• 0

Overname Interieurzaak

Op dit moment ben ik een kleine 2 jaar eigenaar van een interieurzaak van 2000m2 actief in het middensegment van de markt. Ik heb de recessie goed doorstaan en mijn wekelijkse omzetten zijn 7 van de 10 keer het dubbele t.o.v. vorig jaar. Ik ben nog redelijk jong, 26 jaar, en ik ben niet ondernemer geworden om stil te blijven zitten. Onlangs ben ik in contact gekomen met een eigenaar van een andere interieurzaak in het Noordoosten van het land. Het gaat hier om een interieuzaak welke al meer dan 30 jaar bestaat en actief is in hetzelfde segment als ik. Deze winkel draait een nette omzet en is groter dan mijn winkel, ongeveer 6500m2. Ik ken de eigenaar en deze wil de zaak, omdat hij bijna 65 is, verkopen. Nu ben ik met hem in gesprek gegaan om het e.e.a. eens nader te bespreken en te kijken of het een idee kan zijn dat ik de zaak erbij overneem. Gezien de extreem goede naamsbekendheid van het bedrijf, de nette omzet en de unieke design inrichting van de winkel en het pand zie ik dit als een buitenkans. De eigenaar is heel welwillend en wil mij overal waar nodig helpen. In eerste instantie gaat het alleen om de overname van de bedrijfsexploitatie onder de huidige naam, het pand wil ik eventueel in de toekomst van hem overnemen; de eerste jaren wil ik dit van hem huren.

In principe heb ik helemaal voor ogen hoe ik alles wil hebben, ik kom echter alleen niet helemaal uit het financieringsvraagstuk. Mijn eigen bedrijf heeft een positief bedrijfsvermogen, o.a. de waarde van de meubels welke ik in mijn showrooms heb staan en mijn voorraden zijn veel meer waard dan wat ik nog aan krediet bij de bank heb uitstaan; ik heb dit laten taxeren. Daarnaast kan ik ongeveer 5% van de overnamesom uit eigen vermogen financieren, in principe is dit te weinig.

De overnamesom bedraagt meer dan 1 mln euro, hoofdzakelijk veroorzaakt door het overnemen van de aanwezige meubelen in de showrooms e.d., daarnaast nog een stuk voorraad en een stukje goodwill.

Mijn vraag is eigenlijk hoe zou je een dergelijke grotere overname kunnen financieren? zoals gezegd wil de eigenaar helpen en de situatie van mijn huidige eigen bedrijf is goed.

 

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zonder verdere details zul je denk ik niet heel veel verder komen dan bovenstaande antwoord - wat overigens waarschijnlijk wel een van de betere opties is.

 

Wat ga je overnemen - aandelen, activa, schulden? Wat hoort daar allemaal bij? Zijn de meubels inderdaad (allemaal) eigendom van de ondernemer?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Allereerst zeer veel dank voor jullie reacties!

Aan het idee van Ed heb ik zelf ook zitten denken, of bijv. dat de huidige eigenaar voor een bepaalde periode geld in de onderneming laat zitten; in bijv. de vorm van een achtergestelde lening. Dit zou het een en ander bij de bank ook kunnen bespoedigen.

Het gaat om de overname van de aandelen van de BV. De meubels zijn in principe in zijn geheel eigendom van de ondernemer, in de meubelhandel verandert dit wel constant doordat je regelmatig veel uit de showroom verkoopt en het nieuwe eerst weer financiert met je rekening courant.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.