• 0

Overeenkomst productontwikkeling loopt volledig uit de hand m.b.t. levertijd

Beste HL'ers,

 

Ik ben bezig met de ontwikkeling van een nieuw product, althans ik heb het initiatief genomen echter de ontwikkeling heb ik uitbesteed aan een elektronica ontwerp bureau in Engeland.

 

De eerste overeenkomst is aangegaan in mei 2008 waarin o.a. het volgende vermeld staat in de offerte:

 

3. Timescale

 

'A prototype/demo is proposed for testing in August 2008, unless a more urgent delivery is required. A highly responsive project liaison and payment system needs to be in place to meet this timescale. We are able to commit to the timescale on this basis.'

 

Nadat ik de eerste termijn meteen heb betaald bleef het tot en met augustus 2008 volledig stil aan de overkant van de Noordzee. Ik heb toen contact opgenomen en er was vertraging opgelopen, waarschijnlijk werd het november/december 2008 voordat er iets opgeleverd werd. Na veel geduld te hebben gehad werd ook deze termijn wederom niet gehaald, het werd vermoedelijk april/mei 2009, erg frustrerend allemaal maar zal wel inherent aan product ontwikkeling zijn. Natuurlijk werd de termijn wederom niet behaald en de reden was dat het budget niet voldoende was, hij heeft zich behoorlijk vergist in de uren. Aangezien ik nog steeds bijzonder enthousiast was (en ben) over mijn idee heb ik financiering kunnen regelen, ben ik naar Engeland gevlogen en een nieuwe deal gemaakt. Je kan je natuurlijk afvragen of je met zo iemand nog zaken wil doen maar hij is een van de weinige die gecertificeerd is om te maken wat ik wil en heeft goede referenties. Ook komt hij integer over en beschikt over diepgaande relevante kennis.

 

Onderdeel van die financiering (zeg maar een soort micro krediet) was de voorwaarde dat de lening volledig werd besteed voor 1 oktober 2009. Naar aanleiding van deze eis en daarbij de gedachte dat als ik in één keer de ontwikkelingskosten vooruitbetaal dit het ontwikkelingsproces zal verkorten heb ik dus de offerte in één keer voldaan.

 

De nieuwe overeenkomst meldt het volgende over de levertijd:

 

3. Timescale

 

'Timescales have been adjusted since the original brief and there is a determined effort to move ahead for completion of this project before November 2009.'

 

En wederom flikt hij het om dus niet op tijd te leveren, naar aanleiding van deze teleurstelling heb ik hem een schema op laten stellen wanneer hij wat gaat doen zodat ik hem regelmatig aan zijn schema kan houden. Hij heeft een schema gemaakt waarin April 2010 als opleveringsdatum werd aangehouden.

 

Om het kort te houden, juli 2010 is er eindelijk één printplaat (van de drie) opgeleverd, deze moet nu nog voorzien worden van software en getest worden en dan dus één onderdeel klaar...

 

Mijn geduld is al lang op, ik wil onder de overeenkomst uit waarbij hij mij een 50% refund geeft. Ik heb een alternatief gevonden om alsnog snel een goed werkend prototype te vervaardigen, vandaar dat ik deze beslissing kan nemen. Ik heb hem dit gisteren gemeld en natuurlijk wil hij hier niet mee akkoord gaan.

 

Als ik niet alles had vooruitbetaald dan was het volgende betaal schema gehanteerd conform overeenkomst:

 

25% Paid in advance on commision of the project

Initiates schematic design and part selection with creation of underlying design data.

Initiates software design, protocols and interaction with foundation hardware design.

 

25% Invoice raised on the issue of Gerber Files for 1st PCB manufacture

Hardware design completion to the first iteration board design

Software progressed, awaiting target board

 

35% Invoice issued on demonstration of functionality

Software de-bugs on target board

Hardware proved (functionality) & measured

Hardware changes carried out on schematics and PCB

 

15% Invoice issued on completion

Handover of source code, design files, BO on receipt of payment

 

De 50% die ik voorstel lijkt mij dus reëel daar hij, als ik niet vooruitbetaald had, maar bovenstaand schema had gevolgd, ook nog maar 50% betaald gekregen zou hebben, namelijk de eerste twee fases.

 

Wie kan mij adviseren, heeft een tip en hoe sta ik er juridisch gezien voor?

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het klinkt misschien gek, maar daarom doe ik dergelijke ontwikkelingen alleen met bedrijven in de buurt, en dan ook als co-design. Ik wil continue bij het proces aanwezig zijn, want met productontwikkeling verandert er soms elke dag wat. Ik ben op dit moment ook met twee bedrijven bezig om de electronica in ons product te optimaliseren. Binnen een afstand van vijf kilometer zijn er twintig bedrijven die dit aankunnen. Ik heb offerte gekregen van twee, en die ontlopen elkaar met een faktor twee. Ik ga in zee met degeen waar ik over de schouder kan meekijken en niet met degeen die het zonder mij wil doen. De prijs vindt ik het minst interressant.

Dit lost echter niet topic starter's probleem op. Hier lijkt me een goed juridisch advies op zijn plaats, maar ik denk wel dat de redelijkheid zegt dat TS in zijn recht staat. De kosten om dit recht te halen lijken me echter ook groot.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.