Jump to content
Menno1881
Verberg

Personeel (studenten) aannemen. Stappenplan

vraag

Beste Higherlevel leden,

 

Ik ben momenteel bezig om mijn business op te zetten en hiervoor ga ik studenten aannemen.

 

Mijn vraag aan jullie is:

Als ik een student aanneem, welke stappen moet ik dan zetten m.b.t. belastingdienst, arbo dienst e.d.

 

Daarnaast wil ik graag weten of het verstandig is om de loonadministratie in eigen beheer te houden en welke software ik daar het beste voor kan gaan gebruiken?

 

Ik wil jullie alvast bedanken en hoop op antwoord.

Link to post
Share on other sites

3 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ik zou, als je maar 1 personeelslid nodig hebt, hem niet zelf aannemen, maar er een payrollbedrijf voor vinden. Payroll = loonlijst, dat wil zeggen, dat de student dan werknemer wordt van het payrollbedrijf en dat die zijn werknemer dan aan jou uitleent. Dat scheelt een hoop gedoe, want je wordt dan geen formele werkgever. Dan hoef je je ook niet te melden bij de belastingdienst, ben je niet verplicht een loonadminstratie bij te houden en maandelijks loonaangifte te doen, etc. Wel ben je, als inlener (je leent dan die student in van het payrollbedrijf) verplicht ervoor te zorgen, dat de werknemers (ingeleende krachten) veilig kunnen werken. Ofwel, je moet je houden aan diverse arboregels. Je betaalt hiervoor een factor bovenop het brutoloon dat je met de student afspreekt. Die factor zal tussen de 1,6 en 1,9 liggen (afhankelijk van het payrollbedrijf).

 

Groetjes,

Karen van Leeuwen

 

Mod edit: karen welkom op HL. Aub geen websites en bedrijfsnamen in je posts opnemen. Die kun je kwijt in je handtekening.


Praktisch, Professioneel, Pro-actief, Productief en Persoonlijk

De 5 p's van Karen van Leeuwen van P&O enzo

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Mijn vraag gaat ook over studenten alleen dan met een twist:

 

Ik ben namelijk zelf een studentondernemer en vraag zo nu en dan weleens collegastudenten/vrienden om advies.

Ik geef ze hiervoor geen loon, maar wel vergoed ik de kosten van de auto. (0,19 per kilometer). Het gaat hier dus om kleine bedragen. Tussen de €0,50 en €30.

 

Moet ik dan alsnog gebruik maken van het ib47 formulier om deze kostenpost administratief correct te verwerken, of zijn er andere mogelijkheden (minder tijdrovend)?

 

Mvg,

Folkert Kruse

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 3 leden online en 71 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept