• 0

Betaling aandelen

Heb last van de volgende vraag: ik neem van collega-aandeelhouder een pakket aandelen van mijn eigen bedrijf over. Als jonge ondernemer met een bedrijf in de groeifase heb ik echter geen cent te makken, dus het geld om die aandelen te kopen, moet ik ergens anders vandaan halen.

 

Op zich geen punt, maar één van de suggesties die mij aan de hand gedaan is deze: leen geld van je eigen bv, en betaal daar de aandelen (van dezelfde bv!) mee. Intuitief heb ik het gevoel dat dat niet leuk gevonden gaat worden, maar ik heb daar geen juridische onderbouwing bij. Iemand anders wel?

 

Merci!

'You can't cross the sea merely by standing and staring at the water'

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op zich geen punt, maar één van de suggesties die mij aan de hand gedaan is deze: leen geld van je eigen bv, en betaal daar de aandelen (van dezelfde bv!) mee.

 

Volgens mij is dat bij wet verboden. De onderneming mag het aandelenpakkets van de aandeelhouder niet financieren.

 

Onder bepaalde voorwaarden mag de onderneming wel een (deel) van de aandelen terugkopen. De betaling van de aandelen kan bijvoorbeeld ook gedeeltelijk in cash. Je spreekt een prijs af voor de aandelen, de helft betaal je contant en de andere helft wordt omgezet in een achtergestelde lening aan jouw als jij de aandelen koopt of aan de onderneming als die de aandelen koopt.

 

Voorbeeld: je collega heeft 20% van de aandelen in jullie bedrijf en die zijn € 100.000 waard. Als jij de aandelen nu moet kopen betaal je 100.000. Als de helft wordt omgezet in een achtergestelde lening, betaal je € 50.000 nu en de rest later. Als het bedrijf 10% terugkoop en jij koopt 10% met 50% cash, dan betaal je privee € 25.000 en de zaak betaald ook € 25.000,-

 

Het het heel normaal dat een uittredende partner niet al zijn geld in één keer krijgt.

 

Laat de constructie wél toetsen aan de wet (inkoop van aandelen door het bedrijf en finciering van aankoop van aandelen door derden met middelen van het bedrijf)

 

Veel succes

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Op zich geen punt, maar één van de suggesties die mij aan de hand gedaan is deze: leen geld van je eigen bv, en betaal daar de aandelen (van dezelfde bv!) mee.

 

Volgens mij is dat bij wet verboden. De onderneming mag het aandelenpakkets van de aandeelhouder niet financieren.

 

Het is niet helemaal verboden, maar wel beperkt. Die beperking zit in artikel 207c, tweede lid van boek 2 Burgerlijk Wetboek. Leningen met het oog op het nemen of verkrijgen van aandelen in het kapitaal van een BV mogen door de vennootschap slechts worden verstrekt tot ten hoogste het bedrag van de vrije reserves en voor zover de statuten dit toestaan.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Het is niet helemaal verboden, maar wel beperkt. Die beperking zit in artikel 207c, tweede lid van boek 2 Burgerlijk Wetboek. Leningen met het oog op het nemen of verkrijgen van aandelen in het kapitaal van een BV mogen door de vennootschap slechts worden verstrekt tot ten hoogste het bedrag van de vrije reserves en voor zover de statuten dit toestaan.

Tja, dat bedoel ik. Ieder zijn vak. Bedankt Edward.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.