• 0

BTW terugbetalen een particulieren

Mijn bedrijft claimed bij de fiscus teveel betaalde BTW terug, ipv 19% moest er 6% worden afgedragen. Maar vanwege import uit een EU land waren wij niet op de hoogte dat er sprake was van 6% BTW op de verkochte consumenten goederen aan particulieren.

 

De fiscus gaat akkoord met terug betaling, alleen stelt daarbij als voorwaarde dat mijn bedrijf het verschil van 13% moet terugbetalen aan de particuliere consumenten.

 

Alleen zijn er nooit geen facturen uitgereikt aan de particuliere consumenten (is ook niet verplicht) wel zijn er verkooporders gemaakt met een eindprijs die altijd inclusief BTW is geweest. Er is ook nooit sprake geweest van een BTW specificatie of onderscheid tussen 6% of 19% ook weer mede omdat er geen sprake is geweest van facturen.

 

We werken met het kasstelsel waar over de omzet maandelijks 19% BTW word afgedragen.

 

Wij hebben als standpunt dat de fiscus geen invloed heeft of mag uitvoeren over contractuele verkoopafspraken met de particuliere klant (want je bent immers vrij om je prijs inclusief BTW te bepalen) Maar door de terugbetaling als voorwaarde te stellen proberen/doen ze dat toch.

 

Uiteraard heb ik een goede accountant, die hetzelfde standpunt inneemt als ons bedrijf. Alleen is de vraag zijn er bedrijven die met het zelfde te maken hebben gehad?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

dat denk ik niet Rick ;).

Carousselfraude speelt als ondernemer A BTW terugvraagt van de fiscus omdat hij 'zogenaamd' goederen van ondernemer B heeft ingekocht. De fiscus betaalt A uit, maar ondernemer B draagt geen BTW af.

 

@Surround: lijkt mij vreemd dat de fiscus gaat eisen dat jullie de 13% BTW gaan terugbetalen aan de particuliere klant. Die klant weet namelijk niet wat het BTW bedrag is, maar betaalt gewoon de 'vraagprijs' van het product incl. de BTW.

 

Normaliter zouden jullie de 13% BTW gewoon tot de bedrijfsbaten moeten rekenen en daarover wordt IB of VPB geheven. Einde verhaal.

 

Toen kapperswerkzaamheden van 19% naar 6% BTW daalden, was niet bepaald een trend zichtbaar dat kappers ineens 13% goedkoper gingen werken. Daar hoorde je ook niemand over en daar heeft de fiscus ook geen jacht op gemaakt....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, wij vinden het ook vreemd. Ik heb ook een beetje het vermoeden dat de fiscus het ons 'moeilijk' wil maken. Zo van, je kunt het wel terugkrijgen maar je hebt er zelf ook niets aan. Dus bespaar je de moeite.

 

Overigens gaat het over een periode van 5 jaar terug. Ondoenlijk om particulieren te achterhalen.

Link naar reactie
  • 0

het is niet pesten uiteraard, de fiscus wil gewoon dat er geen BTW opbrengsten uit de schatkist gaan als de particuliere eindgebruiker daar zelf geen invloed meer op heeft, noch dat jullie 13% BTW terugkrijgen die jullie wel gefactureerd hadden. Was jullie afnemer een onderneming geweest, dan hadden zij van de fiscus een naheffing gekregen wegens te veel teruggevraagde voorbelasting. Die hadden ze dan ongetwijfeld op jullie verhaald.

 

Het uitgangspunt is dat als jullie wel 6% hadden gehanteerd, dat dan de prijs aan de consument ook lager was geweest. Of hetgeen (de wijze van oplossen) ze nu eisen redelijk is, is een tweede...

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De prijzen die we hanteren zijn de Nederlandse verkoopprijzen vastgelsteld door de buitenlandse fabrikant. Die prijzen staan ook vermeld in de verkoopducumentatie. De klant heeft gewoon die prijs betaald, en is feitelijk ook niet benadeeld. Want de verkoopprijs zou niet lager zijn geweest met een 6% tarief.

 

Zoals ik al eerder aangaf alle prijzen/verkooporders zijn inclusief BTW (geweest).

 

Vanaf het moment dat het bekend bij mij is dat het 6% is ipv 19% op desbetreffende goederen hou ik ook gewoon de verkoopadviesprijzen van de fabrikant aan. Die worden ook niet ineens met 6% verlaagd. Waarom zouden we ook? We zijn immers vrij in het bepalen van de verkoopprijs.

 

Als we nu die 13% marge 'nemen' waarom zou het dan met terugwerkende kracht moeten worden terugbetaald?

 

Daarmee lijkt het er op dat de belastingdienst invloed wil uitoefenen op mijn prijscalculatie.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me er overigens ook wel iets bij voorstellen. Stel je hebt 100 inclusief 19% btw in rekening gebracht. Dat is 84 excl. btw en 16 btw. Als je nu ipv 19% btw 6% rekent, maar het bedrag inclusief btw verandert niet, dan heb je ineens een bedrag van 94,34 excl. btw in rekening gebracht (en 5,66 btw). 6% over 84 is maar 5,04, dus als je het volledige verschil terug wil, zul je dat door moeten geven aan de consument. Doe je dat niet, dan zul je de omzet excl. btw aan moeten passen. Dat betekent dus ook een complete herrekening van je aangiften inkomstenbelasting c.q. vennootschapsbelasting over een periode van 5 jaar. Niet de makkelijkste aangelegenheid, zeker niet als je rekening houdt met de navorderingstermijnen.

 

Probleem in deze is dat je 1-0 achter staat: je wil 5 jaar terug, maar dat kan alleen via ambtshalve herziening. Je hebt geen mogelijkheid om tegen de uitkomst in beroep te gaan. De belastingdienst heeft aangegeven mee te willen werken, mits dat inhoud dat er uiteindelijk niet te weinig belasting wordt geheven. Dat is zonder nadere regeling lastig (maar wellicht niet onmogelijk) te bewerkstelligen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.