• 0

bijtelling verhuur van bedrijfsauto BV aan ander eigenbedrijf.

Hallo,

 

Kan iemand mij vertellen of ik mijn auto van de bv (bedrijf A) kan verhuren aan mijn andere bedrijf, VOF(Bedrijf B), met de bedoeling om alle gereden KM voor bedrijf A en B als zakelijk te kwalificeren.

 

Ik rij zowel voor bedrijf A als bedrijf B naar klanten. Deze probeer ik dan te combineren. Daar ik er geen twee, of eigenlijk drie auto’s er op na wil houden, bedien ik mijn twee bedrijven met 1 auto. Ik ben nu uitgenodigd om de KM registratie te overleggen aan de belastingdienst, heb gebeld en verteld mij dat de gereden Km in het belang van bedrijf A moeten zijn anders worden deze KM gekwalificeerd als zijnde privé KM met alle gevolgen van dien. Ik rij privé en gelijkwaardige auto. Hou ook een sluitende ritten administratie bij (Mipper)

De zakelijke auto betreft een tweezitter en de privé auto een zevenzitter ivm met familie.

 

Graag uw reactie, alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben het niet eens met het standpunt van de Belastingdienst. Voor de periode dat je de auto in bedrijf B gebruikt, wordt de auto verhuurd door bedrijf A aan bedrijf B. De auto staat dan niet ter beschikking voor jou als werknemer.

Bedrijf B huurt de auto en binnen dat bedrijf moet je dan ook een sluitende kilometeradministratie hebben.

 

De Belastingdienst vraagt je voor een sluitende KM-administratie voor bedrijf A. Deze zou alle zakelijke ritten van bedrijf A moeten bevatten, en bij de ritten voor bedrijf B kun je m.i. volstaan met de vermelding dat de auto verhuurd was.

Link naar reactie
  • 0

Dag Anderson

 

hier heeft de Hoge Raad zich in een ver verleden al over uitgelaten: zakelijke KM's voor een bedrijf/werkgever die de auto NIET ter beschikking stelt, zijn privé!

 

Nu 'huurt' bedrijf B de auto van bedrijf A. Dat maakt voor de verdeling van de KM's zakelijk/privé helaas niets uit. Dat sluit namelijk niet uit dat je privé niet met die auto zou kunnen rijden (vergelijk je auto op de oprit laten staan als je op vakantie bent, dan loopt de bijtelling ook gewoon door).

 

Dit is een erg vervelende bijwerking van het systeem bijtelling privé gebruik.

 

Wellicht heeft een ander hier nog een creatieve oplossing voor....

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

De hoofdregel is dat alle km die niet ten behoeve van de terbeschikkingsteller van de auto zijn gereden als privékm worden aangemerkt. Ook als da km zijn ten behoeve van nevenwerkzaamheden.

 

Wanneer je echter vooraf een overeenkomst bent aangegaan tussen de VOF en de BV, waarbij de auto door de BV mede namens de VOF ter beschikking wordt gesteld, waarbij de VOF een zakelijke vergoeding (van ten minste de werkelijke kosten) aan de BV betaalt, dan zijn de km ten behoeve van de VOF ook als zakelijk aan te merken.

 

Als belastingplichtige heb je een zware bewijslast: je moet aantonen dat de auto niet privé gebruikt wordt. Normaal is 'aannemelijk maken' voldoende, maar in dit geval geldt dus een zwaardere bewijslast. Een opgaaf van de km ten behoeve van de BV opgeven zonder daarin de km tbv de VOF op te nemen gaat naar mijn mening dus niet werken. Linksom of rechtsom zal de inspecteur ook de km van de VOF willen weten, nadat je hem hebt overtuigd van de redenering dat de auto mede namens de VOF ter beschikking is gesteld.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als belastingplichtige heb je een zware bewijslast: je moet aantonen dat de auto niet privé gebruikt wordt. Normaal is 'aannemelijk maken' voldoende, maar in dit geval geldt dus een zwaardere bewijslast. Een opgaaf van de km ten behoeve van de BV opgeven zonder daarin de km tbv de VOF op te nemen gaat naar mijn mening dus niet werken. Linksom of rechtsom zal de inspecteur ook de km van de VOF willen weten, nadat je hem hebt overtuigd van de redenering dat de auto mede namens de VOF ter beschikking is gesteld.

 

Uit de vraagstelling concludeer ik dat de BD -op dit moment- vragen heeft gesteld over de door de BV ter beschikking gestelde auto. Waarom dan niet eerst volstaan met het vermelden van alleen de zakelijke ritten van de BV, en de overige ritten als "verhuurd"(en daarmee ook zakelijk)?

 

Als de Belastingdienst vervolgens , al dan niet via de VOF, alsnog wil weten of de ritten van de VOF zakelijk zijn, dan kunnen deze VOF-ritten alsnog worden verklaar. Ik zou in ieder geval de VOF- en de BV-ritten niet gezamenlijk aan de Belastingdienst presenteren.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik breek even een oude discussie open.

 

Ik heb namelijk een soort gelijke vraag.

 

Mijn situatie; ik heb mijn zakelijke auto, (voor het gemak ga ik die nu maar bmw station noemen ) enige tijd geleden overgekocht van mijn BV, en sindsdien vergoed ik dan 19ct/km aan mijzelf.

 

Nu hebben wij ons eerste kindje gekregen, en zodoende onze tweede prive auto, een kleine 2-zitter, verkocht.

Mijn vrouw gaat nu met de bmw station rijden prive, en ik ook mijn prive km's, en die van het gezin.

 

Ik ben dus weer van plan zakelijk iets te gaan kopen/leasen, (voor het gemak ga ik die nu maar bmw sedan noemen)

 

Sinds kort heb ik een kleine VOF erbij, voor iets wat uit hobby geboren is, en daarvoor reed ik tot nu ook met de bmw station.

 

Dit is iets wat ik vaak even tussendoor mijn werk van de BV kan doen, en daarvoor zou het handig zijn als ik dit dus met de bmw sedan zou kunnen doen, en niet eerst naar huis om te moeten ruilen.

 

Ik ga verder NIET prive rijden met de bmw sedan.

 

Voor mijn BV rij ik gemiddeld zo'n 3400 km per maand, en ik zou voor die VOF zo'n 2 keer per maand 80 km moeten rijden, dus 160 per maand.

 

De VOF is nog zo klein dat het onmogelijk is om echt te gaan deelnemen in alle autokosten, om een idee te geven de BV heeft een omzet van 2 miljoen/jaar en de VOF van +-20.000 e

 

Ik wil het graag netjes doen en geen bijtelling betalen, ik had bedacht dat de VOF zou kunnen huren van de BV tegen een kilometer tarief, maar zo simpel mag het niet als ik bovenstaande zo lees?

 

Zijn hier inmiddels nog ontwikkelingen op dit gebied, of iemand die mij advies kan geven?

 

Hartelijk dank alvast!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.