• 0

Minimum salaris gewone bestuurder (Geen DGA) ?

Hallo,

 

Ik ben van plan een BV op te richten. Ik ben enige aandeelhouder

 

mijn vriend wordt bestuurder, hij heeft geen aandelen van het bedrijf.

 

Zijn er wettelijk bepalingen voor de salaris van een (gewone) bestuurder? of Moet mijn vriend net als DGA een minimum salaris van € 41.000 krijgen?

 

alvast bedankt voor reacties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mod Edit: geen identieke posts in meerdere topics plaatsen a.u.b.

Het andere bericht is verwijderd

 

Groet,

Norbert

 

HL Administrator

 

Inhoudelijke toevoeging: de gebruikelijk loon regeling is op jou alleen van toepassing als je ook arbeid verricht voor de BV. Ben je alleen aandeelhouder met een aanmerkelijk belang (van 100%) maar verricht je geen arbeid, dan is de gebruikelijk loon regeling niet van toepassing. Werk je part time in/aan de BV , dan geldt de gebruikelijk loon regeling pro rata.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Louis,

 

Hij is een gewone vriend. dus een salaris van Eur 2750,- per maand voor hem is geen probleem voor de fiscus?

 

groeten,

 

Julia

 

Hallo Julia,

 

Is het een vriend, zijnde geen partner, dan geldt de gebruikelijkloonregeling niet. Is het je partner, dan kan die regeling wel van toepassing zijn. Lees even na op http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_arbeidsrelaties/lb22_arbeidsrelaties-01.html

 

Groeten,

 

Louis

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Norbert,

 

Ik heb nog een voltijd baan en verricht officieel geen arbeid voor de BV, eigenlijk in de weekend wel natuurlijk.

 

Maar ik wil geen extra salarisstrook maken voor mijzelf en onnodig loonbelasting betalen.

 

Ik ben van plan bruto EUR 2750 p/maand aan mijn vriend ( bestuurder) te betalen als dat geen probleem is voor de fiscus.

 

groeten,

 

Julia

 

 

 

 

Mod Edit: geen identieke posts in meerdere topics plaatsen a.u.b.

Het andere bericht is verwijderd

 

Groet,

Norbert

 

HL Administrator

 

Inhoudelijke toevoeging: de gebruikelijk loon regeling is op jou alleen van toepassing als je ook arbeid verricht voor de BV. Ben je alleen aandeelhouder met een aanmerkelijk belang (van 100%) maar verricht je geen arbeid, dan is de gebruikelijk loon regeling niet van toepassing. Werk je part time in/aan de BV , dan geldt de gebruikelijk loon regeling pro rata.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat gaat er in de BV gebeuren? Op zich is het geen enkel probleem als de 100-procent aandeelhouder geen bestuurder is, en een derde als bestuurder in loondienst neemt. Maar het kan wel vragen oproepen. Zeker als blijkt dat je er zelf toch mee bezig bent, kun je aardig in de problemen komen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog een voltijd baan en verricht officieel geen arbeid voor de BV, eigenlijk in de weekend wel natuurlijk.

Maar ik wil geen extra salarisstrook maken voor mijzelf en onnodig loonbelasting betalen.

 

Ben het volledig met Ronaldinho eens: Geen enkel loon toekennen terwijl je wel werkzaamheden voor de BV verricht valt niet vol te houden, je gaat daar nat op. Beter is om de schijn te vermijden: ken je zelf een parttime DGA salaris van 20% toe op basis van 1 volledige werkdag van 8 uur per week . Kost je op jaarbasis max. € 3.000,- aan loonbelasting.

Niemand die kan controleren of die 8 uur er in werkelijkheid structureel 12 of 16 zijn. 0 uren daarentegen valt wel erg makkelijk door te prikken.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.