat wel wel mee om de verjaringstermijn op te heffen?

Link naar reactie
  • 0

Check even van wanneer de laatste aanmaning dateert, want contractuele vorderingen verjaren in principe na 5 jaar. Als het al meer dan 5 jaar "stil" is geweest, kun je helaas geen betaling meer afdwingen.

 

Als er sprake was van consumentenkoop (de naar Costa Rica "gevluchte" persoon heeft iets gekocht in zijn hoedanigheid van consument) is de verjaringstermijn zelfs 2 jaar, en kun je sowieso geen aanspraak meer maken op betaling.

 

Even voor mijn beeldvorming ajos :

 

Is een aanmaning dan voldoende om weer een 5 jaar termijn te verkrijgen? Dit geldt dan zelfs zonder vonnis?

 

Dank je.

 

Danny

Dat klopt inderdaad; door de aanmaning gaat een nieuwe termijn van 5 jaar lopen. Met een vonnis in de hand hoef je geen verjaring te stuiten, omdat een vordering uit een vonnis na 20 jaar pas verjaart.

 

Mondelinge aanmaningen tellen in principe ook mee, alleen die zijn zo lastig te bewijzen (zeker als de wederpartij ontkent dat je mondeling hebt aangemaand).

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt in bovenstaand bericht; de wet vereist dat stuitingshandelingen schriftelijk worden verricht (art. 3:317 BW). Mondelinge aanmaningen stuiten de verjaring dus niet. Wel stuit erkenning van de vordering door de wederpartij de verjaring; deze erkenning kan in principe ook mondeling zijn gedaan (art. 3:318 BW). Bij uitsluitend mondelinge erkenning loop je uiteraard wel weer tegen een bewijsprobleem aan.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt in bovenstaand bericht; de wet vereist dat stuitingshandelingen schriftelijk worden verricht (art. 3:317 BW). Mondelinge aanmaningen stuiten de verjaring dus niet. Wel stuit erkenning van de vordering door de wederpartij de verjaring; deze erkenning kan in principe ook mondeling zijn gedaan (art. 3:318 BW). Bij uitsluitend mondelinge erkenning loop je uiteraard wel weer tegen een bewijsprobleem aan.

 

dank je

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.