• 0

Ieder jaar een nieuwe auto kopen fiscaal interessant?

Beste mensen,

 

Ik zit me te verdiepen in de aanschaf van een nieuwe auto. Een Skoda Fabia Combi Greenline.

Ik zie nu dat ik bij 15.000 zakelijke km. en 10.000 prive km per jaar na 4 jaar op het break-even punt ben ongeveer, waarbij het voordeliger zou zijn om een auto privé te kopen i.p.v. zakelijk.

Maar ik zie ook dat als ik jaarlijks de nieuwe auto zou inruilen, ik in de huidige belasting situatie zakelijk voor in totaal € 2718,- per jaar rijd, na het eerste jaar.

 

Misschien zie ik wat over het hoofd, maar ik heb de volgende berekening gemaakt:

 

Zakelijk aanschaf Skoda Fabia Greenline na inruil huidige auto: 12.206 excl. BTW

Per jaar heb ik dan een bijtelling van €1963,- (14%)

Het eerste jaar een investeringsaftrek van €1580,-

En het eerste en het tweede jaar een teruggave door afschrijving van € 2822,-

De overige jaarlijkse autokosten heb ik verder geschat op ca. € 2000,-

 

De totale kosten in het 1e jaar zijn €13532,- (aanschaf + bijtelling - investeringsaftrek - afschrijving + overige autokosten)

De totale kosten in het 2e jaar zijn € 1326,- (bijtelling - afschrijving + overige autokosten)

De totale kosten in het 3e jaar zijn € 4148,- (bijtelling + overige autokosten)

De totale kosten in het 4e jaar zijn € 4148,- (bijtelling + overige autokosten)

 

Prive aanschaf Skoda Fabia Greenline na inruil huidige auto: € 14990 incl. BTW

Bij ca. 15.000 km op jaar basis heb ik dan een vergoeding van 15.000 x € 0,19 x 0,36% belastingvoordeel = € 1026,-

De overige jaarlijkse autokosten heb ik verder geschat op ca. € 3100,- (incl. BTW)

 

De totale kosten in het 1e jaar zijn €17064,- (aanschaf - kilometervergoeding + overige autokosten)

De totale kosten in het 2e jaar zijn € 2074,- (overige autokosten - kilometervergoeding)

De totale kosten in het 3e jaar zijn € 2074,- (overige autokosten - kilometervergoeding)

De totale kosten in het 4e jaar zijn € 2074,- (overige autokosten - kilometervergoeding)

 

Cumulatief komt het neer op de volgende kosten:

 

Na 1 jaar zakelijk rijden € 13532

Na 1 jaar prive rijden € 17064

 

Na 2 jaar zakelijk rijden € 14858

Na 2 jaar prive rijden € 19138

 

Na 3 jaar zakelijk rijden € 19006

Na 3 jaar prive rijden € 21212

 

Na 4 jaar zakelijk rijden € 23154

Na 4 jaar prive rijden € 23286

 

Gemiddeld ben ik dan na 4 jaar, per jaar kwijt:

zakelijk: 5788,-

prive: €5821,-

 

Na 3 jaar zou de waardedaling van de auto ongeveer €7500,- zijn.

Wat betekend als ik dan een nieuwe auto koop, ik in het 4e 5e en 6e jaar uitkom op:

 

Na 4 jaar zakelijk rijden € 26234

Na 4 jaar prive rijden € 30768

 

Na 5 jaar zakelijk rijden € 27560

Na 5 jaar prive rijden € 32842

 

Na 6 jaar zakelijk rijden € 31708

Na 6 jaar prive rijden € 334916

 

Gemiddeld ben ik dan in de 2e 3 jaar, per jaar kwijt:

zakelijk: 4234,-

prive: € 4568,-

 

 

Wanneer ik echter ieder jaar de auto inruil zijn de kosten als volgt:

 

De waarde daling van de auto zal na 1 jaar ongeveer €2972,- zijn.

 

Wat betekend als ik dan een nieuwe auto koop, ik in het 2e en ieder volgend jaar uitkom op:

 

Zakelijk €2718,- (aanschaf + bijtelling - afschrijving + overige autokosten)

Prive €3222,- (aanschaf - kilometervergoeding + overige autokosten)

 

Mis ik iets, of betekend dat, dat ik het beste ieder jaar een nieuwe auto kan kopen en dan zakelijk?

En mag dat alles elk jaar weer aftrekken of zit daar een beperking aan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

En mijn dank daarvoor!

 

ik zou het alleen wel aardig vinden eens te horen wat anderen daar van vinden.

Ik kon me net namelijk niet aan het gevoel onttrekken dat StevenK dacht dat ik er niet ver naast zat.

Misschien hebben andere forumleden daar een totaal andere visie op, maar het kan verhelderend werken.

Link naar reactie
  • 0

Het zou een ander verhaal zijn als je die 1900 niet op een privé-rek zou storten. Dan schiet je er alleen je belastingvoordeel mee op en verhoog je je zakelijk vermogen met 1900 euro. Je moet er ook voor waken dat je die 1900 ook in hetzelfde boekjaar uitbetaalt, anders ben je ze "kwijt".

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Het zou een ander verhaal zijn als je die 1900 niet op een privé-rek zou storten. Dan schiet je er alleen je belastingvoordeel mee op en verhoog je je zakelijk vermogen met 1900 euro. Je moet er ook voor waken dat je die 1900 ook in hetzelfde boekjaar uitbetaalt, anders ben je ze "kwijt".

Nee, dat zou geen ander verhaal zijn, want zowel de 'zakelijke' als de 'prive' rekening behoren tot hetzelfde vermogen en het heen en weer boeken van gelden tussen die rekeningen heeft geen enkele fiscale consequentie.

 

Het is precies zoals hiervoor al gezegd: de 19 cent per kilometer is enkel een fiscaal iets, wat drukt op je belastbare winst.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet dat ik me afvraag of je jezelf die €1900,- moet uitbetalen om aanspraak te maken op het belastingvoordeel.

Even los van het feit dat je als eenmanszaak niet verplicht bent een zakelijke bankrekening te hebben, dus dat heel veel IB-ondernemers geen werkelijk verschil zullen ervaren tussen het wel of niet uitbetalen.

 

Mijn vraag aan de andere forumleden is meer, of er meer voordeel aan vast zit dan alleen het belastingvoordeel. (zie mijn vorige reacties)

 

Link naar reactie
  • 0

Man man man..... als je KM's registreert die je een privé-auto rijdt en die auto is van jezelf of van je vrouw of van een vriend. Mag je jezelf, je vrouw, of die vriend BELASTINGVRIJ die vergoeding van 1900 euro betalen.

 

Die betaling(en) boek je in je zakelijke boekhouding

 

Dus verminder je je winst met 1900 en daarover betaal je dus nog eens 817 minder belasting.

 

Ik kan het toch echt niet duidelijker zeggen hoor.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Dus bij jou staat je privé-rekening ook op je zakelijke balans?

Nog even afgezien van het feit dat ik dit jaar geen IB ondernemer ben, maakt het deurwaarder die beslag komt leggen op mijn bezit geen snars uit of de rekening een label 'privé' of 'zakelijk' heeft. En fiscaal gezien kan ik over de saldi van beide rekeningen vrij, zonder enige fiscale consequentie, beschikken.

Link naar reactie
  • 0

als je KM's registreert die je een privé-auto rijdt en die auto is van jezelf of van je vrouw of van een vriend. Mag je jezelf, je vrouw, of die vriend BELASTINGVRIJ die vergoeding van 1900 euro betalen. Die betaling(en) boek je in je zakelijke boekhouding Dus verminder je je winst met 1900 en daarover betaal je dus nog eens 817 minder belasting.

 

Misschien werkt deze column verhelderend voor je Auto van de zaak en de IB-ondernemer van Mr. R.J.W.H. Geraerts.

 

Hij geeft hier duidelijk aan welk voordeel er is bij een privé auto voor een IB ondernemer

 

"U heeft daarentegen het recht om een bepaald bedrag per gereden zakelijke kilometer (2010: € 0,19/km) in aftrek te brengen van uw winst. Dit bedrag is inclusief bijkomende kosten zoals parkeergeld, wasserette, etc. U bespaart zodoende belasting over de winst afhankelijk van het aantal gereden zakelijke kilometers."

 

"Als u 30.000 zakelijke kilometers heeft gereden in 2010, kan er een bedrag van 30.000 x € 0,19 = € 5.700,- in mindering worden gebracht op de winst. U heeft uiteraard geen bijtelling, maar moet zelf de kosten van brandstof, verzekering, motorrijtuigenbelasting etc. dragen."

 

Hij heeft het toch echt niet over dat je door jezelf die € 0,19 per kilometer ook daadwerkelijk uit te betalen nog meer voordeel hebt dan alléén het belastingvoordeel op de € 5.700,-

(even de btw aftrek op de autokosten buiten beschouwing gelaten)

Link naar reactie
  • 0

Dus bij jou staat je privé-rekening ook op je zakelijke balans?

Nog even afgezien van het feit dat ik dit jaar geen IB ondernemer ben, maakt het deurwaarder die beslag komt leggen op mijn bezit geen snars uit of de rekening een label 'privé' of 'zakelijk' heeft. En fiscaal gezien kan ik over de saldi van beide rekeningen vrij, zonder enige fiscale consequentie, beschikken.

 

Dat klopt omdat het een eigendomsverhaal is. Dat is iets anders dan de boekhouding van een zaak, waarin de zakelijke rekening duidelijk gescheiden is van de privé-rekening.

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt omdat het een eigendomsverhaal is. Dat is iets anders dan de boekhouding van een zaak, waarin de zakelijke rekening duidelijk gescheiden is van de privé-rekening.

 

En hoe zit dat dan bij al die IB-ondernemers die gewoon hun privé rekening als voor hun zakelijke transacties gebruiken?

Een zakelijke rekening is geen verplichting, maar vooral handig wanneer je bedrijfsnaam afwijkt van je eigennaam en om geldstromen gescheiden te houden. Maar wie dat wil kan gewoon een prive rekening voor zakelijke transacties gebruiken.

 

Informatie zakelijke rekening

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt omdat het een eigendomsverhaal is. Dat is iets anders dan de boekhouding van een zaak, waarin de zakelijke rekening duidelijk gescheiden is van de privé-rekening.

 

En hoe zit dat dan bij al die IB-ondernemers die gewoon hun privé rekening als voor hun zakelijke transacties gebruiken?

Een zakelijke rekening is geen verplichting, maar vooral handig wanneer je bedrijfsnaam afwijkt van je eigennaam en om geldstromen gescheiden te houden. Maar wie dat wil kan gewoon een prive rekening voor zakelijke transacties gebruiken.

 

Informatie zakelijke rekening

 

Dat kan ja. Als die vergoeding niet op een andere (privé)rekening stort, neem je minder privégeld op en verhoog je dus je zakelijke vermogen. Het is de vraag of je dat wilt? Als je ooit stopt met je zaakje, moet je over dat vermogen weer belasting afdragen.

Het gemakkelijkste is een zakelijke en een privé-rekening te beheren en de zakelijke betalingen te doen van je zakelijke rekening en de privé-betalingen (ook auto) van je privé-rekening. Dan hou je netjes alles overzichtelijk gescheiden.

Link naar reactie
  • 0

De belasting over de stakingswinst geldt over stille reserves, de fiscale reserves en de goodwill.

 

Stakingswinst

 

Een banksaldo valt bij een eenmanszaak niet zomaar onder de stille reserves, de fiscale reserves en de goodwill.

 

"De stakingswinst bestaat uit de stille reserves: verschil in in waarde tussen de economische en de boekhoudwaarde van bedrijfsmiddelen (bijvoorbeeld een bedrijfspand dat meer waard is geworden), de fiscale reserves: zoals de fiscale oudedagsreserve en goodwill: de meerwaarde van een bepaalde onderneming boven het eigen vermogen (bijvoorbeeld een heel bijzonder recept van een restaurant)."

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jawel, maar ik heb geen stille reserves, fiscale reserves en goodwill zoals bedoeld bij stakingswinst.

Het saldo op mijn zakelijke rekening is puur om af en toe een betaling te doen, en wat ik binnen krijg van klanten. Wat daar op staat room ik continue af naar mijn privé rekening en is aan het einde van het jaar gewoon als winst belast. Bij het opheffen van mijn bedrijf (wat ik overigens niet van plan ben) hoef ik daarover geen extra belasting over te betalen. Ik ontvang er ook geen belastbare rente over. In deze zin is een zakelijke rekening dan ook niet veel anders dan een privé rekening.

 

Het wordt een ander verhaal wanneer je wel stille reserves, fiscale reserves of een bedrijfsspaarrekening hebt.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me een beetje zonde van de tijd van de boekhouder om nu met hem te praten over het opheffen van mijn bedrijf, terwijl ik daar met geen haar aan denk.

 

Maar heb je het nu wel of niet over het afdragen van belastingen over de stakingswinst toen je sprak over

 

"Als je ooit stopt met je zaakje, moet je over dat vermogen weer belasting afdragen."

 

Want dan moet je me toch eens vertellen waar het bij de stakingswinst dan onder valt. Onder stille reserves, fiscale reserves of de goodwill.

 

want als ik dezew info over stakingswinst lees, zie ik niks staan over het banksaldo

Link naar reactie
  • 0

En er geldt volgens mij: Indien er overtollige liquide middelen uit een eenmanszaak of vennootschap onder firma worden overgeboekt naar privé zal er over deze onttrekking geen belasting verschuldigd zijn.

 

En je mag altijd bij een eenmanszaak geld overboeken na privé, daar heb je geen kilometer vergoeding voor nodig. Dus hoef je ook niet bang te zijn, dat als je het wat langer op je rekening laat staan je ineens extra belasting moet betalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goed maar even terug on-topic.

 

Ik heb het voorgelegd aan mijn boekhouder:

 

Mijn vraag aan hem: "Kan je me trouwens vertellen of ik het juist heb dat wanneer ik een privé auto zakelijk rijd en mezelf een kilometer vergoeding geef van €0,19 het enige voordeel is dat ik over die €0,19 geen belasting hoef te betalen?

Dus zeg maar dat wanneer ik me een vergoeding geef van €1900,- ik deze netto ontvang i.p.v. dat ik er 42% belastingen over moet afdragen?

 

(even los van het voordeel van btw terug vragen en het niet hoeven betalen van bijtelling)"

 

Zijn antwoord: "Voordeel in prive is een netto bedrag, dus hierover ben je geen belasting verschuldigd. Tevens is er nog een voordeel dat je winst daalt met het bedrag van de verstrekte vergoeding waardoor je minder inkomstenbelasting verschuldigd bent."

 

Mijn nieuwe vraag aan hem: "Maar uiteindelijk is het dan toch zo dat ik alleen die € 798,- (=42%) bespaar, omdat wanneer ik gewoon €1900 als winst uit het bedrijf haal ik ook €1900,- heb alleen dan moet ik er €798,- over afdragen, of heb ik dan in eens meer?"

 

Zijn antwoord: "Klopt, puur in geld gezien heb je een besparing van 42% belasting hiermee gerealiseerd."

 

Ik denk dat dat niks aan duidelijkheid te wensen over laat.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.