• 0

MSA (Master Services Agreement)

Beste ondernemers,

 

 

Mijn startende bedrijf, wat nog niet officeel is, mist een aantal dingen. Onder andere een KVK nummer. Maar komen we nog op terug. Ik wil niet te hard van stapel gaan want ik heb maar een beperkte budget en weinig ervaring met juridische zaken omtrent ondernemen en nog andere zaken die een rol spelen.

 

Ik heb een voorstel geschreven naar een klant in VS. Ik heb via mijn ex-werkgever deze klant ontmoet want ze hadden een samenwerkingsverband. Ze zijn op de hoogte van mijn huidige situatie en dat ik nog bezig ben mijn onderneming in te richten.

 

Ik heb 2 maanden geleden een voorstel gestuurd en werd erover teruggebeld. Daarna hadden we een goed gesprek wat uiteindelijk leidde tot een vervolgbespreking. Echter zou ik nog een aantal documenten krijgen omtrent juridische zaken, overeenkomsten. O.a. een MSA (Master Services Agreement).

 

Ze vragen nu om wat voor soort zaak ik heb. (Ik ben de 3P vendor) Al weet ik niet wat dat precies inhoudt.

 

a.   Master Services Agreement. This agreement is for established entities which will provide 3P vendor services or

b.   Contractor Template Agreement. is for individuals.

 

 

 

Welke is voor mij van toepassing, want ik ben echt niet thuis met dit soort overeenkomsten?

 

Deze as opdrachtgever verwacht ook MIJN algemene voorwaarden en dat ik hierin de voorwaarden vermeldt betreft arbeidsverzekering, belasting en dat ik mij houd aan lokale en internationale wetten.

Deze overeenkomst moet ik dus klaarmaken zodat wij eindelijk kunnen onderhandelen over de prijs e.d.

Hoe pak ik dit aan? Ik weet wel de richting maar wens wat tips en eventueel advies.

 

Het gaat hier om IT-diensten. Aangezien zij in de VS zitten, is er geen mogelijkheid om hun servers te benaderen in Nederland. Wij zullen dus het beheer en ondersteuning doen.

 

 

Ik heb tot nu toe ook nog geen KVK nummer. Ik zal overeenkomsten sluiten met freelancers voor het geval dat ik tekort kom aan personeel. Het gaat hier om een paar uur werkzaamheden per week die wij gaan leveren.

 

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

 

 

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste m.s.,

 

Een MSA is een soort mantel-overeenkomst tussen bedrijven voor het leveren van producten of diensten. Daar staan dus de overkoepelende voorwaarden in. Onder zo'n MSA kunnen weer overeenkomsten worden gehangen voor specifieke leveringen, waar je dan niet meer al die standaard voorwaarden in hoeft te beschrijven, maar gewoon kunt verwijzen naar de MSA.

 

Als je niet als bedrijf je diensten aanbiedt, maar als "eenling" dan is een contractor agreement van toepassing. Dan word je dus als het ware als ZZP'er ingehuurd door dat bedrijf om diensten te verlenen. Voor zover ik weet is een contractor agreement altijd persoonsgebonden, dus dan zul jij zelf de dienst moeten uitvoeren en hier geen freelancers voor kunnen inhuren.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

 

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb dit doorgegeven en heb nu het contract gekregen. Dit betekent dat klant akkoord is met een samenwerking?

 

Verder staan er 2 dingen omtrent verzekeringen. Namelijk ;

1. Commercial General Liablity met minimaal 1 miljoen dollar per gebeurtenis en 2 miljoen totaal. (dus maximaal 2 miljoen)

2. Comprehensive Automobile Liablity tot 1 miljoen dollar. Ongeacht eigendom.

 

Het gaat hier voornamelijk om een aansprakelijkheidsverzekering neem ik aan. Correct me if I am wrong.

 

Ik voldoe (nog) niet aan deze voorwaarden. Dus is het verstandig om nu alvast handtekening te zetten ? Ik wil natuurlijk eerst werk hebben voordat ik daadwerkelijk kosten voor de verzekering ga maken.

Ik vind zelf dat ik handtekening moet zetten, maar ik wil niet dat de klant ervandoor gaat, dan heb ik die verzekering niet meer nodig maar heb dan wel vaste kosten aan me broek hangen. Maar interpolis heeft een verzekering waarbij er geen termijn contract wordt gehanteerd. Dus ik kan op elke moment risicoloos zeggen zeggen.

 

Wat denken jullie?

 

Maar de vraag is wat kan ik aan kosten verwachten?

Wij gaan namelijk servers van deze klant beheren. Onder beheren valt : Installeren, configureren, programmeren etc.

Deze servers worden afgeleverd bij diverse "Datacenters" overal in Nederland waar deze geïnstalleerd worden.

 

In deze datacenter zitten heel veel deuren, een receptie, bewakers en allerlei kasten die mijn klant huurt. Ik weet dus niet wat er kan gebeuren tijdens deze werkzaamheden.

 

 

Ik hoor het graag.

Link naar reactie
  • 0

In zijn algemeenheid: Ik neem aan dat je op termijn meerdere klanten wilt.

 

Stel nu eens dat je een configuratie of andere fout maakt waardoor jouw klanten niet over hun data kunnen beschikken (in welke vorm dan ook) voor een kortere of langere periode

 

Zou een aansprakelijkheidsverzekering dan volgens jou niet handig zijn?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Hallo Frans,

 

Allereerst excuus en bedankt voor het verwijderen van de topic. Heb dit onbewust in het verkeerde rubriek gezet.

 

 

In dat geval zou dat inderdaad handig zijn. Echter gaat hem nu om schade bij derden. Dus haar leveranciers of klanten bijvoorbeeld.

Schade bij servers of data van de klant ben ik niet aansprakelijk. Staat ook in het overeenkomst.

 

Tot 2 miljoen verzekerd, is dit betaalbaar voor een startende ondernemer met 0 omzet?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik wil natuurlijk eerst werk hebben voordat ik daadwerkelijk kosten voor de verzekering ga maken.

Een beetje slimme opdrachtgever maakt de keuze erg makkelijk voor je: zonder voorafgaand overleg van een bewijs van verzekering, geen opdracht

 

In dat geval zou dat inderdaad handig zijn. Echter gaat hem nu om schade bij derden. Dus haar leveranciers of klanten bijvoorbeeld. Schade bij servers of data van de klant ben ik niet aansprakelijk. Staat ook in het overeenkomst.

Tot 2 miljoen verzekerd, is dit betaalbaar voor een startende ondernemer met 0 omzet?

Om de zelfde reden irrevant: zonder die verzekering blijft de omzet 0. Is jouw keuze.

 

Tot 2 miljoen verzekerd, is dit betaalbaar

Poeh, zaak- en letselschade USD 2.000.000,- . Kost je al snel 250 (tweehonderdvijftig!) euro per jaar als je niet oppast.

 

FF serieus: Commercial General Liability (GLC) is peanuts voor zakelijke dienstverleners. Kost je echt de kop niet.

 

Erg vreemd dat Interpolis of de (Rabo?) adviseur je dat niet kon vertellen. Verzekeringskwesties worden pas spannend en kostbaar als er gevraagd wordt om contractual liability /pure financial loss: dat is contractuele of beroepsaansprakelijkheid, dan gaat het om veel hogere bedragen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hey Norbert,

 

Thanks for de reactie.

 

Ja, hartstikke slim. Dat mag je ook wel verwachten, maken met meer dan 1700 aan personeel.

Als ik nou eens een mailtje stuur en aangeef "onder voorbehoud" vanaf de datum dat ze werk voor me hebben?

 

Ik ben een ICT'er en ben niet echt thuis met verzekeringen.

Dus het is niet erg hoog wat betreft de aansprakelijkheidsverzekering?

Ik heb wel 5 mensen die part-time voor mij zullen werken. Hoeveel invloed heeft dat op de kosten?

 

Beroepsaansprakelijkheid. Heb ik dat nodig als ICT'er?

 

 

Er staan trouwens ook 2 andere dingen erbij. Misschien kan jij of iemand mij wegwijs maken.

 

- Comprehensive Automobile Liability- Limit for bodily injury and propery damage ($ 1miljoen)

- Workers' compensation in accordance with current laws in the state of hire. Any such policy shall include Employer's Liablity with minimum limits of $500 000,-

 

 

 

Welke soorten verzekeringen zijn dit? Aangezien iedereen (eventueel met auto) in NL verzekerd is, hoef ik toch niet nog een autoverzekering te nemen?

 

Werkgevers verzekering, bestaat dit in NL, en hoeveel zal dit ongeveer kosten>

 

 

Alvast bedankt mensen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit doorgegeven en heb nu het contract gekregen. Dit betekent dat klant akkoord is met een samenwerking?

Hallo m.s.,

 

Ik weet niet wat je allemaal al gecommuniceerd hebt met dat bedrijf, maar in principe wil een MSA alleen maar zeggen dat je een potentiële leverancier bent. Een MSA is ook helemaal geen garantie voor werk, je zou niet de eerste zijn die een MSA met een bedrijf afsluit en vervolgens nooit een concrete opdracht onder die MSA krijgt.

 

Welke afspraken heb je nu al gemaakt? Staan er al servers op diverse plekken in het land en zo ja, wie onderhoudt die nu? Weet je wat ze precies willen, om welke aantallen het in eerste instantie en op termijn gaat, per welke datum, of ze hier één partij voor gaan gebruiken of dat jij één van de velen bent, welke tarieven van toepassing zijn, welke responstijden ze willen, etc., etc.? Krijg je een vast bedrag per periode, een uurtarief, een per-call vergoeding of een combinatie daarvan? En weet je bijvoorbeeld of het een betrouwbare partij is en hoe hun betalingsgedrag is? Je zegt dat ze een samenwerkingsverband hadden met je ex-werkgever, waarom is dat gestopt? Heb jij een relatie-beding bij je ex-werkgever zodat je wellicht niet met deze klant in zee kunt gaan?

 

Heb je verder al een idee hoe je deze dienst vorm gaat geven? Waar gebeurt de dienstverlening, op afstand of in de diverse datacenters? Heb je dus een pand en apparatuur nodig? Heb je zelf de financiële middelen hiervoor of moet je een lening hebben? Welke kennis en ervaring heb je zelf en wat moet je inhuren? Wat voor contracten ga je je freelancers aanbieden? Doe je alleen software-beheer/-onderhoud of ook hardware? Heb je dan leveranciers en opslag nodig voor onderdelen of zorgt je klant hiervoor? Welke geografische dekking heb je nodig om de gevraagde responstijden te kunnen halen?

 

Sorry voor de hoeveelheid vragen, maar als ik je verhaal lees krijg ik het gevoel dat je misschien ergens instapt zonder de consequenties te overzien.

 

Groet,

 

John

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.