• 0

Ieder jaar een nieuwe auto kopen fiscaal interessant?

Beste mensen,

 

Ik zit me te verdiepen in de aanschaf van een nieuwe auto. Een Skoda Fabia Combi Greenline.

Ik zie nu dat ik bij 15.000 zakelijke km. en 10.000 prive km per jaar na 4 jaar op het break-even punt ben ongeveer, waarbij het voordeliger zou zijn om een auto privé te kopen i.p.v. zakelijk.

Maar ik zie ook dat als ik jaarlijks de nieuwe auto zou inruilen, ik in de huidige belasting situatie zakelijk voor in totaal € 2718,- per jaar rijd, na het eerste jaar.

 

Misschien zie ik wat over het hoofd, maar ik heb de volgende berekening gemaakt:

 

Zakelijk aanschaf Skoda Fabia Greenline na inruil huidige auto: 12.206 excl. BTW

Per jaar heb ik dan een bijtelling van €1963,- (14%)

Het eerste jaar een investeringsaftrek van €1580,-

En het eerste en het tweede jaar een teruggave door afschrijving van € 2822,-

De overige jaarlijkse autokosten heb ik verder geschat op ca. € 2000,-

 

De totale kosten in het 1e jaar zijn €13532,- (aanschaf + bijtelling - investeringsaftrek - afschrijving + overige autokosten)

De totale kosten in het 2e jaar zijn € 1326,- (bijtelling - afschrijving + overige autokosten)

De totale kosten in het 3e jaar zijn € 4148,- (bijtelling + overige autokosten)

De totale kosten in het 4e jaar zijn € 4148,- (bijtelling + overige autokosten)

 

Prive aanschaf Skoda Fabia Greenline na inruil huidige auto: € 14990 incl. BTW

Bij ca. 15.000 km op jaar basis heb ik dan een vergoeding van 15.000 x € 0,19 x 0,36% belastingvoordeel = € 1026,-

De overige jaarlijkse autokosten heb ik verder geschat op ca. € 3100,- (incl. BTW)

 

De totale kosten in het 1e jaar zijn €17064,- (aanschaf - kilometervergoeding + overige autokosten)

De totale kosten in het 2e jaar zijn € 2074,- (overige autokosten - kilometervergoeding)

De totale kosten in het 3e jaar zijn € 2074,- (overige autokosten - kilometervergoeding)

De totale kosten in het 4e jaar zijn € 2074,- (overige autokosten - kilometervergoeding)

 

Cumulatief komt het neer op de volgende kosten:

 

Na 1 jaar zakelijk rijden € 13532

Na 1 jaar prive rijden € 17064

 

Na 2 jaar zakelijk rijden € 14858

Na 2 jaar prive rijden € 19138

 

Na 3 jaar zakelijk rijden € 19006

Na 3 jaar prive rijden € 21212

 

Na 4 jaar zakelijk rijden € 23154

Na 4 jaar prive rijden € 23286

 

Gemiddeld ben ik dan na 4 jaar, per jaar kwijt:

zakelijk: 5788,-

prive: €5821,-

 

Na 3 jaar zou de waardedaling van de auto ongeveer €7500,- zijn.

Wat betekend als ik dan een nieuwe auto koop, ik in het 4e 5e en 6e jaar uitkom op:

 

Na 4 jaar zakelijk rijden € 26234

Na 4 jaar prive rijden € 30768

 

Na 5 jaar zakelijk rijden € 27560

Na 5 jaar prive rijden € 32842

 

Na 6 jaar zakelijk rijden € 31708

Na 6 jaar prive rijden € 334916

 

Gemiddeld ben ik dan in de 2e 3 jaar, per jaar kwijt:

zakelijk: 4234,-

prive: € 4568,-

 

 

Wanneer ik echter ieder jaar de auto inruil zijn de kosten als volgt:

 

De waarde daling van de auto zal na 1 jaar ongeveer €2972,- zijn.

 

Wat betekend als ik dan een nieuwe auto koop, ik in het 2e en ieder volgend jaar uitkom op:

 

Zakelijk €2718,- (aanschaf + bijtelling - afschrijving + overige autokosten)

Prive €3222,- (aanschaf - kilometervergoeding + overige autokosten)

 

Mis ik iets, of betekend dat, dat ik het beste ieder jaar een nieuwe auto kan kopen en dan zakelijk?

En mag dat alles elk jaar weer aftrekken of zit daar een beperking aan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De totale kosten in het 1e jaar zijn €13532,- (aanschaf + bijtelling - investeringsaftrek - afschrijving + overige autokosten)

Aanschaf = uitgaven, geen kosten.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

En bijtelling is dan weer iets privé...

 

Dus volgens mij gaat eea niet helemaal goed :)

 

Scheid zakelijk en privé en uitgaven en kosten.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Maar ik moet ze toch ook ergens samen brengen? Als ik zakelijk iets koop, heeft het prive bepaalde gevolgen aan het einde van het jaar. Daar gaat het me om, hoe hoog die prive kosten aan het einde van het jaar zijn in welke situatie.

Als ik dus de auto zakelijk koop, heb ik in dat jaar na belastingteruggave btw etc. 13532,- minder op mijn bankrekening staan.

Als ik hem prive koop is dat €17064.

 

Auto zakelijk: Ruil ik hem na een jaar weer in voor een nieuwe, heb ik aan het eind van dat jaar €2718,- minder op mijn bank rekening staan.

 

Auto prive: Ruil ik hem na een jaar weer in voor een nieuwe, heb ik aan het eind van dat jaar €3222,- minder op mijn bank rekening staan.

 

Of zie ik dat nou zo verkeerd? Hoe zou ik anders kunnen uitrekenen wat ik werkelijk aan een auto uitgeef?

Ik moet toch kunnen vergelijken wat de kosten prive en zakerlijk zouden zijn en hoe de waarde na een jaar is als ik hem weer inruil voor een nieuwe?

Link naar reactie
  • 0

Het gaat overigens met name om de vraag of ik fiscaal gezien ieder jaar mijn auto mag inruilen voor een nieuwe en dan weer ieder jaar investeringsaftrek en de hoge afschrijving heb?

 

De berekening is meer ter illustratie dat ik dan jaarlijks €2718,- kwijt ben als ik hem zakelijk koop en bijtelling betaal, en €3222,- als ik hem privé koop en mezelf een kilometervergoeding betaal van € 0,19.

 

Alles is daarmee verrekend, en dit bedrag is dus puur het bedrag wat ik prive meer kwijt ben t.o.v. als ik geen auto zou hebben.

Ik dacht alleen dat het wellicht handig was de berekening bij te voegen om zo globaalte laten zien hoe ik aan die getallen kom.

Ik kan mijn hele jaarstukken wel bijvoegen, maar ik denk dat niemand daarop zit te wachten ;)

Link naar reactie
  • 0

je hebt in elk geval geen rekening gehouden met het feit dat als je de auto na 1 jaar inruilt en je hebt willekeurige afschrijving van 50% hebt toegepast dat je dan ook belasting moet betalen over de boekwinst die je maakt tussen de werkelijke inruilwaarde en boekwaarde in je administratie. dat kan het voordeel wel eens een stuk kleiner maken

 

Daarbij moet je er rekening mee houden dat de regeling voor willekeurige afschrijving tijdelijk is dus de rekensom veranderd nogal als die regeling weer is afgeschaft. Het zou best kunnen dat het voordelig is de auto na 1 jaar in te ruilen onder de huidig geldende regels maar of dat over 2 jaar nog zo is is de vraag.

 

 

Link naar reactie
  • 0

aha...dat is een antwoord waar ik wat mee kan. Dank je

 

Dus als ik zeg maar de auto koop van 15990,-

En ik schrijf deze af in 2 jaar en de geschatte restwaarde na 2 jaar is 10480,-

mag ik in 2 jaar maar 2760,- (per jaar) afschrijven.

 

Ik dacht al dat ik me rijk rekende ;D

 

Klopt dat zo ongeveer?

 

Link naar reactie
  • 0

hmmm als ik dat gebruik en de afschrijving wordt dan ca. € 2760 x 42% = € 1081

betaal ik per jaar € 4381,- voor een nieuwe auto.

De boekwinst is dan echter ook vermoedelijk € 2760,- wat dus ongeveer betekend dat ik € 1081,- extra belastingen moet betalen?

Het eerste jaar zijn de lasten dan € 16276,-

Ieder jaar daarna dat ik hem inruil dan: € 5462

 

Zou ik die auto dan prive rijden betaal ik in het eerste jaar € 17064,-

Daarna betaal ik dan per jaar € 3222,-

 

Dat is dan dus zeker voordeliger toch?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

hmmmm...zie bij prive ook een foutje...dit was nog berekend op een verkeerde berekening van de kilometervergoeding

 

Ik moet dan € 2074 (autokosten na aftrek kilometer vergoeding),- + 2972,- (aanschaf nieuwe auto na inruil) doen.

Dat is €4972 ,-

Nog steeds gunstiger, maar het maakt ieder jaar een nieuwe auto kopen wel een stuk duurder.

Neemt niet weg, dat de waarde van de auto elk jaar met zo'n €2500,- daalt.

 

:'(

 

 

Link naar reactie
  • 0

je hebt in elk geval geen rekening gehouden met het feit dat als je de auto na 1 jaar inruilt en je hebt willekeurige afschrijving van 50% hebt toegepast dat je dan ook belasting moet betalen over de boekwinst die je maakt tussen de werkelijke inruilwaarde en boekwaarde in je administratie. dat kan het voordeel wel eens een stuk kleiner maken

 

Daarbij moet je er rekening mee houden dat de regeling voor willekeurige afschrijving tijdelijk is dus de rekensom veranderd nogal als die regeling weer is afgeschaft. Het zou best kunnen dat het voordelig is de auto na 1 jaar in te ruilen onder de huidig geldende regels maar of dat over 2 jaar nog zo is is de vraag.

 

 

 

Een interessant onderwerp, dat ik ook eens in een spreadsheet zal zetten.

 

Maar is het niet zo dat je voor een auto na het eerste jaar, bij inruil minder terugkrijgt dan er bij lineaire 5-jaars-afschrijving op de balans staat? Over 5 jaar gezien komt dat wel ongeveer gelijk uit, maar in de praktijk schrijf je altijd in het eerste jaar het meest af. Dat zou betekenen dat je minder terugkrijgt voor je auto en dus een boekingverlies moet boeken i.p.v. een boekingswinst......

Link naar reactie
  • 0

Er zijn nog een paar voordelen. Regel van de versnelde afschrijving toepassen op de volgende auto, waardoor de waarde steeds verder verminderd wordt..... Daarnaast heb je geen kosten dan de brandstof, verzekering en wegenbelasting. Je hebt geen onderhoudskosten. Dat maakt dat je mogelijk niet de 25% bijtellingsgrens haalt en dus minder bijtelling krijgt. Ik ga even aan de spreadsheet aan de slag.

Link naar reactie
  • 0

Een eerlijke vergelijking komt pas in beeld als je beide situaties financieel met elkaar vergelijkt. Dus 5 jaar achter elkaar een nieuwe auto van 25000 of die auto eenmalig aanschaffen en in 5 jaar afrijden.

Als je elk jaar een nieuwe auto koopt van hetzelfde bedrag, heb je na 5 jaar dus 5937,50 meer netto uitgegeven dan wanneer je hem in 5 jaar afschrijft. De grote boosdoener daarvoor is het grotere te boeken bedrag autokosten bij 5 jr. afschrijven, omdat je anders het boekingsverlies van de autokosten mag aftrekken. Dat werkt dus negatief i.p.v. positief.

Mogelijk levert deze PDF nog wel wat discussie op......

5_jr_verg_auto.pdf

Link naar reactie
  • 0

Het voordeel is nog groter dan ik al heb opgenomen, want bij 5 jaar rijden van dezelfde auto krijg je ook bandenkosten en onderhoudskosten die extra worden ingebracht. Ik zal de spreadsheet even kompleet maken. Dan maak ik een schatting van 500 euro onderhoudskosten en banden per jaar. Levert een groter verschil op van 215 euro per jaar op. x 5 = 1075.

Totale voordeel wordt dan 1075 + 5937,50 = 7.012,50

 

Nooit doen dus elke jaar een nieuwe wagen kopen......

Link naar reactie
  • 0

Doordat ik hier weer eens in mijn "oude" materie van de opleiding tot Patroon Autobedrijf ben gedoken, kom ik toch ook nog op een vraag voor de heren administrateurs. Zoals jullie zien in mijn berekening, heb ik de renteregel toegepast:

(Nieuwwaarde + Restwaarde)/2 x wettelijk rentetarief. Zo reken je dus het renteverlies per jaar uit. Nu de vraag:

 

Is het toegestaan dit berekende renteverlies op te voeren als autokosten, of is daar een voorwaarde aan verbonden?

Link naar reactie
  • 0

Maar kerel. Stel dat ik van mijn zakelijk kapitaal voor 25K een auto koop. Dan lijdt ik toch ook daadwerkelijk dat renteverlies? In elk schoolboekje (althans wel die ik vroeger heb genoten) komt die renteregel naar boven om je renteverlies te berekenen..... Niks fictiefs dus in mijn optiek.

Link naar reactie
  • 0

het is geen verlies, het is rentederving (lijkt semantiek, maar is wezenlijk verschillend). Maar zoals ik al zei: je hóeft geen auto te kopen.

 

Als ik in mijn onderneming 200K op een spaarrekening zou hebben staan, dan kan ik toch ook geen derving van rente aftrekbaar stellen omdat mijn bank minder rente geeft dan een andere bank.

 

Voor de berekening van de financiële vergelijking moet je dit effect meenemen, maar fiscaal kun je er niets mee

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoewel het voor mij met dat rente verlies etc. net even te abstract wordt, denk ik dat de boodschap duidelijk is. 5 jaar dezelfde auto rijden is aanzienlijk voordeliger dan ieder jaar een nieuwe.

 

Ik neem aan dat het niet uitmaakt of je een auto koopt van €25000 met 25% bijtelling, of een auto van €15990 met 14% bijtelling.

(Wellicht kan je dat eenvoudig in je spreadsheet invullen) Zonder te rekenen met het renteverlies, want ik begrijp dat dat niet mag.

 

Hmm...Als ik overigens kijk wanneer ik de auto volledig privé zou rijden en mezelf een kilometervergoeding geef bij 15.000km op jaar basis kom ik volgens mij een stuk voordeliger uit.

 

Als ik dan overigens ieder jaar een nieuwe koop ben ik privé € 4272 in totaal kwijt na aftrek van alle kosten etc. per jaar, en als ik er 5 jaar mee doe betaal ik € 3634 per jaar. Het scheelt dus een dikke € 600 per jaar op een auto van € 15990.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In dat geval is een privé-auto idd beter;

 

Bij rakelijk rijden is je bel. voordeel 1237

 

Bij privé rijden krijg je;

 

19 ct/km over 15000 = 2850 direct op privé en te boeken als kosten

75& aftrekbare BTW brandstof e.d.= 178

En een belastingvoordeel van 1302 bij 43% tarief.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.