• 0

BTW per kwartaal of jaar berekend?

Hallo,

 

ik ben dit jaar begonnen als freelance fotograaf. Nu doe ik per kwartaal aangifte van de BTW. is het echter zo dat aan het eind van het kalenderjaar de BTW aangifte nogmaals berekend wordt en verrekend wordt met de vier kwartaal aangiftes van dat jaar?

 

Ik vraag dit omdat:

- ik bv in het 3e kwartaal 500 euro BTW kreeg, en 350 euro uitgaf (die 150 euro mag ik dan houden volgens de KOR).

- ik in het 4e kwartaal grote uitgaven ga maken en niet veel opdrachten heb, en dus bv 100 euro aan BTW krijg, en 400 euro aan BTW ga uitgeven.

 

Dit betekent dat ik dus in het 4e kwartaal 300 euro terugkrijg van de BD.

Ik heb ook al 150 euro mogen houden in 3e kwartaal dus heb eigenlijk 450 euro teruggekregen.

 

Als ik echter per jaar aangifte zou doen (en ik zou dus in 3e kwartaal pas begonnen zijn), zou ik in dit voorbeeld (500 + 100) - (350 + 400) = -150 euro terugkrijgen

 

Dat is toch een aanzienlijk verschil!

 

Dus vandaar mijn vraag: is die kwartaal aangifte zeg maar een tijdelijke aangifte en wordt aan het eind van het jaar het hele jaar opnieuw berekend, of is dit gewoon een voordeel van per kwartaal aangifte doen (wat ik me niet kan voorstellen)?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo David,

 

De KOR moet je op jaarbasis berekenen, de aangiften doe je per kwartaal. De KOR die in het 3e kwartaal is opgevoerd in de aangifte dien je in de aangifte van het 4e kwartaal te corrigeren.

In de eerste 3 kwartaalaangiften is de toegepaste KOR altijd een voorlopige toekenning, aangezien het mogelijk is, dat je op jaarbasis geen of minder recht hebt op KOR, bijvoorbeeld bij onverwacht veel omzet in het 4e kwartaal.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Maar dan zou ik dus in 4e kwartaal 300 - 150 (KOR van vorige kwartaal) = 150 euro terugkrijgen.

Maar in het 3e kwartaal had ik toch al die 150 mogen houden, dus voor mijn gevoel heb ik dan nog steeds 300 euro van de BD teruggekregen.....in plaats van 150 euro als ik het per jaar zou berekenen

 

(ik zie trouwens dat dit in het verkeerde forum staat, ik wilde hem bij fiscale zaken plaatsen, excuses!)

Link naar reactie
  • 0

Jawel ik had het wel begrepen, maar die 150 van vorige kwartaal staat dan nog steeds op mijn bankrekening. En het 4e kwartaal zou ik dan dus geen 300 euro krijgen maar 300 - 150 (dit is de onterechte KOR van vorig kwartaal negatief meegenomen) = 150 euro.

 

Dus heb over 2 kwartalen toch 300 euro voordeel op mijn bankrekening.

 

Mijn vraag is dus als ik het over een jaar zou berekenen zou ik maar 150 euro krijgen van de BD (zie eerste post) en dat is toch 150 euro minder dan de 300 euro die ik uiteindelijk overhoud als ik het per kwartaal bereken.

 

Of maak ik nu een hele domme denkfout?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

- ik bv in het 3e kwartaal 500 euro BTW kreeg, en 350 euro uitgaf (die 150 euro mag ik dan houden volgens de KOR).

- ik in het 4e kwartaal grote uitgaven ga maken en niet veel opdrachten heb, en dus bv 100 euro aan BTW krijg, en 400 euro aan BTW ga uitgeven.

 

 

Dit stond in mijn eerste post dus dat is:

Af te dragen 600 (500 + 100)

Voorbelasting 750 (350 + 400)

 

Retour op jaarbasis is dan 150 euro, en op kwartaal basis dus 2x 150 euro

 

(bedankt voor het meedenken alvast, maar ben er nog steeds niet uit dus :)

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik het snap dan. In het 4e kwartaal moet ik inderdaad die 150 euro in mindering brengen op die 300 euro die ik zou terugkrijgen.

Maar aan het eind van het jaar heb ik dus over het jaar bezien sowieso helemaal geen recht gehad op de KOR. Volgens het document van de BD moet ik dan in 1e kwartaal van jaar daarop nog eens 150 euro (KOR van 3e kwartaal) terugbetalen.

 

Zo kom je per saldo dan toch op 150 euro terug van BD uit.

 

Ik hoop dat ik het nu goed begrijp, correct me if I'm wrong...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.