• 0

Personeel (studenten) aannemen. Stappenplan

Beste Higherlevel leden,

 

Ik ben momenteel bezig om mijn business op te zetten en hiervoor ga ik studenten aannemen.

 

Mijn vraag aan jullie is:

Als ik een student aanneem, welke stappen moet ik dan zetten m.b.t. belastingdienst, arbo dienst e.d.

 

Daarnaast wil ik graag weten of het verstandig is om de loonadministratie in eigen beheer te houden en welke software ik daar het beste voor kan gaan gebruiken?

 

Ik wil jullie alvast bedanken en hoop op antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou, als je maar 1 personeelslid nodig hebt, hem niet zelf aannemen, maar er een payrollbedrijf voor vinden. Payroll = loonlijst, dat wil zeggen, dat de student dan werknemer wordt van het payrollbedrijf en dat die zijn werknemer dan aan jou uitleent. Dat scheelt een hoop gedoe, want je wordt dan geen formele werkgever. Dan hoef je je ook niet te melden bij de belastingdienst, ben je niet verplicht een loonadminstratie bij te houden en maandelijks loonaangifte te doen, etc. Wel ben je, als inlener (je leent dan die student in van het payrollbedrijf) verplicht ervoor te zorgen, dat de werknemers (ingeleende krachten) veilig kunnen werken. Ofwel, je moet je houden aan diverse arboregels. Je betaalt hiervoor een factor bovenop het brutoloon dat je met de student afspreekt. Die factor zal tussen de 1,6 en 1,9 liggen (afhankelijk van het payrollbedrijf).

 

Groetjes,

Karen van Leeuwen

 

Mod edit: karen welkom op HL. Aub geen websites en bedrijfsnamen in je posts opnemen. Die kun je kwijt in je handtekening.

Praktisch, Professioneel, Pro-actief, Productief en Persoonlijk

De 5 p's van Karen van Leeuwen van P&O enzo

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag gaat ook over studenten alleen dan met een twist:

 

Ik ben namelijk zelf een studentondernemer en vraag zo nu en dan weleens collegastudenten/vrienden om advies.

Ik geef ze hiervoor geen loon, maar wel vergoed ik de kosten van de auto. (0,19 per kilometer). Het gaat hier dus om kleine bedragen. Tussen de €0,50 en €30.

 

Moet ik dan alsnog gebruik maken van het ib47 formulier om deze kostenpost administratief correct te verwerken, of zijn er andere mogelijkheden (minder tijdrovend)?

 

Mvg,

Folkert Kruse

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.