• 0

Geschil met de Accountant

Beste mensen,

 

Al enige tijd las ik met veel interesse mee op higherlevel.nl, maar nu is het voor mij zo ver dat ik zelf ook vragen/problemen heb.

 

Situatie:

 

Sinds 2007 zit ik bij een accountantskantoor in Ouderkerk a/d Amstel (naam even buiten beschouwing gelaten). Al een geruime tijd hadden we problemen wat communicatie betreft. Het ging telkens maar net goed (regelmatig dwangbevelen), uit goede wil bleef ik bij het kantoor in de hoop dat het uiteindelijk goed zou komen. Helaas was dit voor mij niet het geval.

 

Een van de problemen is VPB 2007. Pas in 2010 hebben ze VPB 2007 kunnen afhandelen, met als gevolg dat ik 340euro boete plus een incasso van ongeveer 1000euro kreegt opgelegd door de belastingdienst (wel voldaan). Dit terwijl ik altijd alle aanslagen doorstuurde. Ook krijgen ze sinds 2008 al electronisch de kopieën van de aanslagen. Nu claimen ze dat ik er verantwoordelijk voor ben en dat ze nooit een kopie hebben ontvangen.

 

Begin mei 2010 heb ik (te laat) besloten naar een andere accountant te gaan. Dit ook netjes gemeld, met als gevolg belachelijk hoge rekeningen van de verrichtte werkzaamheden.

 

Nu staat er nog 1 factuur open omdat voor mij de kwestie wat de boetes betreft niet is afgehandeld. Naar mijn mening heeft een accountant een zorgplicht om de stukken tijdig in te dienen. Immers als de accountant alles netjes tijdig had ingediend dan had ik überhaupt nooit een aanslag/dwangbevel opgelegd gekregen.

 

Probleem is dat de accountant mijn administratie weigert terug te geven waardoor mijn nieuwe accountant hun zaken niet kunnen controleren. Ook weigert hij uiteraard de opgelegde boete van de VPB te betalen, iets wat buiten mijn schuld om is. Immers zij waren nog niet klaar!

 

Nu dreigt de accountant met een incasso bureau wegens de openstaande factuur.

 

Wat zijn mijn rechten in dit geval? Ben ik verplicht de factuur te betalen, terwijl er door de nalatigheid van de accountant ik een boete heb moeten betalen van ruim 1300 euro. Dan spreek ik niet eens over mijn eigen uren die ik er in stak om telkens naar hun te communiceren.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bese El Greco,

 

Allereerst zeer vervelend wat er nu voor valt met je (ex) accountant!

 

Hopelijk heb je bovenstaand verhaal goed op papier staan, zodat je uiteindelijk je gelijk kan halen in deze zaak! Want wat zegt je accountant als je hier naar vraagt?

 

Het is natuurlijk zeer vreemd dat ze jouw eigen administratie niet terug willen geven, daar hebben ze volgens mij het recht niet toe.

 

Wettelijk gezien ben je naar mijn idee wel (in eerste instantie) verplicht die factuur te voldoen, achteraf zou je daar alleen maar profijt bij hebben hebben wanneer dit evt. voor de rechtbank komt. Ik weet nie hoe hoog die rekening is, maar hopelijk lager dan die boete van € 1.300,-. Voor die boete zou je (als je alles goed op papier hebt en dus genoeg bewijzen hebt) deze accountant aansprakelijk kunnen stellen.

 

Het vervelende in deze kwesties is vaak dat je alles in de (vertrouwde) handen van je accountant legt en daardoor vaak niet alles administratief goed in de gaten hebt. Hopelijk heb je genoeg schriftelijk communicatie met hem gehad waar je wat mee kunt.

 

Wat nu te doen, hangt af hoe je jezelf hebt ingedekt. Heb je een rechtsbijstandverzekering of heb je een bekende advocaat in de regio voor dit soort zaken? Hoe je eigen administratie terug te krijgen blijft wel een vraag natuurlijk, misschien bij de Politie eens navraag doen of je dit als diefstal kunt op geven???

 

Succes met deze zaak en hou ons op de hoogte!

Startend ondernemer: vdPoel Assurantien

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen, El Greco.

 

Het antwoord op je vragen is sterk afhankelijk van de wijze van het communiceren met je accountant.

Kun je hard maken dat de accountant in gebreke is ?

Ben je zelf, mede, oorzaak van de late afhandeling van 2007 ? (B.v. door wat vertraagde reactie op vragen van de accountant)

Kun je aantonen dat je de accountant overal een kopie van hebt gestuurd ?

Zijn de ontvangen facturen reëel of wijken ze af van de overeengekomen vergoeding ?

 

Indien het driemaal duidelijk ja en een maal nee is dan heb je de keuze om de accountant aansprakelijk te stellen en een procedure aan te gaan of de rekening te betalen en verder te gaan met je normale bedrijfsvoering en je nieuwe accountant.

(Let op een procedure kost veel energie / geld en ergenis)

 

Om in het bezit te komen van de administratie zal er, m.i., eerst betaald moeten worden. Vervolgens kan dan de nieuwe accountant, wellicht, ervoor zorgen dat er nieuwe argumenten zijn om de oude accoutant alsnog aan te pakken. Ook zou ik deze accountant raadplegen over de te nemen stappen.

 

Succes.

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De accountant had al mijn spullen al vanaf 2008 in zijn bezit. Vervolgens gaf hij de belastingdienst de schuld van de trage afwikkeling, evenals de opgelegde boete. Want volgens hun had dat nooit gemogen en nu claimen ze dat ik er zelf verantwoordelijk ervoor ben.

 

in een mail stuurde ik de aanslag met opgelegde boete naar de accountant met het verzoek om dit af te handelen, immers het was al eind 2009 en ik had nog niets gehoord over 2007. Want ze waren er zo druk mee bezig. Uiteindelijk hebben ze in april 2010 de zaken kunnen afronden! Is het gewoon niet zo dat de accountant zelf te laat is met indienen van 2007? Dan ben je naar mijn mening in gebreke gebleven.

 

Wat de factuur betreft, heb ik ooit om een specificatie gevraagd. Dat duurde vervolgens 3 weken om het in elkaar te draaien. Allerlei vreemde zaken. Ik heb ook aangegeven dat ik de factuur wil betalen zonder de gemaakte kosten (de opgelegde boete buiten mijn schuld om).

 

Maar bestaat er niet zoiets als een zorgplicht van een accountant? Immers hij zorgt voor je administratie afhandeling.

 

Wat een gedoe...

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de aansprakelijkheid is het met name de vraag of je te maken hebt met een (RA) accountant of met een boekhouder ?

 

Blijft in beide gevallen inderdaad een gedoe.

 

Maar nogmaals, om je administratie in je bezit te krijgen zul je, m.i., de factuur volledig moeten betalen.

Volgens mij mag de accountant immers de boekhouding "onder zich houden" totdat de laatste factuur volledig betaald is.

 

Wellicht dat de nieuwe accountant ook hierin wat voor je kan betekenen.

Accountants onderling willen wel eens voor "argumenten "zwichten.

 

Succes.

 

Link naar reactie
  • 0

De mening over het onder je houden van de boekhouding deel ik niet met VNIS. Die is eigendom van de ondernemer.

De accountant kan wel de geboekte administratie (dus grootboeken, etc.) onder zich houden, dat is immers zijn werk.

 

@ El Greco: is het echt een accountant? Dan kun je dit verhaal ook voorleggen aan de Novaa (AA Accountant) of het Nivra (RA Accountant).

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

De mening over het onder je houden van de boekhouding deel ik niet met VNIS. Die is eigendom van de ondernemer.

De accountant kan wel de geboekte administratie (dus grootboeken, etc.) onder zich houden, dat is immers zijn werk.

 

 

groet

Joost

 

 

 

Is er niet iets zoals retentierecht?

 

Retentierecht

Het retentierecht is het recht van een schuldeiser om een goed dat hij onder zich heeft niet af te geven aan de schuldenaar zolang zijn prestatie niet is betaald. Een bekend voorbeeld is de garage die de auto niet hoeft af te geven als de reparatie niet wordt betaald. Het is een uitwerking van het algemene opschortingsrecht. Het retentierecht komt voor in de meeste rechtsstelsels, de precieze invulling kan echter aanzienlijk verschillen.

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat is inderdaad zo, echter, maar ben geen jurist, het vasthouden van administratie kan onredelijke gevolgen hebben die niet in verhouding staan tot de 'schade' die de accountant lijdt. Daarbij is het natuurlijk vreemd dat rententierecht ingeroepen zou kunnen worden terwijl er over de factuur een duidelijk verschil van mening is.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel geneigd het eens te zijn met Joost. Het vasthouden van de orginele stukken (Facturen, bankafschriften e.d.) belemmert de ondernemer in het nakomen van zijn wettelijke verplichtingen en dat is onredelijk in verhouding tot het geschil dat ontstaan is.

 

vergelijk het topic van direct pakket vorige week, de garage gaf aan de auto's vast te houden maar dat de eigenaren van de pakketten deze op konden halen.

 

Hier lijkt mij het ook een redelijke (tussen)oplossing in dit geval.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad een vervelende zaak. Heeft de vorige accountant algemene voorwaarden overlegd waaruit blijkt dat het kantoor de administratie, bij een betalingsachterstand, mag achterhouden?

Van een accountant mag je wel verwachten dat hij/zij jouw zaken goed behartigd. Wanneer een cliënt van ons kantoor de gegevens, die nodig zijn voor het doen van de belastingaangifte niet op tijd inlevert, dan sturen wij altijd een waarschuwing.

Wanneeer de accountant geen redenen had om de aangifte op tijd in te dienen zou ik het op een rechtzaak laten aankomen.

 

Succes,

Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.