• 0

Ieder jaar een nieuwe auto kopen fiscaal interessant?

Beste mensen,

 

Ik zit me te verdiepen in de aanschaf van een nieuwe auto. Een Skoda Fabia Combi Greenline.

Ik zie nu dat ik bij 15.000 zakelijke km. en 10.000 prive km per jaar na 4 jaar op het break-even punt ben ongeveer, waarbij het voordeliger zou zijn om een auto privé te kopen i.p.v. zakelijk.

Maar ik zie ook dat als ik jaarlijks de nieuwe auto zou inruilen, ik in de huidige belasting situatie zakelijk voor in totaal € 2718,- per jaar rijd, na het eerste jaar.

 

Misschien zie ik wat over het hoofd, maar ik heb de volgende berekening gemaakt:

 

Zakelijk aanschaf Skoda Fabia Greenline na inruil huidige auto: 12.206 excl. BTW

Per jaar heb ik dan een bijtelling van €1963,- (14%)

Het eerste jaar een investeringsaftrek van €1580,-

En het eerste en het tweede jaar een teruggave door afschrijving van € 2822,-

De overige jaarlijkse autokosten heb ik verder geschat op ca. € 2000,-

 

De totale kosten in het 1e jaar zijn €13532,- (aanschaf + bijtelling - investeringsaftrek - afschrijving + overige autokosten)

De totale kosten in het 2e jaar zijn € 1326,- (bijtelling - afschrijving + overige autokosten)

De totale kosten in het 3e jaar zijn € 4148,- (bijtelling + overige autokosten)

De totale kosten in het 4e jaar zijn € 4148,- (bijtelling + overige autokosten)

 

Prive aanschaf Skoda Fabia Greenline na inruil huidige auto: € 14990 incl. BTW

Bij ca. 15.000 km op jaar basis heb ik dan een vergoeding van 15.000 x € 0,19 x 0,36% belastingvoordeel = € 1026,-

De overige jaarlijkse autokosten heb ik verder geschat op ca. € 3100,- (incl. BTW)

 

De totale kosten in het 1e jaar zijn €17064,- (aanschaf - kilometervergoeding + overige autokosten)

De totale kosten in het 2e jaar zijn € 2074,- (overige autokosten - kilometervergoeding)

De totale kosten in het 3e jaar zijn € 2074,- (overige autokosten - kilometervergoeding)

De totale kosten in het 4e jaar zijn € 2074,- (overige autokosten - kilometervergoeding)

 

Cumulatief komt het neer op de volgende kosten:

 

Na 1 jaar zakelijk rijden € 13532

Na 1 jaar prive rijden € 17064

 

Na 2 jaar zakelijk rijden € 14858

Na 2 jaar prive rijden € 19138

 

Na 3 jaar zakelijk rijden € 19006

Na 3 jaar prive rijden € 21212

 

Na 4 jaar zakelijk rijden € 23154

Na 4 jaar prive rijden € 23286

 

Gemiddeld ben ik dan na 4 jaar, per jaar kwijt:

zakelijk: 5788,-

prive: €5821,-

 

Na 3 jaar zou de waardedaling van de auto ongeveer €7500,- zijn.

Wat betekend als ik dan een nieuwe auto koop, ik in het 4e 5e en 6e jaar uitkom op:

 

Na 4 jaar zakelijk rijden € 26234

Na 4 jaar prive rijden € 30768

 

Na 5 jaar zakelijk rijden € 27560

Na 5 jaar prive rijden € 32842

 

Na 6 jaar zakelijk rijden € 31708

Na 6 jaar prive rijden € 334916

 

Gemiddeld ben ik dan in de 2e 3 jaar, per jaar kwijt:

zakelijk: 4234,-

prive: € 4568,-

 

 

Wanneer ik echter ieder jaar de auto inruil zijn de kosten als volgt:

 

De waarde daling van de auto zal na 1 jaar ongeveer €2972,- zijn.

 

Wat betekend als ik dan een nieuwe auto koop, ik in het 2e en ieder volgend jaar uitkom op:

 

Zakelijk €2718,- (aanschaf + bijtelling - afschrijving + overige autokosten)

Prive €3222,- (aanschaf - kilometervergoeding + overige autokosten)

 

Mis ik iets, of betekend dat, dat ik het beste ieder jaar een nieuwe auto kan kopen en dan zakelijk?

En mag dat alles elk jaar weer aftrekken of zit daar een beperking aan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

ok, maar maak ik een hele grote denkfout als ik als eenmanszaak, denk dat ik die kilometers zakelijk x 0,19 cent niet echt van de kosten af kan halen omdat dat vestzak broekzak is?

Het enige wat daarmee echt op mijn rekening veranderd is dat ik er geen belasting over hoef te betalen.

Als ik bijvoorbeeld 15.000 km zakelijk rijdt, levert dat me €2850 op waarover ik geen belasting hoef te betalen. Maar als ik die kilometers niet had gereden, had ik die €2850 aan het einde van het jaar als winst in mijn bedrijf gehad. Het enige verschil zou dan zijn dat ik er dan wel belastingen over moet betalen toch?

 

En aangaande het renteverlies, dat is toch ook fictief? Dat is toch alleen maar rente die ik zou ontvangen als ik het geld anders op een spaarrekening zou hebben? Dat geldt toch voor iedereen die een auto koopt, of er nu zakelijk in wordt gereden of niet. Als mijn buurvrouw een auto koopt loopt ze ook rente mis, of begrijp ik je verkeerd? Moet ik dat echt aan iemand betalen?

Link naar reactie
  • 0

De KM-vergoeding mag je belastingvrij op je rek. storten.

De rente bereken ik mee omdat het een privé-auto is en omdat dat alleen in het privé meespeelt.

 

Ik heb hem uiteindelijk ook zoals hij moet zijn en zoals ik net schreef. Je maakt de denkfout, maar het uitbetaalde bedrag aan vergoeding, gaat ook van je winst af, dus daar heb je ook bel. voordeel van.

Link naar reactie
  • 0

Als ik de rente weglaat, worden de privébedragen lager.

 

Ik heb even zitten kijken, maar praktisch gezien ben je het best af met een auto van 5000 euro en niet van 20000

 

Afschrijving 1100

 

5000 KM privé

15000 KM zakelijk

 

Een tweedehands wagen van 5000 is best in orde om er nog 5 jaar mee te rijden. De privékosten zijn dan nog maar een paar honderd euro per jaar.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het kwartje niet bij me gaat vallen ???

Volgens mij wordt alles wat ik aan inkomsten heb belast. Als ik € 2850 inkomsten heb en daar niks mee doe, wordt het aan het einde van het jaar door de belasting dienst gezien als inkomsten, en dan betaal ik daar inkomstenbelasting over. Theoretisch komt het er dan op neer dat vanaf dat moment die € 2850 gewoon prive geld is.

 

Als ik mezelf € 2850 aan kilometervergoeding betaal, is het ook gewoon privé geld, alleen hoef ik er dan géén inkomstenbelasting over te betalen. Het is niet dat ik dan ineens € 2850 meer heb. Die € 2850 had ik al of ik nu wel of geen kilometervergoeding krijg. Met kilometer vergoeding is die € 2850 alleen onbelast. Het voordeel lijkt me dan alleen de belastingen die ik niet hoef te betalen, en niet € 2850 + nog de belastingen.

 

Niet dat ik zeg dat je fout zit hoor, maar misschien is er iemand anders die me kan vertellen of ik er zó naast zit?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net even nagezocht wat Joost er elders op het forum over zegt en dat is dit:

 

"Even een misverstand wegnemen! Als je de KM vergoeding aan jezelf uitbetaalt, is dat gewoon een privé-opname uit de onderneming. Alleen aan werknemers kun je 19 cent per KM betalen. Voor IB-ondernemers is het simpelweg een aftrekpost!

 

Wat er moet gebeuren: jouw boekhouder moet in de winst- en verliesrekening 19 cent per KM aftrekken als autokosten. Daardoor betaal je minder belasting en dat is het voordeel.

 

Je mag het dus wel aan jezelf overmaken, maar dat leidt niet tot aftrek van de winst. Dat volgt nl. uit de boekhouding."

 

Zie: Kilometervergoeding: hoe te boeken?

 

Hieruit maak ik dus op, dat het enige profijt wat je aan de kilometervergoeding hebt, de belasting over die 19 cent per kilometer is.

Je zou dus in de formule volgens mij alleen die moeten aftrekken.

 

Ik heb het excelsheet even aangepast op een manier zoals ik denk ik zou rekenen. Ik heb het rente verlies even achterwege gelaten, alleen het belastingvoordeel van de kilometer vergoeding meegenomen, de verzekeringskosten toegevoegd en de brandstof berekening iets gewijzigd zodat je nu kan invullen hoe de auto loopt (1 op zoveel) en de huidige literprijs.

 

Ik vind de kosten nu ook wat realistischer over komen, gezien ik me niet kan voorstellen dat je, door jezelf alleen maar een kilometervergoeding te betalen, een auto van €20.000 haast voor niks rijdt.

 

[bijlage verwijderd, zie volgende bericht]

Link naar reactie
  • 0

Je leest het verkeerd. In de praktijk is er wel degelijk verschil tussen een KM-vergoeding (die je aan jezelf betaalt) of een privéstorting.

 

Tegenover een privéstorting staat geen zakelijke boeking en die heeft geen invloed (vermindering) op de winst. De KM-vergoeding heeft ook invloed op de winst en geeft dus ook belastingvoordeel. Om het helemaal safe te doen, zet je dan die auto maar op naam van je vrouw.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat er veel verkeerd te lezen is aan Joost zijn letterlijke woorden: "jouw boekhouder moet in de winst- en verliesrekening 19 cent per KM aftrekken als autokosten. Daardoor betaal je minder belasting en dat is het voordeel."

 

Gezien ik de kilometer vergoeding niet van een werkgever krijg, maar van mezelf, is het enige voordeel wat ik er uit haal het belastingvoordeel.

Dat het administratief misschien lijkt of ik privé 0,19 cent krijg per kilometer, dat ben ik met je eens, maar de enige die mij dat geld zou kunnen geven ben ik zelf. Niet de belastingdienst, en niet de bank of iemand anders.

Dus uiteindelijk is het enige wat ik er wijzer van wordt het feit dat ik over 15.000 x 0,19 geen belasting meer hoef te betalen.

(voor mij al voldoende reden). Er staat niet in eens 15.000 x 0,19 meer op mijn bank, tenzij ik het eerst van een andere rekening afhaal.

Link naar reactie
  • 0

Dit is overigens een site waarop privé en zakelijk rijden voor de IB-ondernemer met elkaar wordt vergeleken. Hoewel ze nog wel iets afwijken bij de kosten "in de zaak" netto, t.o.v. mijn berekening, komt het wel zeer dicht in de buurt. Ik heb overigens de spaarrente op 0 gehouden.

 

Auto van de zaak of auto in privé op berekenhet.nl

 

De volgende site komt op dezelfde bedragen uit als ik, wanneer je de btw die je terug krijgt even achterwege laat dan, en wanneer je gewoon uit gaat van een kilometer vergoeding van 0,19 cent die je krijgt van je werkgever:Kilometervergoeding op berekenhet.nl

 

Dus ik denk dat ik er toch niet ver naast zit

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat mag ook wel,

 

Maar met uitkeren aan jezelf schiet je alleen wat minder op. Je krijgt namelijk geld wat al van jouw is. Het enige wat je er aan extra voordeel aan hebt is dat je er dan geen belastingen over hoeft te betalen, maar wanneer je het gewoon op je rekening laat staan wel. Het is verder de welbekende sigaar uit eigen doos, of het bekende vestzak broekzak. Wanneer je naast het belastingvoordeel denkt, ook nog eens 19 cent per kilometer rijker te worden, kom je bedrogen uit. Want op je privé rekening wordt je misschien wel 19 cent per kilometer rijker, maar op je zakelijke rekening lever je dat in. Niet dat het erg is, maar echt wijzer word je er niet van.

Link naar reactie
  • 0

Je betaald over 1 jaar 1900 euro aan je privé-rekening BELASTINGVRIJ een geregistreerde autovergoeding uit.

 

Die 1900 euro boek je ook als kosten in je boekhouding.

 

Doordat je je winst dur ook nog eens met 1900 euro verlaagd (geboekte kosten) heb je dus ook (43%) 817 euro minder bel. te betalen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Je betaald over 1 jaar 1900 euro aan je privé-rekening BELASTINGVRIJ een geregistreerde autovergoeding uit.

 

Die 1900 euro boek je ook als kosten in je boekhouding.

 

Doordat je je winst dur ook nog eens met 1900 euro verlaagd (geboekte kosten) heb je dus ook (43%) 817 euro minder bel. te betalen.

Maar dat zegt hij toch de hele tijd al? Volgens mij praten jullie langs elkaar heen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal het van de week voorleggen aan mijn boekhouder.

 

Zou ik andere mensen op dit forum nog even mogen verzoeken, om me te vertellen of ze ook denken dat ik er naast zit, als ik zeg dat wanneer ik mezelf €1900,- uit betaal aan kilometervergoeding van 19 cent per kilometer, het enige is wat ik er echt aan voordeel aan heb, het feit dat ik over die €1900,- geen IB hoef te betalen ???

 

Ik heb het dan even niet over het voordeel t.o.v. zakelijkrijden of het aftrekken van BTW, maar puur het voordeel van mezelf een kilometer vergoeding geven van € 1900. dus zeg maar een voordeel van 43% = € 817,-

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.