• 0

Functieomschrijving, nevenwerkzaamheden en concurrentiebeding.

Goedendag allen,

De titel is wat uitgebreid maar dat moest even aangezien mijn vraag een samenhangend geheel van dit alles is.

 

Ik werk op dit moment nog fulltime, ik wil hiernaast voor mijzelf gaan beginnen maar ik ben nog een en ander aan het uitzoeken betreffende mijn huidige contract. Ik wil namelijk een bedrijf gaan beginnen die als core business heeft wat bij mijn huidige werkgever een hele hele kleine tak is van het bedrijf. Ik ben de enige die deze tak stuurt en de werkzaamheden uitvoert maar ik ben niet aangenomen voor deze functie, in mijn contract staat dus ook niet dat ik deze functie uitvoer. Nu vraag ik mij dus af in hoeverre ik verkeerd bezig ben als ik hierin een eigen bedrijf opzet (ik ben niet van plan mij te richten op huidige klanten van mijn werkgever).

 

Mijn concurrentiebeding:

Het is de werknemer zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de werkgever niet toegestaan na het eindigen van de arbeidsovereenkomst in enige vorm werkzaam te zijn of rechtstreeks of indirect betrokken te zijn bij activiteiten die gelijk of gelijksoortig zijn aan de activiteiten van de werkgever of aan het gelieerde ondernemingen binnen een straal van 25KM buiten ........ Dit verbod geldt voor een periode van 6 maanden.

 

Nevenwerkzaamheden:

De werknemer zal gedurende de loop van deze overeenkomst niet voor een andere werkgever of opdrachtgever werkzaam zijn, noch voor eigen rekening een bedrijf of beroep uitoefenen, tenzij dit geschied met schriftelijke toestemming van de werkgever.

 

Mijn inziens is dit namelijk veel te ruim omschreven en verwacht ik ook niet mocht het erop aankomen dat een rechter dit redelijk zal vinden, vooral omdat in ditzelfde contract een functie vermeld wat niks te maken heeft met hetgeen ik uitvoer binnen het bedrijf. (verkeerde functie zeg maar).

 

Het valt me namelijk op dat er in het concurrentiebeding en nevenwerkzaamheden niet gesproken wordt over een functie maar over activiteiten. Een functieomschrijving grote dan de naam van de functie heb ik namelijk niet in het contract staan en een aantal zinnen waarin staat dat "beide partijen wel duidelijk is wat de functie inhoud".

 

Sorry als mijn verhaal wat chaotisch is, maar het is namelijk nog al wat om samen te vatten ;) Mijn hoofd draait op het moment op volle toeren (wel zo lekker :D).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een straal van 25 kilometer en een looptijd 6 maanden? Dat lijkt me geenszins ruim hoor, eerlijk gezegd!

 

Kun je de activiteit, die blijkbaar geen core-business is van je huidige werkgever, niet overnemen/meenemen als basis voor je huidige bedrijf? Dan ga je in goed overleg van start, in plaats van een concurrent te worden van je huidige werkgever. Of is dat geen optie?

Link naar reactie
  • 0

Een straal van 25 kilometer en een looptijd 6 maanden? Dat lijkt me geenszins ruim hoor, eerlijk gezegd!

 

Kun je de activiteit, die blijkbaar geen core-business is van je huidige werkgever, niet overnemen/meenemen als basis voor je huidige bedrijf? Dan ga je in goed overleg van start, in plaats van een concurrent te worden van je huidige werkgever. Of is dat geen optie?

 

Zou eventueel een optie kunnen zijn ja, zal ik zeker overwegen. Maar het is de bedoeling dat ik daar eerst nog blijf werken terwijl ik mijn eigen bedrijf opstart en al wat klanten bedien die ik al heb verworven onder vrienden en netwerken. Ik wil alles goed voorbereiden voor ik echt van start ga, ik weet dat ik hier op lokaal niveau goed mee kan scoren maar ik wil mijn werkgever niet vervelend achterlaten. Ik wil het goed afsluiten tegen die tijd zeg maar.

 

Laat ik mijn vraag anders formuleren. Kan het kwaad dat ik mij alvast inschrijf bij het KVK en eventueel al verder ga met organiseren? En ik woon in dezelfde plaats als waar ik nu werk, dus stel dat ik de werkzaamheden niet over kan nemen en dat ik er verder niet uitkom met mijn huidige werkgever, kom ik dan niet voor de eerste 6 maanden in de problemen? Ik wil namelijk wel meteen vanaf het begin af beginnen met klanten bedienen en klanten werven.

Link naar reactie
  • 0

Aangezien je voorlopig full-time bij je huidige werkgever wilt blijven werken, is het concurrentiebeding nog niet van toepassing. Dat gaat pas in nadat je je dienstverband hebt beëindigd.

 

Wat de nevenwerkzaamheden betreft ben je overeengekomen niet voor eigen rekening een bedrijf te beginnen tijdens de looptijd van je dienstverband zonder toestemming van je werkgever. Daar heb je je dus aan te houden.

 

Als je nu een eigen bedrijf begint zonder toestemming - al dan niet met activiteiten die je werkgever ook verricht - schend je de afspraken in je arbeidsovereenkomst en kun je in de problemen komen. Dat die activiteiten bij je werkgever geen core business zijn staat hier los van. En als je op het moment dat het fout gaat besluit om ontslag te nemen, krijg je te maken met het concurrentiebeding, dat mij - zoals Jeroen ook aangeeft - niet onredelijk lijkt.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de snelle reacties. :)

Wat ik even voorop wil stellen, het is absoluut niet mijn intentie om mijn werkgever een mes in zijn rug te steken dus ik zal jullie advies zeker ter harte nemen. Ik wil gewoon zoveel mogelijk informatie inzamelen voordat ik verdere stappen ga ondernemen.

Mijn volgende stap zal zijn om sowieso de dingen klaar te maken/zetten wat al kan (denk aan: huisstijl, website, ETC), dit zal ik overigens niet publiceren/online zetten.

 

Daarna zal ik in gesprek gaan met mijn werkgever om te kijken of ik eventueel de werkzaamheden kan over-/meenemen en kan dit niet, dan moeten we even gaan kijken of er een constructie te bedenken is waar we beide beter van worden en dat ik toch met mijn eigen bedrijf kan beginnen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.