• 0

Geld per abuis overgemaakt aan failliete oud-leverancier: geld kwijt?

Ik heb de volgende vraag:

 

Ik heb een display laten maken bij een bedrijf. Dit bedrijf heeft meerdere werkzaamheden voor ons uitgevoerd. Voor de eerste vorm van het bedrijf is 6 maanden geleden een faillisement aangevraagd en er is een nieuw bedrijf opgestart. (onder dezelfde naam, maar als dochtermaatschappij van een Engelse onderneming, dus andere rechtsvorm)

 

Nu is er een nieuwe opdracht geplaats (daar wij tevreden waren) en die is uitgevoerd in de nieuwe ondernemingsvorm. We hebben echter de betaling van € 1.000 overgemaakt op het rekeningnummer van de oude onderneming.

 

Nu geeft de curator aan dat het geld niet terug gestort kan worden (terwijl ik dat echt heel vervelend vind), omdat we als bedrijf ook al een oud relatie van het failliette bedrijf waren.

 

Zoals het er nu uitziet (na bijna 6 maanden te zitten wachten op de curator), krijgen we helemaal geen geld terug van de curator. Wie kan mij vertellen of (en hoe) ik mijn geld alsnog kan terugkrijgen?

 

Alvast bedankt! Gr Geert-Bart

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is krom - als het duidelijk gaat om een abusievelijke overschrijving zouden ze het gewoon terug moeten storten.

 

Dat ligt natuurlijk anders als het om bijvoorbeeld een aanbetaling zou gaan voor iets dat je bij het oude bedrijf gaat afnemen, maar daarvan moet dan wel enige documentatie zijn.

 

Heb je dat geld overgemaakt voor of nadat het bedrijf failliet is verklaard?

Link naar reactie
  • 0

Als er geen grondslag is voor een betaling moet deze worden terug betaald. Aangezien de oude onderneming niks heeft gedaan (voor dit bedrag), is het dus gewoon een abusievelijke betaling.

Kijk hier ook even naar.

 

http://books.google.nl/books?id=o2QF2yj8Vv8C&pg=PA1532&lpg=PA1532&dq=betaling+grondslag+vergissing&source=bl&ots=4d3nilTNAN&sig=sK3V06vaFxU5seBlKO52NfFaP-U&hl=nl&ei=vr6cTLbEIsaKOOOF-cQL&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBUQ6AEwAA#v=onepage&q=betaling%20grondslag%20vergissing&f=false

 

Maar goed het ligt dus nog wel een beetje ingewikkelder. IMO is het dus wel een onmiskenbare vergissing, maar het blijft lastig.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Bedankt voor jullie tips!! Het gaat hier om een wat lastigere situatie, maar met de reacties van:

jose1964 & chielsen kan ik mijzelf in ieder geval verder inlezen. Ik zal zo snel mogelijk de facturen

nakijken van de onderneming die failliet is gegaan. De betaling die gedaan is, was voor een

order die geplaatst is bij de nieuwe onderneming dacht ik, maar ik moet het even goed uitzoeken.

 

Dit zal ik aankomende week gaan doen en jullie vervolgens op de hoogte brengen wat ik daarbij

ontdekt heb.

 

Jullie horen van mij! In ieder geval heel erg bedankt voor jullie hulp! Ik heb hierdoor een goede 1ste

indruk gekregen van forumsites (als deze)

 

Een gelukkige dag nog allemaal!

 

 

Link naar reactie
  • 0

dat was vast niet bij een faillisement.. dan werkt het iets ingewikkelder..

 

heel kort samengevat (de links hierboven zijn vrij lange lappen tekst)

Als je als bestaande klant van een failliet bedrijf per abuis teveel betaald moet je in principe aansluiten bij de andere schuldeisers..

tenzij je kunt aantonen dat het een (juridisch) onmiskenbare vergissing was..

 

en daar word flink anders over gedacht door verschillende curatoren.

 

kortom het zal wel een gevalletje de blaren op je tong lullen om je geld terug te krijgen worden..

Link naar reactie
  • 0

Ik zou contact opnemen met jouw bank.

 

Ditzelfde heb ik een keer meegemaakt en toen heeft de bank contact opgenomen met de begunstigde en de absusievelijke betaling teruggeëist.

 

Succes!

 

Dat klinkt mooi, maar kan dat wel? Een gewone overgeboekte betaling (dus GEEN automaat) kan niet terug worden geeist. Misschien met een blafbrief aan de ontvanger, maar een bank kan dat niet zonder goedvinden van ontvanger!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Zoals al gezegd: het kernwoord is 'onmiskenbare vergissing'. Een betaling voor de doorstarter aan failliet zal in het oordeel van de Rechtbank geen onmiskenbare vergissing zijn, omdat je wist van de situatie, omdat je zowel met failliet als met doorstarter te maken had.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou contact opnemen met jouw bank.

 

Ditzelfde heb ik een keer meegemaakt en toen heeft de bank contact opgenomen met de begunstigde en de absusievelijke betaling teruggeëist.

 

Succes!

 

Dat klinkt mooi, maar kan dat wel? Een gewone overgeboekte betaling (dus GEEN automaat) kan niet terug worden geeist. Misschien met een blafbrief aan de ontvanger, maar een bank kan dat niet zonder goedvinden van ontvanger!

 

 

Tja, ING vertelde mij destijds dat het dus wel kan worden teruggeëist en dat hebben ze ook met succes gedaan.

 

Maar dit topic is anders zoals gezegd, vanwege het failliesement.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou contact opnemen met jouw bank.

 

Ditzelfde heb ik een keer meegemaakt en toen heeft de bank contact opgenomen met de begunstigde en de absusievelijke betaling teruggeëist.

 

Succes!

 

Dat klinkt mooi, maar kan dat wel? Een gewone overgeboekte betaling (dus GEEN automaat) kan niet terug worden geeist. Misschien met een blafbrief aan de ontvanger, maar een bank kan dat niet zonder goedvinden van ontvanger!

 

 

Tja, ING vertelde mij destijds dat het dus wel kan worden teruggeëist en dat hebben ze ook met succes gedaan.

 

Maar dit topic is anders zoals gezegd, vanwege het failliesement.

 

wat er dan gebeurd is het volgende (ervaring mee): jouw bank schrijft een brief aan de bank van de ontvanger met het verzoek om hun rekeninghouder te verzoeken/op te dragen het geld terug te boeken.

Doet de rekeninghouder dit niet kan dat niet verplicht worden.

Jij krijgt vervolgens via interpay (of hoe dat nu ook heet) een brief met daarin de naam/adres gegevens van de rekeninghouder waarmee je zelf naar de rechter kan/moet stappen om de onverschuldigde betaling terug te vorderen.

In dit geval heb je daar dus niks aan.

Link naar reactie
  • 0

wat er dan gebeurd is het volgende (ervaring mee): jouw bank schrijft een brief aan de bank van de ontvanger met het verzoek om hun rekeninghouder te verzoeken/op te dragen het geld terug te boeken.

...

In dit geval heb je daar dus niks aan.

 

In dit geval gaat de brief natuurlijk wel naar de curator, en het kan best zijn als de curator een brief van de bank krijgt en dat het voor de curator duidelijk is dat het een fout is geweest, dat hij het dan wel terug betaald. Hangt een beetje van de curator af, maar het kan geen kwaad om het te proberen.

Link naar reactie
  • 0

Zoals al gezegd: het kernwoord is 'onmiskenbare vergissing'. Een betaling voor de doorstarter aan failliet zal in het oordeel van de Rechtbank geen onmiskenbare vergissing zijn, omdat je wist van de situatie, omdat je zowel met failliet als met doorstarter te maken had.

 

Toch heb ik daar mn twijfels bij, juist als je wist van de situatie. Welke andere motivatie dan vergissing zou je kunnen hebben om een onverschuldigd bedrag aan een failliet over te maken? Ik kan me zo voorstellen dat je per abuis het verkeerde rekeningnummer uit de favorites van je internetbanking hebt overgenomen.

 

Uiteraard ligt het wel anders als je de failliet nog geld schuldig was, waarbij de betaling dan zal worden aangezien als aflossing van zo'n schuld.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.