• 0

verantwoordelijkheid postverzending ligt bij?

Ik heb al e.e.a. nagelezen, maar geen antwoord naar tevredenheid gevonden.

 

Ik verkoop op de website spullen met een verkoopprijs

Aangezien de kosten van pakket en aangetekende verzending niet in verhouding staan met de verzendkosten van deze producten worden ze per brievenbus post verzonden.

 

Deze post is niet te traceren en niet verzekert. Wie draait er voor op als een poststuk niet aankomt? Wie draait ervoor op als een poststuk leeggeroofd aankomt? Waar liggen de verantwoordelijkheden?

 

Is het mogelijk om aan te geven dat postverzending onverzekerd is en dus op eigen risico. Of is dit in strijd met...?

 

Anders krijg je dadelijk een wildgroei van zogenaamd niet aangekomen poststukken.

 

Pietje bestelt iets, komt niet aan, en krijgt zonder pardon een nieuwe. Pietje vertelt dit aan Kareltje. Kareltje bestelt iets en zegt dat het niet aankomt. Als volgt ketting reactie en je bent alles opnieuw aan het verzenden. Natuurlijk is dit ietwat overdreven, maar de strekking is duidelijk.

 

Indien de verzender verantwoordelijk is voor het wel of niet aankomen van poststukken; hoe kun je je als ondernemer dan indekken tegen bovenstaande taferelen???

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eigenlijk alleen maar door zoveel marge in te bouwen dat het niet boeit.

 

[edit]Klein alternatief is dat er een soort activatie nodig is om je product te gebruiken, bijvoorbeeld een code die je via internet opvraagt o.i.d. maar het is een lastig verhaal denk ik omdat een dergelijke prijs vaak niet een product vertegenwoordigd wat dit kan.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels ben ik er al achter dat het een kwestie is van een X aantal wetstukken combineren.

 

In eerste instantie wordt gezegd dat, als je in de algemene voorwaarden vermeld dat postverzending onverzekerd is en dus voor eigen risico, dat dit akkoord is.

Echter wordt verwezen hierin naar andere artikelen. Deze geven weer aan dat, hetgeen in de algemene voorwaarden staat, wel reeel moet zijn. De verantwoordelijkheid van onverzekerde verzending bij de klant neerleggen schijnt niet reeel te zijn. Helaas dus.

 

Dus met andere woorden: elke klant mag roepen poststukken niet te hebben ontvangen en dus eisen nieuwe producten te krijgen. 20 klanten samen kunnen dus een webwinkel de nek om draaien ???

 

Ik neem aan dat, in bureaucratisch Nederland, dat ook hiervoor wel ergens een vangnet is ingebouwd. Of niet?

 

 

Heeft iemand een nette oplossing om dit geregeld te krijgen.

 

Ik zat nu zelf te denken aan een code welke op de factuur vermeld wordt. De klant betaald bijv EUR3,50 extra verzendkosten. Maar als de klant de code op de factuur terugmailt, dan boeken wij dit bedrag weer terug naar de klant.

Dit zou een optie kunnen zijn, maar erg veel werk en dat strookt niet met de kosten baten analyse.

 

Iemand die weet hoe wij als ondernemer beschermd zijn tegen pientere kopers? en hoe dit op te lossen bij kleine aankopen?

Link naar reactie
  • 0

[...]

Dus met andere woorden: elke klant mag roepen poststukken niet te hebben ontvangen en dus eisen nieuwe producten te krijgen. 20 klanten samen kunnen dus een webwinkel de nek om draaien ???

20*10 = 200, ik mag hopen dat dit niet een enorme killer is op omzetgebied!

 

Nogmaals, als je marge maar hoog genoeg is en je een beetje goed monitored moet het wel te doen zijn. Als er 10 op de 100 verloren gaan wat ik nogal ruim vind:

 

100 * € 7,50 = € 750

10 * inkoopprijs € 4,00 = € 40

 

Totale kosten:

110 * € 4,00 = € 440

 

€ 750 - € 440 = € 310 resultaat. Anders was het resultaat € 350 geweest, dat verschil lijkt me dus wel te overzien.

Ik neem aan dat, in bureaucratisch Nederland, dat ook hiervoor wel ergens een vangnet is ingebouwd. Of niet?

Nee dat niet zozeer, het is de verantwoordelijkheid van de verkoper om te leveren. Als jij dat via een "onbetrouwbare/onmeetbare" verzendwijze doet dan is het je eigen keuze als verzender. Je kan het ook afgeven en laten tekenen voor ontvangst bijvoorbeeld. Niet te doen qua kosten natuurlijk maar er zijn gewoon opties.

Heeft iemand een nette oplossing om dit geregeld te krijgen.

 

Ik zat nu zelf te denken aan een code welke op de factuur vermeld wordt. De klant betaald bijv EUR3,50 extra verzendkosten. Maar als de klant de code op de factuur terugmailt, dan boeken wij dit bedrag weer terug naar de klant.

Dit zou een optie kunnen zijn, maar erg veel werk en dat strookt niet met de kosten baten analyse.

 

Iemand die weet hoe wij als ondernemer beschermd zijn tegen pientere kopers? en hoe dit op te lossen bij kleine aankopen?

Waar je nog aan kan denken is grotere aantallen verzenden en dus met staffels gaan werken. Ligt aan je product of dat kan, als je de ordergrootte kan laten stijgen heeft dat diverse voordelen waaronder een betere verzendwijze.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor je reactie!

 

Het probleem is: wij verkopen kleine producten voor kinderen. O.a. verzamel en speelproducten. Regelmatig krijg ik bericht dat iets niet aangekomen is. Als ik dan doorvraag en aangeef dat het feitelijk voor eigen risico is (wat dus niet zo blijkt...wist ik niet..) is het in 9 van de 10 gevallen zo dat ineens 's middags de postbode is geweest en het product heeft gebracht. Zelfs op zondagen.

 

Ze proberen het gewoon. Gezien de huidige wetgeving moet ik ze dan een nieuwe opsturen; zonder te klagen. Kinderen zijn heel gemeen; die vertellen dit door. Als volgt ontvangen ze ineens allemaal niets meer. Je snapt hem wel :-[

 

het goedkoopste product op dit moment is 3,50. Hierop zit een minimale winst. Is meer een ' lokkertje' Ik kan dit niet duurder maken om miszendingen in te calculeren. Dan is de goedkopigheid er vanaf. Op dat moment wordt voor de klant de zwarte markt veel aantrekkelijker kwa prijs.

 

Bulkverkoop is ook geen optie. Ik draai juist op de kleine aankopen. Kinderen betalen het meestal van de spaarcenten (ja de ouders betalen het wel, maar het zijn de spaarcenten van de kinderen). Bulk verkoop is duurder kwa totaalprijs en zodoende niet echt een optie.

 

Ik zit nu te denken aan een kortingscode per factuur: een bedrag X meer laten betalen per bestelling en de kortingscode staat dan weer voor dit bedrag in korting op een volgende aankoop. Maar ook dit is niet klantvriendelijk.

 

Ik zoek eigenlijk een klantvriendelijke oplossing om misgeraakte verzendingen in te calculeren en toch het leuk te houden voor de klant...iemand?

 

 

Link naar reactie
  • 0

[...]

 

Ik zit nu te denken aan een kortingscode per factuur: een bedrag X meer laten betalen per bestelling en de kortingscode staat dan weer voor dit bedrag in korting op een volgende aankoop. Maar ook dit is niet klantvriendelijk.

 

Ik zoek eigenlijk een klantvriendelijke oplossing om misgeraakte verzendingen in te calculeren en toch het leuk te houden voor de klant...iemand?

Je idee met de factuur gaat niet helpen. Die factuur zit in het pakket? Als ik gewoon zeg dat ik dat pakket niet ontvangen heb dan heb ik die factuur toch ook niet? Dus dwing ik jou als consument alsnog om de verzending opnieuw te doen. Nog afgezien van het feit of zo'n cashback mag.

 

Je probleem zit echt in je marge, dat lokkertje is wellicht financieel gewoon niet haalbaar.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dit is wel een bekend probleem waar volgens mij meer webwinkeliers mee kampen.

 

De verantwoordelijkheid van de verzending ligt sowieso altijd bij de winkel, de verzender.

Je kunt dit nooit verzenden op eigen risico van de consument.

 

Ook TNT Post is niet verantwoordelijk voor het niet aankomen van post.

 

We hebben het hier op HL al vaker gehad over mogelijk tackelen van post die zogenaamd niet aankomt,

maar vaak wegen de energie en de kosten die je daar weer aan kwijt bent (bijv die codes waar je het over hebt) niet op.

 

Wat je kunt doen is een formulier aanbieden aan je klant wanneer post niet zou zijn aangekomen.

Hierin moet je klant wat gegevens invullen en verklaart deze het formulier naar waarheid te hebben ingevuld.

Dit zal niet altijd werken, maar er zijn jokkebrokken die hier al door afschrikken.

 

Verder, het klinkt misschien raar, accepteren dat een bepaald % nu eenmaal kwijt raakt met de post.

 

Heb je inzichtelijk hoeveel % dat voor jouw bedrijf is?

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Percentages heb ik niet 123. Dat fluctueert heel erg. Zelfs tot leegrovingen van poststukken...dus met een opengescheurde hoek en zonder inhoud komen ze dan aan bij de klant...

 

Poststukken die verloren raken is één, maar poststukken welke leeggeroofd worden door personeel van de TnT is 2...ik zou zeggen dat de TnT hiervoor toch wel een bepaalde verantwoordelijkheid draagt...

 

Nu een stom idee; gewoon een gedachte gang. Heel ver gezocht! maar ik zou gewoon willen weten hoe dit nu gaat; stel je bent snugger en je filmt elke keer dat je je poststukken in de brievenbus van de TnT stopt. Eén van deze poststukken komt niet aan; hoe kan de TnT hier dan géén verantwoordelijkheid voor nemen?

 

Ik vind het zelf allemaal heel vreemd...je betaalt iemand om iets van a naar b te brengen. Die iemand verliest het poststuk en is dan daarvoor niet aansprakelijk...ik zou zeggen dat dit juridisch toch echt niet spoort...(gevoelsmatig).

 

Maar het idee met het formulier vind ik wel een hele goede!! Deze ga ik erin houden!!!

 

 

Verder nog een vraag, nu ik toch aan het typen ben...even hypothetisch: een klant bestelt een product. Het product wordt niet geleverd zoals beloofd en de klant stuurt het terug. Voor wie zijn deze retourkosten?? Voor de klant? Of voor de verkoper?

 

Als ik bij de mediamarkt een pc koop, thuis blijkt deze stuk, dan krijg ik ook niet de benzinekosten betaalt om de pc terug te brengen...en als de pc moet worden opgestuurd, dan draai ik ook nog eens voor deze kosten op...hoe zit dit met kopen op afstand...ik heb zelf opstaan dat, als een product inderdaad door mijn schuld niet goed wordt geleverd, dat ik dan alle verzendkosten vergoed. Dit zal ik ook blijven doen, maar hoe zit dit daadwerkelijk...voor wie zijn de retourkosten?

Link naar reactie
  • 0
Nu een stom idee; gewoon een gedachte gang. Heel ver gezocht! maar ik zou gewoon willen weten hoe dit nu gaat; stel je bent snugger en je filmt elke keer dat je je poststukken in de brievenbus van de TnT stopt. Eén van deze poststukken komt niet aan; hoe kan de TnT hier dan géén verantwoordelijkheid voor nemen?

 

Daar hebben ze weinig moeite mee hoor...

je krijgt gewoon een brief met de strekking van: ja helaas wij hebben uw zending kwijtgemaakt, jammer voor u maar had u het maar verzekerd moeten verzenden. veel plezier verder.

Zelf meerdere keren meegemaakt met (zelfs aangetekende zendingen) dat ze erkende dat ze het kwijtgemaakt hadden(b.v. aan drukke straat gewoon op de stoep gezet) maar dat ze het dan dus gooien op dat het niet verzekerd was.

 

Sterker nog: ik heb zelfs hoog verzekerde zendingen verzonden die ze hebben kwijtgemaakt, maar dat was al op het bussinesspoint of tussen bussiness point en inscan locatie gedaan waardoor het pakket nooit door TNT was ingescant.

TNT noemt mij als klant dan gewoon keihard een leugenaar met: U heeft dat pakket gewoon nooit bij het bussiness point afgeleverd. het is namelijk niet gescant en daarom vergoeden wij u ook deze hoog verzekerde zending niet!

Heb hierover nog steeds een incasso procedure voor 700 euro lopen tegen TNT

 

Moraal van het verhaal: TNT verzint altijd wel iets om onder zijn verandwoordelijkheid uit te komen.

Link naar reactie
  • 0

... is het in 9 van de 10 gevallen zo dat ineens 's middags de postbode is geweest en het product heeft gebracht. Zelfs op zondagen.

Je hebt dus duidelijk te maken met een aantal oneerlijke klanten. Waarom zou dat voor het 10e geval ook niet gelden?

 

 

... maar poststukken welke leeggeroofd worden door personeel van de TnT is 2

Zou het niet zo kunnen zijn dat bij die "leeggeroofde" poststukken ook in 9 van de 10 gevallen (of misschien zelfs 10 van de 10) de klant dit zelf heeft gedaan?

 

 

hoe zit dit daadwerkelijk...voor wie zijn de retourkosten?

De retourkosten zijn in principe voor de koper. Zie o.a. deze link.

Link naar reactie
  • 0
Het probleem is: wij verkopen kleine producten voor kinderen. O.a. verzamel en speelproducten. Regelmatig krijg ik bericht dat iets niet aangekomen is. Als ik dan doorvraag en aangeef dat het feitelijk voor eigen risico is (wat dus niet zo blijkt...wist ik niet..) is het in 9 van de 10 gevallen zo dat ineens 's middags de postbode is geweest en het product heeft gebracht. Zelfs op zondagen.

Als ik dit topic lees en dan met name het stukje dat ik gequote heb zou ik ervoor kiezen deze lijn aan te houden. Dus doorvragen en aangeven van het voor eigen risico is. Maar... mocht iemand dan moeilijk doen direct een nieuwe opsturen.

 

Overigens zijn er ook vervoersverzekeringen die het kwijtraken van verzendingen vergoeden. Die van mij kwam op 0,4% van de verzendwaarde.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0
Inmiddels ben ik er al achter dat het een kwestie is van een X aantal wetstukken combineren.
Nee hoor er is maar één wet van toepassing (postwet) en daar staat duidelijk dat de afzender verantwoordelijk is.

 

 

...Ook TNT Post is niet verantwoordelijk voor het niet aankomen van post.
Dat zijn ze wel, maar daar moet de afzender mee aan de gang. De afzender heeft een dienst afgenomen die niet naar behoren is uitgevoerd. Probleem is echter vooral de bewijslast die bij verzender ligt. Je recht hebben is één ding je recht krijgen is weer een heel ander verhaal en TNT weet dat natuurlijk heel goed.

 

Je kan poststukken ook met handtekening voor ontvangst versturen. Die meerprijs reken je gewoon als verzendkosten.

 

Persoonlijk vind ik het onzin dat verzendkosten in verhouding moeten staan met de aanschafprijs van de producten. Voor een heel klein beetje geld liggen de producten wel op het juiste adres (doorgaans). Daar kan je ze niet zelf voor wegbrengen of ophalen. Als men de artikelen gaat kopen in een winkel moeten ze daar ook naar toe. Een buskaartje, parkeerkaartje en benzine zijn ook kosten die ze dan maken.

Door verzendkosten te rekenen (al is het maar een beetje) heeft men snel de neiging je shop beter te doorzoeken of ze toevallig niet nog iets wat je aanbied kunnen gebruiken. Op die manier hebben ze het gevoel de verzendkosten "uit te smeren". Hierdoor maak je dus meer omzet per klant. Ik ben daar in twee branches (de ene met name voor mannen en de andere voor vrouwen) ongeveer twee jaar mee aan het testen geweest en bovenstaande is mijn bevinding.

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie allemaal voor de reactie!!! ;D

 

Ik heb zelf ook geprobeert met duurdere verzendkosten te werken. Maar met mijn doelgroep werkt dat niet. Dit werkt met mensen die geld te besteden hebben. Ik heb te maken met kinderen die voor hun maandelijkse zakgeld van 5 of 10 euro iets mogen kopen van hun ouders. Dit zoeken ze dan uit op de website.

 

Door de verzendkosten laag (posttarief) te houden kopen ze bij mij. Ga ik meer aan verzending vragen dan wordt ik veel duurder dan mijn 'illegale' tegenhangers (verkopers welke zwart dezelfde producten verkopen en ook posttarieven hanteren voor verzending).

 

Ik denk dat ik inderdaad het zo laat zoals het is: eigen verantwoordelijkheid vermelden, maar als het puntje bij paaltje komt gewoon netjes en correct afhandelen.

 

Die muggezifter van laatst, welke mijn algemene voorwaarden had gelezen en mij om bovenstaande de huid letterlijk volschold (ja veel mensen zijn helaas niet onbeleefd, maar gewoonweg asociaal te noemen) neem ik dan maar voor lief en die negeer ik. (of ze moeten me op een normale manier aanspreken natuurlijk).

 

En inderdaad als er weer eens wat mis is; dan een formulier laten invullen welke naar waarheid dient te worden ingevuld. Lijkt mij een goed idee.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.