• 0

Holdingstructuur opzetten? Klok en klepel......

Ik heb mij her en der eens ingelezen in de materie betreffende het opzetten van een holding. Nu heb ik een paar vragen:

 

[*]Is een werk-BV en een Holding-BVBA nadelig of kan dit voordelen bieden betreffende vermogensbelasting? Ik ben woonachtig in België, de BV is actief in Nederland.

[*]Kan ik maandelijks winsten afromen van de BV naar de BV(BA) middels bijvoorbeeld een managementfee, zodat ik op deze manier iedere maand op nul sta bij de werk-BV. Dus direct veiligstellen van winsten?

[*]Kan ik in dienst zijn bij de BVBA en mijzelf verhuren aan de werk-BV? Biedt dit voordelen?

[*]Is het verstandig om direct een holding op te richten of kan dit ook na een jaar?

 

Hopelijk kan iemand iets van informatie geven. In ieder geval bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Daar is niet zo makkelijk antwoord op te geven, omdat het zowel een kwestie van Nederlandse regels als van Belgische regels is. Eerst de vraag welke wetgeving van toepassing is. Waar bevindt zich de feitelijke leiding van de vennootschap(pen)? Waar vinden de werkzaamheden plaats en welke zaken bevinden zich in Nederland (is er een bedrijfsruimte in Nederland)? Pas daarna valt er echt iets over je vragen te zeggen.

 

Nederland kent geen vermogensbelasting. Wel een vermogensrendementsheffing (box 3 in de inkomstenbelasting), maar die is niet van toepassing bij een aanmerkelijk belang (als je 5% of meer van de aandelen bezit).

 

Zolang je zakelijk handelt, kun je door middel van een management fee gelden uit de BV halen. Een andere mogelijkheid is dividend, ook daarmee kun je de winsten veiligstellen (binnen de regels, dat geldt ook voor de managementfee).

 

Je kunt in dienst zijn van de BVBA en vandaar uit 'verhuurd' worden aan de BV - dat zal doorgaans het geval zijn als je een managementfee in rekening wilt brengen, want daar moet je immers wel iets voor doen.

 

Beter direct. Achteraf is altijd ingewikkelder.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.