Die verschrikkelijk slecht geschreven HL columns

Aanbevolen berichten

... zijn blijkbaar gelukkig verleden tijd ;D

 

Een tijdje geleden heb ik mijn grieven over het forum gesproeid over de kwaliteit van de destijds gepubliceerde columns. Ik hoopte daarmee te bereiken dat het latent schrijftalent van Higherlevel de ganzenveer zou oppakken en de schroom tot publiceren zou overwinnen. En wat gebeurt er dan als je even niet oplet?

 

Een prachtige serie van P.J. Odems over de sleutels tot succesvol ondernemerschap, QuDo die met meer zelfvertrouwen dan ooit zijn gedachten met ons wil delen, Norbert Bakker die het stof van zijn lei heeft afgeblazen, nieuwe columnisten met inhoudelijk mooie columns. Zelfs Peter Knorrepot Bonjenoor heeft de gifbeker ingeruild voor de inktpot!

 

Ik heb nog niet alles gelezen, maar wat tot nu toe op mijn scherm is verschenen verleidt me om naar de rest uit te zien. Kritiek was op zijn plaats, maar nu rest mij niets dan de duimen te heffen voor iedereen - inclusief de admins - die de Higherlevel Columns weer op de kaart hebben gezet. Hulde!

 

Zo ben ik dan ook wel weer...

Link naar reactie

... zijn blijkbaar gelukkig verleden tijd ;D

 

Een tijdje geleden heb ik mijn grieven over het forum gesproeid over de kwaliteit van de destijds gepubliceerde columns. Ik hoopte daarmee te bereiken dat het latent schrijftalent van Higherlevel de ganzenveer zou oppakken en de schroom tot publiceren zou overwinnen. En wat gebeurt er dan als je even niet oplet?

 

Een prachtige serie van P.J. Odems over de sleutels tot succesvol ondernemerschap, QuDo die met meer zelfvertrouwen dan ooit zijn gedachten met ons wil delen, Norbert Bakker die het stof van zijn lei heeft afgeblazen, nieuwe columnisten met inhoudelijk mooie columns. Zelfs Peter Knorrepot Bonjenoor heeft de gifbeker ingeruild voor de inktpot!

 

Ik heb nog niet alles gelezen, maar wat tot nu toe op mijn scherm is verschenen verleidt me om naar de rest uit te zien. Kritiek was op zijn plaats, maar nu rest mij niets dan de duimen te heffen voor iedereen - inclusief de admins - die de Higherlevel Columns weer op de kaart hebben gezet. Hulde!

 

Zo ben ik dan ook wel weer...

 

Heftig; mag ik vragen wat vond je van deze? Met dank aan Mikky..

Die daar nogal wat aandacht aan besteed heeft.

Vooruitgang, achteruitgang of nooduitgang?

Link naar reactie

Heftig; mag ik vragen wat vond je van deze? Met dank aan Mikky..

Die daar nogal wat aandacht aan besteed heeft.

 

Goog, ik ben (gelukkig) niet van de columnpolitie, al vind ik wel dat een uitgever (in dit geval Higherlevel) minimumeisen mag hanteren bij een publicatieverzoek. Destijds leken die minimumeisen niet te bestaan en daar waren mijn grieven dan ook voornamelijk op gericht.

 

Ik ken de nieuwe HL-columneisen (voor zover die officieel nu wel bestaan) niet, maar ik denk dat een goede column de volgende karakteristieken heeft:

 

Inhoudelijk:

Een column is bovenal een opiniestuk. Het is het gedachtegoed van de schrijver, gebaseerd op zijn of haar persoonlijke ervaringen of waarnemingen. Zo'n mening is echter wel gefundeerd. De lezer kan het niet eens zijn met die onderbouwing, maar vaak ligt dat niet aan de onderbouwing zelf.

 

Ieder mens is groot geworden met normen en waarden die we grotendeels hebben meegekregen van onze directe omgeving, zoals onze ouders en de opleiding die we hebben genoten. De kans is dus groot dat iemand die als bloemenkind van hippie-ouders in Amsterdam op een Montessori-school heeft gezeten een ander wereldbeeld heeft dan een Groninger boerenzoon die op een Katholiek internaat van nonnen les heeft gehad.

 

Door de verschillen tussen de schrijver en de lezer ontstaat er dan hopelijk een boeiende discussie die voor anderen weer tot nieuwe inzichten leidt. Een column waar iedereen het mee eens is, is zelden een bron van inspiratie. Ik kan in een column schrijven dat ik kinderarbeid verwerpelijk vind, maar dat zal hoogstens wat korte reacties opleveren in de trant van: "Helemaal mee eens" of "Dat vind ik nou ook!". Maar als ik in een column de stelling zou poneren dat iedereen voortaan gele sokken met paarse stippen zou moeten dragen en dat voorzie van mijn typische logica, kun je de donder op zeggen dat er vanuit de HL-gelederen gepeperde reacties los komen.

 

Of ze denken dat ik nu echt mijn verstand heb verloren, en denken: "Laat maar". Dat kan natuurlijk ook.

 

Een column kan over van alles en nog wat gaan. Politieke-, maatschappelijke- en religieuze onderwerpen zijn van nature controversieel en daarmee een belangrijke inspiratiebron voor columnisten. Maar je kunt natuurlijk ook over je kinderen schrijven of over wat je gisteren gegeten hebt.

 

Afhankelijk van het medium waarin de column zijn plaats vindt, is de inhoud in meer of mindere mate actueel. Bij een tijdschrift dat eens per kwartaal van de drukpersen rolt, zul je minder actualiteit aantreffen dan op een internetsite waarbij de tijd tussen schrijven en publicatie nagenoeg nihil is.

 

Samengevat: Een column is bij voorkeur actueel, controversieel en geeft stof tot nadenken.

 

 

Vorm en stijl:

Van oudsher is een column een luchtige afwisseling tussen de berichten van moord, doodslag, oorlog en ziekte in een krant (je weet wel, oud nieuws met slechte inkt op dun, goedkoop, grijs papier gedrukt dat na het lezen prima dienst kon doen als kattenbakvulling of als schokabsorbsiemateriaal fungeerde tijdens een verhuizing). Een vaste kolom op een vaste pagina waar de krantenlezer even op adem kon komen van alle ellende die iedere dag op zijn deurmat stuiterde.

 

Vaak is een column humoristisch geschreven, maar sommige columnisten hebben een meer venijnige stijl waarbij ze iemand zoveel mogelijk taalkundig proberen neer te sabelen. En dat vind ik dan weer leuk, dus wat mij betreft zijn er alleen maar humoristische columns. In ieder geval is een column prikkelend geschreven en gericht op het ontlokken van emotie. Laat de lezer lachen, help hem over de zeik of laat hem in schaamte achter. Verdriet is over het algemeen geen goede basis voor een column.

 

Samengevat: Of een column nu hard, bruusk, venijnig, sarcastisch of juist heel melig is geschreven is niet zo van belang. Een goede column is een welkome afwisseling die tot nadenken stemt en reacties losmaakt.

 

 

Taalkundig:

Er is geen specifieke taalkundige vaardigheid vereist voor het schrijven van een goede column. Sommige schrijvers maken prachtige volzinnen, en anderen hebben de gave om in hele bondige bewoordingen hun punt duidelijk te maken. Ieder heeft zijn eigen stijl van schrijven of een voorkeur voor een bepaalde columnist. Je kunt nooit iedereen altijd helemaal gelukkig maken. Zolang het je lukt om sommigen af en toe een beetje tevreden te stellen, doe je het helemaal zo slecht nog niet.

 

Gelukkig hebben de meesten van ons de basisschool afgemaakt, dus moet het een niet al te grote opgave zijn om een zin te beginnen met een hoofdletter, te eindigen met een punt, en lange zinnen niet met verschillende komma's aan elkaar te rijgen waardoor de lezer bijna in ademnood komt maar in te korten tot makkelijk te hanteren en hapklare brokken wat het ritme van een stuk tekst alleen maar ten goede komt waardoor een column veel leesbaar wordt.

 

Samengevat: Schrijf! Op jouw manier, in jouw stijl.

 

Algemene tips voor het schrijven van columns:

• Hoe meer je schrijft, hoe makkelijker het je afgaat.

• Zet die spellingchecker aan!

• Laat een ander je schrijfsels nalezen, je eige voute sie je nie.

• Heb er vooral plezier in om te doen.

• Schrijven kost tijd, veel tijd. Ik heb over deze post 2,5 uur gedaan.

• "Kill your Darlings" - goed schrijven is vooral goed schrappen.

• Gebruik wikipedia.org om wetenswaardigheden over je onderwerp op te zoeken.

• Kijk eens op synoniemen.net om af en toe eens een ander woord te gebruiken dan je in eerste instantie van plan was.

• Op onzetaal.nl zijn de herkomst en het juiste gebruik van alledaagse gezegden terug te vinden.

• Google is een schrijvers beste vriend!

 

Have fun! Veel plezier met schrijven!

 

[edit 14:40 uur: toch nog wat type- en spelfouten er uitgehaald...]

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.