• 0

Zelfstandigenaftrek 2010 leidt tot verlies. Klopt dat?

Hallo beste mensen,

 

Ik zal me kort even voorstellen, ik ben Olga, 27 jaar, en ik ben zelfstandig Gastouder geworden, ik ben dus een zogenaamde zzp'er.

Nu was ik met wat Belastingzaken bezig en loop nu tegen het volgende aan. Zie ook bijlage/plaatje.

En ja, ik ben wel van plan tzt een accountant in te huren, echter ben ik echt maar een heel kleintje en liep er nu tegen aan, wie weet schut iemand dit hier zo even uit zijn/haar mouw....

 

Nu zie ik staan - in het omcirkelde stukje - dat de zelfstandigenaftrek niet hoger mag zijn dan de winst uit ondernemening voor ondernemersaftrek. En tevens staat er dat dat niet voor Starters geldt. Ik ben wel starter. Dus ik ga er vanuit dat het dus voor mij wel geldt die zelfstandigen + startersaftrek.

 

Enfin. Ik verwacht HEEL 2010 10.000 euro te verdienen (zoals ik al zei ik ben een kleintje).

Ik verwacht 300,- aan investeringen en kosten, dus aanschaf buggy, schoonmaakspullen, en gebruik vaatwasser.

Kom ik op 9.700 euro.

 

Als ik uit ga van de zelfstandigenaftrek PLUS de startersaftrek dan is dat samen een bedrag van 11.537,- euro.

Dat is dus een stuk meer dan mijn eigen verdiende 9.700.

 

Is dat wel juist? Aangezien ik soms tegen kom dat de aftrek niet hoger kan zijn dan de winst (iets in die trant, of geldt dat alleen bij arbeidsongeschiktheid en bij "niet-starters" ) ?

 

Ik heb dus een negatief inkomen volgens het Belasting-programma.

 

Kortom, ik vraag me dus af of ik recht heb op 11.537 aan aftrek als ik zo'n 9700 a 10.000 verdiend heb eind van dit jaar.

 

Hartelijk dank voor het meedenken.

 

Met vriendelijke groet,

Olga

 

 

 

 

 

 

 

Belastingvraag_2.thumb.jpg.f260e9267ee7be719623734b9886198d.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joost,

 

Oh ik hoor nu tegengestelde berichten, een andere gastouder mailde mij namelijk

dat het ' deel aftrek' nooit hoger kan zijn dan de winst.

 

Dus als ik 9.500 verdien over 2010 ik geen 11.537 mag af trekken, maar jij zegt dus dat dat wel kan?

Dat zou erg leuk zijn ;D Maar ja "leuk" en ' belastingdienst' gaan vaak niet samen... (de keren dat het leuk was moest ik alles alsnog later weer terug betalen... vandaar ook dat ik het goed wil uitzoeken).

 

Als ik de tekst van de belastingdienst er bij pak staat er

2110,- Startersaftrek

en 9.427,- zelfstandigen aftrek (bij winst lager dan 13.-duizendzoveel)

Kom ik dus op die 11.537, terwijl mijn "winst" dus ergens tussen de 8600- 9500 zal liggen.

Link naar reactie
  • 0

Olga,

 

Het punt in dit geval is of je starter bent als ondernemer. Het kan goed zijn dat de andere gastouder wel al 2x eerder startersaftrek heeft genoten en daardoor niet meer in aanmerking komt voor starters aftrek. of dat zij/hij gewoon niet goed heeft gelezen.

 

Er is toch weinig dubbelzinnigs aan de teksten bij deze vraag. Als je aan de criteria voldoet om startersaftrek te genieten dan hoef je je niet aan de aftrekbeperking te houden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Let er wel op dat je aan het urencriterium voldoet (je moet in het kalenderjaar tenminste 1225 uur aan de onderneming besteden en, als je meer dan 4 jaar ondernemer bent, meer dan 50% van je werkzaamheden waaruit je inkomen hebt aan de onderneming besteden). Daar moet je wel een onderbouwing voor hebben (goed je agenda bijhouden en alles noteren wat je doet voor de onderneming, incl. administratie, etc.)

 

Als starter kun je dus de volledige (verhoogde) zelfstandigenaftrek aftrekken, ook als dat tot een verlies leidt.

Als niet-starter kan dat niet, maar kun je het niet benutte deel doorschuiven naar de toekomst (max 9 jaar). Als het goed gaat, kun je dus uiteindelijk ook het geheel benutten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Oke bedankt, dat is duidelijk. Ik had vanochtend toch nog even de belastingdienst gebeld en alles klopte zoals jullie zeggen 8).

 

Alleen

" meer dan 50% van je werkzaamheden waaruit je inkomen hebt aan de onderneming besteden" ...

bedoel je dan de administratieve kant? Het uren criterium van 1225 red ik met oppassen, ik zit er zelfs boven, en daarbij komen dan nog wat uren voor administratie. Maar als gastouder maak je facturen voor ouders en hou je gewerkte uren bij en dat is het eigenlijk wel. Ja ik hou bij wat ik koop en bewaar bonnetjes, maar dat is niet veel.

Link naar reactie
  • 0

Die bepaling is voor mensen die een onderneming hebben en daarnaast nog andere inkomsten, zoals uit loondienst. Als je geen starter meer bent en je bent meer tijd kwijt met je dienstbetrekking dan met je onderneming, dan voldoe je niet aan het urencriterium. Is de onderneming je enige bron van inkomen, dan voldoe je altijd aan het 50% criterium en hoef je alleen maar op de 1225 uur per kalenderjaar te letten. Daarbij mag je de tijd die je met de administratie van de onderneming, etc. kwijt bent ook meerekenen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Oke tof,, ben echt blij met dit forum.

Heb ik nog 1 vraag...

 

Behalve die 1225 uren norm kom ik voor gastouders ook de norm van 8500,- euro tegen wat je zou moeten verdienen per jaar.

Echter dreig ik er nu net onder te komen, in het ergste geval blijf ik steken op de 8469,- euro. Ik kan daar helaas verder geen invloed op uitoefenen.

 

Ik had zelf begrepen dat het of of was. Dus of de urennorm van 1225 of een bedrag van 8500,-

Maar ik hoor ook geluiden dat het beide moet voor de belastingdienst, als je zzp'er bent danwel gastouder.

 

Iemand een idee? Ik had de belastingdienst aan de lijn maar was het vergeten, wel had de man het alleen over de urennorm,maar goed, het was niet zo dat ie alles aan het opsommen was dus wellicht is ie het vergeten.

 

Enfin. Ik hoop dus alleen de uren norm, daar zit ik al overheen.

Link naar reactie
  • 0

Ik moest even zoeken, want die regeling kende ik niet.

 

Die 8500 komt uit een besluit uit 2003, dat in 2006 weer is ingetrokken. Dit was overigens begunstigend beleid: als je 8500 euro omzet had, werd je geacht aan het urencriterium te hebben voldaan. Andersom werkte het niet, het was niet zo dat als je minder dan 8500 euro omzet had, je geen ondernemer kon zijn en niet aan het urencriterium kon hebben voldaan. De wet biedt namelijk geen basis om het urencriterium op die manier uit te breiden.

 

Conclusie: als je die 1225 uur aannemelijk kan maken, dan voldoe je aan het urencriterium. Gelet op de omvang van de werkzaamheden bij een tijdsbesteding van tenminste 1225 uur is het vrij snel aannemelijk dat er sprake is van een onderneming en niet van overige werkzaamheden. Een minimum-omzetvereiste bestaat niet.

 

Tenzij iemand daar wat anders over te melden heeft, uiteraard.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Is geen vrije keuze, de verhoogde zelfstandigenaftrek, die volgt gewoon uit de wet. Het enige dat zou kunnen is zorgen dat je niet aan het urencriterium voldoet, maar dan heb je dus überhaupt geen zelfstandigenaftrek.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.