• 0

Retentierecht, zoveel voorbeelden, maar geen enkele inzake boekhouding

Ik heb op het forum een aantal zaken onderwerpen gevonden die met retentierecht 'te maken hadden' maar geen enkele 'harde' uitspraak. Wel de voorbeelden die op alle sites wordt aangedragen: de schoenmaker en de garage.

Zijn er onder u juristen/deskundigen die een specifieke zaak kennen waar ik informatie uit kan halen?

 

Even kort iets meer info:

Client wil de openstaande declaraties niet betalen (inroepen recht van retentie door ons)

Nu wordt gedreigd met kort geding als de documenten (ordners c.q. schoenendoos) niet worden afgegeven.

Uit overige bronnen begrijp ik dat er een verband moet bestaan tussen werkzaamheden en retentierecht op documenten. Volgens mij hebben wij dat: uit de ordners (en ...) moesten jaarrekeningen worden opgesteld, zonder dat er een elektronische administratie aanwezig was. De jaarrekeningen zijn gemaakt, de declaraties dus niet betaald.

 

Ik hoor/lees graag jullie reactie(s)

Quote:

An expert is a person who has made all the mistakes that can be made in a very narrow field.

Niels Bohr

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur

Ik heb op het forum een aantal zaken onderwerpen gevonden die met retentierecht 'te maken hadden' maar geen enkele 'harde' uitspraak. Wel de voorbeelden die op alle sites wordt aangedragen: de schoenmaker en de garage.

Zijn er onder u juristen/deskundigen die een specifieke zaak kennen waar ik informatie uit kan halen?

 

Even kort iets meer info:

Client wil de openstaande declaraties niet betalen (inroepen recht van retentie door ons)

Nu wordt gedreigd met kort geding als de documenten (ordners c.q. schoenendoos) niet worden afgegeven.

Uit overige bronnen begrijp ik dat er een verband moet bestaan tussen werkzaamheden en retentierecht op documenten. Volgens mij hebben wij dat: uit de ordners (en ...) moesten jaarrekeningen worden opgesteld, zonder dat er een elektronische administratie aanwezig was. De jaarrekeningen zijn gemaakt, de declaraties dus niet betaald.

 

Ik hoor/lees graag jullie reactie(s)

Je kunt alleen retentie uitoefenen op die zaken die je zelf hebt geproduceerd. De schoenendoos/ordner zul je terug moeten geven, omdat die geen resultaat is van jou werkzaamheden en evenmin te executeren is.

 

Dit zou imho anders zijn als er een schoenendoos aangeleverd was en de inhoud daarvan door jou in een ordner gerubriceerd was.

 

Kortom: ik zou gezien de dreiging van een kort geding direct conservatoir beslag leggen en de stukken teruggeven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.