• 0

Declaratie & facturen

Beste medeondernemers,

 

Er komen bij mij situaties voor waarbij ik dingen direct aanschaf uit mijn prive (zoals parkeerkaarten). Momenteel elke week € 6,50 voor een vaste training. Die kan ik direct declareren bij mijn opdrachtgever en die maakt het over. Op de factuur staat dus een kopje 'onbelast'.

 

Aangezien het totaalbedrag gewoon de boekhouding ingaat als omzet, zit daar ook dat bedrag bij. Uiteindelijk zou ik hier weer belasting over moeten betalen... beetje dubbel dus.

 

Moet ik dit soort zaken apart bijhouden? De parkeerzaken zitten normaal al in de km-vergoeding, alleen in dit geval kan ik ze apart declaren (en die km-vegoeding is maar een paar euro, dus daar kan ik ook weinig mee).

 

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op de factuur staat dus een kopje 'onbelast'
.

 

Hmm, ik weet het niet precies, maar als je het op je factuur zet is het omzet, dus moet je er btw over afdragen (tenzij de omzet is vrijgesteld van btw zoals opleidingen).

 

Je hebt volgens mij twee opties: of je laat die dingen "via je zaak" lopen, kosten en opbrengsten lopen via de W/V rekening en de omzetbelasting, of je betaald privé en declareerd via het declaratiesysteem van je opdrachtgever (declaratieformulier invullen en bonnetjes aanhechten). Je declaratie wordt dan aan jouw privé uitbetaald en loopt daarmee buiten je boekhouding om. Scheeld een hoop administratie.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
of je betaald privé en declareerd via het declaratiesysteem van je opdrachtgever (declaratieformulier invullen en bonnetjes aanhechten). Je declaratie wordt dan aan jouw privé uitbetaald en loopt daarmee buiten je boekhouding om. Scheeld een hoop administratie.

 

Ontstaat hiermee niet het gevaar dat de belastingdienst dit kan gaan zien als een arbeidsverhouding waardoor er sociale premies om de hoek komen kijken?

 

Aangezien het totaalbedrag gewoon de boekhouding ingaat als omzet, zit daar ook dat bedrag bij. Uiteindelijk zou ik hier weer belasting over moeten betalen... beetje dubbel dus.

 

Parkeerkaarten is als ik me niet vergis iets dat valt onder de km vergoeding. Dat betekent dat je aan de zaak (maximaal) 0.18 cent in rekening mag brengen. Daar moet je die parkeerkosten van betalen. Verder geen aparte vermelding van parkeerkosten in zakelijke boekhouding dus, maar wel een verantwoording van die kosten. Dus je betaalt er geen extra belasting door.

 

Op de factuur staat dus een kopje 'onbelast'.

Wat bedoel je hiermee?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Lekker simpel houden lijkt me zo. Richting opdrachtgever loopt de zaak mooi "rond", tenminste, wanneer het niet opeens btw-belaste omzet wordt.

Resteert een prive-donatie aan de zaak. Ik zou die, met bewijsstukjes per maand verzamelen en dan terugboeken als negatieve prive-opname.

Link naar reactie
  • 0

Het is een beetje vreemde situatie. De facturen vallen onder het btw 0% tarief. (mijn diensten zijn verders allemaal 19%).

 

De tarieven, km-vergoeding, etc. staan ook allemaal vast en zijn helaas niet de tarieven die ik normaal zou hanteren. Het geeft echter wel een vaste bron van inkomsten.

 

Ik weet dat parkeergeld onder de km-vergoeding valt (wat ook lekker zinloos is... €6,50 parkeerkosten en 30 km x 0,18 = 5,40...) Mijn opdrachtgever vergoed dit soort zaken gewoon. (Ook € 0,28 i.p.v. € 0,18 per km.)

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat parkeergeld onder de km-vergoeding valt (wat ook lekker zinloos is... €6,50 parkeerkosten en 30 km x 0,18 = 5,40...) Mijn opdrachtgever vergoed dit soort zaken gewoon. (Ook € 0,28 i.p.v. € 0,18 per km.)

 

De verhoudingen tussen vergoeding en werkelijke kosten zijn natuurlijk helemaal zoek als je ergens moet parkeren. 18 ct dekt niet eens de kosten van autorijden op zich, maar zelfs bij 28 ct moest je al verdomd ver rijden om de parkeerkosten eruit te hebben.

 

Overigens mogen die kosten natuurlijk wel vergoed worden, alleen niet belastingvrij.

 

Wel vraag ik me af of het niet gewoon is toegestaan dit soort kosten door te berekenen aan je opdrachtgever, desnoods de 'reeele kosten' van vervoer en parkeren... iets zegt me dat dat moet kunnen als je op die rit afziet van de 0.18/km standaardvergoeding.

Link naar reactie
  • 0

Heb je een auto prive of een auto van de zaak? Dat maakt een beetje verschil:

 

auto=prive:

Jij declareert bij je eigen zaak de kosten die je maakte, je mag ook de parkeerbonnen declareren, zelfs bekeuringen. De km zou ik maar voor 0,18 declareren dat is het fiscaal onbelaste deel. Als in de kosten die je declareert BTW is verwerkt zoals benzinebonnen, vang je de BTW terug.

Je brengt kosten in rekening bij je opdrachtgever, deze zijn gewoon belast met BTW. Je mag zoveel in rekening brengen als je bent overeengekomen met de opdrachtgever, de fiscus staat daar buiten. Je biedt namelijk diensten aan en je autokosten maken daar deel vanuit.

 

auto=van de zaak

Je declareert weer de kosten bij je zaak, alleen niet de kilometers natuurlijk.

Je brengt de opdrachtgever datgene in rekening wat je overeengekomen bent. Dat is belast met BTW.

 

Aangezien het totaalbedrag gewoon de boekhouding ingaat als omzet, zit daar ook dat bedrag bij. Uiteindelijk zou ik hier weer belasting over moeten betalen... beetje dubbel dus.

Nee dus. Tegenover deze inkomsten staan dus de kosten die jezelf bij je bedrijf hebt gedeclareerd, per saldo heb je dus geen resultaat dus geen BTW en je zult ook geen winst maken op deze kosten(tenzij je meer doorrekend dan betaald) dus betaal je zeker geen winstbelasting.

 

Succes met je boekhouding.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0
Jij declareert bij je eigen zaak de kosten die je maakte, je mag ook de parkeerbonnen declareren, zelfs bekeuringen.

 

Ja joh? En ik maar denken dat die 0,18 Euro alle autokosten moesten dekken en dat je dus niet daarnaast nog eens kosten voor parkeren mag declareren. Wat mag je dan nog meer declareren, auto wassen ook?

 

René, zou je nog eens kunnen vertellen waarom die facturen van jou vallen onder het 0% tarief?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
auto=van de zaak

Je declareert weer de kosten bij je zaak, alleen niet de kilometers natuurlijk.

 

Dus voor mij (auto op de zaak gekocht) is het geen probleem om parkeerkaartjes&tankbonnen in de boekhouding op te nemen als reis&verblijfkosten inclusief 19% btw?

“One holds a bottle of red wine by the neck, a woman by the waist, and a bottle of Champagne by the derriere.”

Link naar reactie
  • 0

Neen, de km-declaratie dekt alle kosten a 0,19 ct/km.

 

info Belastingdienst:

"Vergoedingen voor reiskosten die u naast de € 0,19 per kilometer betaalt, zijn ook loon. Dat zijn bijvoorbeeld vergoedingen voor parkeer-, veer- en tolgelden, voor (extra) afschrijving en slijtage van de auto, voor het inbouwen van een carkit, voor extra benzineverbruik door een aanhangwagen of voor schade aan de auto."

 

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Ok, dank. Dan kan ik even wat mutaties gaan aanpassen zeg... Was het dan niet beter geweest om de auto privé te rijden? Het is een LPG, wegenbelastingvrij.

“One holds a bottle of red wine by the neck, a woman by the waist, and a bottle of Champagne by the derriere.”

Link naar reactie
  • 0

De 19 ct per km is alleen voor toepassing op een prive auto, waar je zakelijk mee rijdt. Als je auto zakelijk is heb je te maken met bijtelling over de prive km's.

 

Hoe het dan verder zit met declareren van bonnen voor benzine en parkeerkosten weet ik niet. Daar kan vast wel iemand anders antwoord op geven.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

 

Dus voor mij (auto op de zaak gekocht) is het geen probleem om parkeerkaartjes&tankbonnen in de boekhouding op te nemen als reis&verblijfkosten inclusief 19% btw?

 

Deze kosten zijn autokosten. Is de bijtelling (25% van cataloguswaarde) hoger dan de totale autokosten dan is de bijtelling gelijk aan de autokosten.

 

Voor de BTW zijn er verschillende opties (van etikettering) . Lees dit

 

Link naar reactie
  • 0

Dus voor mij (auto op de zaak gekocht) is het geen probleem om parkeerkaartjes&tankbonnen in de boekhouding op te nemen als reis&verblijfkosten inclusief 19% btw?

 

De auto staat op de zaak. Dus alle autokosten zijn zakelijk. Dus ja, alle autokosten (afschrijving, brandstof, onderhoud, houderschapsbeasting, verzekering, parkeerkosten, waskosten, tolgelden) komen in je boekhouding. Alleen niet onder reis&verblijfskosten, maar onder autokosten.

 

De BTW splits je juist uit de kosten af en geef je aan als voorbelasting. Uiteraard voorzover er BTW op zit (verzekering en houderschapsbelasting niet, parkeergelden alleen bij gesloten garages, staat vaak niet op de bon, maar mag je er wel uit halen).

 

Voor privé gebruik geldt dan nog een correctie op de BTW en de bijtelling in de IB.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

parkeergelden alleen bij gesloten garages, staat vaak niet op de bon, maar mag je er wel uit halen).

 

Tja, Ik heb hier nooit zo bij stilgestaan, maar ik raak altijd de bon kwijt wanneer ik uitrij bij een gesloten garage >;(, omdat de bon aan de poort ingeslikt wordt :(.

Bij de betaling op de garageautomaat kom ik geen optie voor een recu tegen. Klopt dat? En dan betaal ik ook nog met chipknip. Weg bewijs. Wat is de oplossing?

Link naar reactie
  • 0

Dus voor mij (auto op de zaak gekocht) is het geen probleem om parkeerkaartjes&tankbonnen in de boekhouding op te nemen als reis&verblijfkosten inclusief 19% btw?

 

De auto staat op de zaak. Dus alle autokosten zijn zakelijk. Dus ja, alle autokosten (afschrijving, brandstof, onderhoud, houderschapsbeasting, verzekering, parkeerkosten, waskosten, tolgelden) komen in je boekhouding. Alleen niet onder reis&verblijfskosten, maar onder autokosten.

 

De BTW splits je juist uit de kosten af en geef je aan als voorbelasting. Uiteraard voorzover er BTW op zit (verzekering en houderschapsbelasting niet, parkeergelden alleen bij gesloten garages, staat vaak niet op de bon, maar mag je er wel uit halen).

 

Voor privé gebruik geldt dan nog een correctie op de BTW en de bijtelling in de IB.

 

groet

Joost

 

Ok, super bedankt Joost. Heel helder. Dan moet ik dus wel even het een en ander qua GR aanpassen aangezien ik tankbonnen en parkeren gewoon onder reis&verblijf heb geboekt.

“One holds a bottle of red wine by the neck, a woman by the waist, and a bottle of Champagne by the derriere.”

Link naar reactie
  • 0

Chipbetalingen staan niet op je bankafschrift, maar de meeste van die automaten spugen wel degelijk bonnetjes uit.

 

Klopt, Ik ben weer in een parkeergarage geweest en heb nu na het betalen met chipknip de knop kwitantie gevonden en gebruikt.

Hierbij ontvang ik een kwitantie waar het parkeerbedrijf op staat met het bedrag en een chipknip bonnetje. Op beiden vind ik geen verwijzing naar mijn chipknip betaalpas identificatie. Alleen een Qtid: xxxxxx met 6 cijfers. Wat ik nog niet thuis kan brengen.

 

De chipknip is natuurlijk een alternatieve contante betaling, maar het zou toch simpel moeten kunnen zijn dat een referentie naar het pasje geprint wordt zodat de betaling naar de bezitter van de betaalpas verwijst.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 307 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.