• 0

vof -> BV

Al vele malen over geschreven, maar onderstaande post bracht mij op een idee :

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=48;action=display;threadid=33395

 

Ik heb een webwinkel en dat is een vof van twee personen.

Alletwee daarnaast in fulltime loondienst, de webwinkel is wat hobbien.

 

Omdat we in loondienst zijn wordt het moeilijk om in aanmerking te komen voor de diverse startersaftrekken ivm het urencriterium.

Aangezien de BD vindt dat wij er niet 40 uur werkzaam in kunnen zijn, kan het 20% DGA loon dus ook goed voor ons opgaan als we een BV zouden worden.

Resumerend :

Nu betalen we over alle winst de hoogste schijf aan belasting (minus de MKB vrijstelling)

 

In het geval van een BV : 20% over de winst en 52% over het loon van 2 x 8000 (40.000 DGA x 20 %)

 

Mis ik in mijn conclusie iets, of is een BV in dit specifieke geval toch gunstiger ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag René

 

Dat pas ik wel eens toe voor klanten die niet aan het urencriterium komen en naast de onderneming elders in loondienst zijn. Wat ik wel doe is op voorhand akkoord krijgen van de fiscus voor dat lagere fictieve loon. Anders heeft de constructie namelijk weinig zin.

 

Als extra overweging geldt vanaf 2010 dat ook een ondernemer in de IB zonder het urencriterium wel recht heeft op de 12% MKB winstvrijstelling!!

 

groet

joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Ik neem aan dat de fiscus dat per jaar beoordeelt ?

Geven ze een dergelijk goedkeuring op schrift ?

 

Ik had al rekening gehouden met de 12% MKB vrijstelling, maar dan nog lijkt een BV in mijn voorbeeld gunstiger uit te komen.

Mijn sommetje klopte dus ?

 

Gr,

Rene.

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet dat je de winst van de BV er ook nog uit moet halen tegen 25%. Ook lijkt het me wel handig om in de vergelijking de kosten van de BV op te nemen. De jaarlijkse kosten zullen op zich wel meevallen ten opzichte van de VOF-situatie, maar je zit in ieder geval met de oprichtingskosten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Door de MKB winstvrijstelling is dit niet meer zo gunstig als voorheen.

 

Reken even mee per vennoot:

IB:

20.000 winst in toptarief, maar met 12% MKB winstvrijstelling. Belast is dus (20.000 - 12%) = 17.600.

52% IB = € 9.152 belasting

 

Netto: 20.000 - 9.152 = 10.848 netto over.

 

BV:

20.000 min 8.000 salaris = 12.000. Af 20% VPB: (12.000 - 20%) = 9.600 beschikbaar voor dividend.

 

Belastingheffing:

VPB: 12.000 maal 20% = 2.400

Salaris: 8.000 maal 52% IB = 4.160 belasting PLUS

Dividend: 9.600 maal 25% Box 2 IB = 2.400 belasting

 

Netto: 20.000 - 2.400 - 4.160 - 2.400 = 11.040 netto over.

 

De verschillen zijn dus bij 20K marginaal. Je kunt in de overweging naast de kosten voor de BV ook nog meewegen dat je dividend pas over X jaar kunt uitkeren wat een rentevoordeel oplevert.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

dag René

 

De aandelen worden volgestort door de inbreng van de VOF, die dus ook minstens 18K waard moet zijn. Waarschijnlijk heb je geen (volledige) 18K nodig, maar dat kan de accountant/fiscalist bevestigen die het dossier in behandeling heeft.

 

De aandelen dienen volgestort te zijn voor de feitelijke oprichting van de BV door de notaris. Bij een cash oprichting gaat dat met een bankverklaring, maar nu dus met een inbrengbeschrijving/verklaring van de accountant.

 

Gezien de terugwerkende kracht naar 1-1-2010 wordt de VOF ingebracht. De BV moet dan perfect zijn voor 1-1-2010 bij ruisende inbreng of voor 1 april 2011 bij geruisloze inbreng. Het is aan de accountant om te zorgen dat ruim voor die data de inbrengverklaringen/beschrijvingen bij de notaris zijn.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Formeel is er geen terugwerkende kracht. De 18k moet aanwezig zijn op het moment dat de oprichtingsakte door de notaris wordt verleden. Per welke datum de resultaten aan de BV worden toegerekend is daarvoor niet relevant.

 

Zorg je wel dat de voorovereenkomst uiterlijk vandaag wordt geregistreerd bij de Belastingdienst? Anders wordt terugwerkende kracht wat moeilijk.

 

edit: Joost, je bent wel weer sneller, maar volgens mij moet je de data nog even ninja-editten ;)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.