• 0

Voldoet een Vitueel Kantoor aan de eisen van een `Vaste Inrichting`

Als ondernemer binnen een eenmanszaak wil ik graag net over de grens in Duitsland gaan wonen. Het bedrijf wil ik graag belastingtechnisch in Nederland houden.

 

Nu kan je in Nederland een `virtueel kantoor` huren met een postadres en bedrijfsruimte op afroepbasis.

 

Mijn vraag is nu of dit `Virtuele kantoor` officeel is toegestaan als `Vaste Inrichting`, zoals de Belastingdienst dat begrip bedoeld?

 

Weet iemand hoe dat officieel zit?

 

Zijn er mensen die hier gebruik van maken en kunnen aangeven hoe de Belastingdienst hiermee in de praktijk mee omgaat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Eduard

 

Een virtueel kantoor is geen vaste inrichting in de zin van de wet. Meer leesbaar dan de wet vat de fiscus het als volgt samen:

Een vaste inrichting is een bedrijfsruimte in Nederland die over voldoende faciliteiten beschikt om als een zelfstandige onderneming te kunnen functioneren. Vanuit die inrichting worden leveringen en/of diensten aan derden verricht. Voorbeelden van een vaste inrichting zijn:

 

* een winkel of een andere vaste verkoopgelegenheid

* een werkplaats of een fabriek met kantoor

 

Er is geen sprake van een vaste inrichting bij een opslagruimte, een goederendepot of een inrichting waar alleen maar ondersteunende activiteiten plaatsvinden, zoals onderzoek, reclame en het verstrekken van inlichtingen. Een vakantiewoning die voor verhuur is bestemd, is ook geen vaste inrichting.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen Eduard.

 

Het formele antwoord is duidelijk gegeven door Joost.

 

In mijn praktijk levert het, tot op heden, echter geen probleem op indien een bureau bij een "verzameladres" of zelfs het adres van de boekhouder als vestigingadres gebruikt wordt.

 

Van hetgeen ik hierover gehoord / gelezen heb is het wel van belang dat op het betreffende adres er minimaal een bureau "ter beschikking staat" .

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

@Joost

 

Bedankt voor je antwoord.

 

Toch vraag ik mij af of jouw stelling "Een virtueel kantoor is geen vaste inrichting in de zin van de wet" echt klopt.

 

Mijn business bestaat uit dienstverlening via internet. Wij hebben geen fysieke producten en handelen alles online af. Zie het maar als een webwinkel die zelfstandig draait waarbij echter geen sprake is van fysieke leveringen.

 

Om mijn zelfstandige ondernening te laten functioneren, heb ik als enige faciliteit een bureau en een internetaansluiting nodig waarmee ik mijn laptop kan aansluiten en mijn IP-telefoon.

 

Als ik dus periodiek een bureau huur in een service-kantoor om mijn werkzaamheden te verrichten, zoals telefonische acquisitie, voldoe ik volgens mij voor 100% aan de definitie die jij hierboven hebt beschreven.

 

Link naar reactie
  • 0

Daarom wijst Joost er ook op dat het een samenvatting is van de fiscus, en niet een complete vertaling van de wettelijke regeling, die mede door de rechtspraak is ingevuld (je bent namelijk niet de eerste die graag iets wil wat uiteindelijk net wel of net niet blijkt te kunnen). Het grote grijze gebied komt hierin niet aan de orde en daar bevind je je juist in.

 

In eerste instantie moet je gaan kijken waar de feitelijke leiding van de onderneming zich bevindt: waar worden de beslissingen (doorgaans) genomen, etc. Pas daarna ga je kijken of er ook nog iets in een ander land gebeurt. Zo ja, wat gebeurt daar dan en kwalificeert dat als een vaste inrichting? Dan komt de vraag welke kosten en opbrengsten aan die vaste inrichting zijn toe te rekenen. Om alle inkomsten aan Nederland toe te kunnen rekenen, zul je dus ook daadwerkelijk voornamelijk vanuit Nederland moeten werken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@Eduard

 

je vertelde er niet bij dat je het kantoor ook gaat gebruiken ;) Dan zou een VI mogelijk kunnen zijn, maar aangezien er geen vaste definitie van is, laat ik me niet uit over de fiscale haalbaarheid van deze constructie.

 

Meer juridisch is o.a. de volgende definitie gegeven aan een VI:

 

Onder een vaste inrichting dient te worden verstaan een met zekere duurzaamheid geëxploiteerde bedrijfsinrichting van een ondernemer wiens zetel van de bedrijfsuitoefening in het buitenland is gevestigd, vanuit welke inrichting leveringen van goederen en/of diensten jegens derden plegen te worden verricht. Dit betekent dat een tot een buitenlandse onderneming behorende inrichting als een vaste inrichting heeft te gelden, indien deze inrichting haar activiteiten ontplooit als ware zij een zelfstandig ondernemer in de zin van de omzetbelasting. In het algemeen zal een hier te lande gelegen fabriek, werkplaats, verkoopruimte of soortgelijke vestiging van een buitenlandse onderneming als een in Nederland gevestigde vaste inrichting dienen te worden aangemerkt.

Een inrichting die slechts ondersteunende actviteiten ten behoeve van de buitenlandse zetel verricht zal niet als een vaste inrichting kunnen worden aangemerkt. Dit betekent dat niet als een vaste inrichting kan worden aangemerkt een ruimte welke, ten behoeve van de buitenlandse zetel, uitsluitend wordt gebezigd voor reclamedoeleinden, het verstrekken en/of inwinnen van inlichtingen, het verrichten van onderzoeken of een ander dergelijk doel. Evenmin is sprake van een vaste inrichting in gevallen waarin een ondernemer hier te lande ten behoeve van een in het buitenland wonende of gevestigde ondernemer als consignatiehouder optreedt dan wel in opdracht van een dergelijke ondernemer goederen enkel in opslag neemt. Ook een hier te lande door een buitenlandse ondernemer gehouden goederendepot kan in beginsel niet als een vaste inrichting worden aangemerkt. In gevallen echter waarin vanuit het depot ook de met de inkomende en de via het depot aan derden geleverde goederen verband houdende betrekkingen met de in Nederland woonachtige of gevestigde afnemers worden onderhouden, kan wel van een vaste inrichting worden gesproken.

 

En dat er mensen zijn die een VI aanhouden via Regus zonder commentaar van de fiscus zegt natuurlijk niets!! Als de fiscus iets niet controleert, wil het niet zeggen dat ze het ermee eens zijn. Dit noemen we ook wel borrelpraat ;)

 

groet

joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.