Ga naar inhoud
  • 0

overname bedrijf wat te doen met huidige bv

Newbee     1 0

Dames en heren,

Ik zal eerst mijn huidige situatie even schetsen. Ik heb als natuurlijk persoon samen met mijn compagnon een beheer BV. Onder deze BV hangen een aantal werkmaatschappijen (BV's). Voor het volledige beeld, in de financiele dienstverlening.

Nu overweeg ik, alleen en dus niet met compagnon, een ander bedrijf over te nemen (vof) met als bedoeling daar ook nagenoeg volledig werkzaam te zijn. Ik kan/wil mijn huidige aandelen (nog) niet overdragen, maar het nieuwe bedrijf zal hier niet direct op zitten te wachten ivm eventuele toekomstige aansprakelijkheden oid.

Ik hoor wel eens wat over een Stak, maar werkt dat ook in mijn bovenstaande situatie. Of zal de huidige beheer bv, gesplitst moeten worden in persoonlijke holdings?

Graag jullie mening, idee en/of advies.

Bedankt alvast.

Gr. Martin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0
Legend     3,8k 295

Wat is het probleem?

Je hebt 50% van de aandelen in een BV (off-topic: waarom overigens destijds niet gekozen voor ieder een eigen holding?)

Je wilt een andere onderneming kopen - een vof, dus ik neem aan dat dat een activa/passiva transactie wordt?

Daarbij kun je kiezen of je die onderneming in een eenmanszaak gaat draaien, of onderbrengt in een (nieuwe) BV.

Je vraagt hoe je om moet gaan met de aandelen in de huidige holding, omdat de nieuwe onderneming niet zit te wachten op aansprakelijkheden. Jij bent toch de nieuwe onderneming? Welke aansprakelijkheden bedoel je en voor wie?

Jij bent niet aansprakelijk voor wat er in de BV gebeurt (behoudens bestuurdersaansprakelijkheid en evt. persoonlijke aansprakelijkheid agv je advisering, die je wellicht weer op de BV kan verhalen) en de BV is niet aansprakelijk voor wat jij in de eenmanszaak of andere BV doet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar