• 0

Aantal administratie vragen

Ik heb al veel over het onderwerp gelezen maar het antwoord op mijn vraag nog niet kunnen vinden... Vind ook eigenlijk dat ik het gewoon hoor te weten maar helaas doe ik dat niet ;) Ik doe nu mijn administratie met mijn vader maar die weet ook niet alles (ookal denkt hij van wel :P), maar zit erover na te denken dat het wel handig is als er een keer een boekhouder naar mijn administratie kijkt.

 

Ik heb de volgende vraag waar ik wat mee worstel:

Ik ben er dus laatst achter gekomen dat je btw over verzendkosten moet betalen. Gelukkig heb ik mijn webshop nog niet zo lang dus kan ik nog wel het een en ander hierin herstellen. Eerder heb ik de btw van de verzendkosten niet opgenomen in mijn administratie dus ik moet er iets in op gaan nemen zodat ik het als kosten kan boeken. Ik weet niet zo goed hoe ik dit nu moet gaan doen en wat ik nou precies moet boeken. Stel ik heb de volgende situatie:

Ik verkoop iets voor €8 en de verzendkosten zijn €2,20 om even iets te noemen. Klant maakt totaal €10,20 naar mij over incl 19% btw. Tot nu toe deed ik dan altijd €10,20 boeken als inkomsten met 19% btw. Soms plakte ik er voor het verzenden postzegels op die ik dan zelf al op een velletje had gekocht. Dat velletje boekte ik dan als kosten met 0% btw, als ik er postzegels van dat velletje op plakte registreerde ik verder niks meer. Als ik geen postzegels meer had of bij een pakket dan liet ik het frankeren bij een tnt punt. Bonnetje daarvan boekte ik dan als kosten met 0% btw.

Nu weet ik inmiddels dat dit niet meer klopt, maar hoe moet ik het wel doen? Als ik inkomsten €10,20 en 19% btw doe en daarna verzendkosten €2,20 en 19% btw dan reken ik 2x btw over de verzendkosten toch (omdat ik het bij mn inkomsten optel en daar btw over moet rekenen)? Of moet ik nu voortaan €8 boeken als inkomsten met 19% btw en €2,20 verzendkosten met 19% btw? En als ik postzegels gebruik van het velletje wat ik eerder heb geboekt, hoe doe ik dat? Velletje heb ik dan geboekt als kosten met 0% btw, daar gebruik ik een aantal postzegels van dus normaal ga je dan verzendkosten boeken maar op dat moment maak ik dan niet daadwerkelijk kosten omdat de postzegels alleen van het velletje gaan wat ik al eerder heb geboekt. En hoe doe ik het met mijn bewijzen dat ik kosten heb gemaakt voor de verzendkosten? Ik heb geleerd dat voor al je kosten die je boekt je een bon moet kunnen tonen. Moet ik het bonnetje dat ik heb gekregen bij het tnt punt voor het betalen van de verzendkosten in mijn administratie voegen, of doe ik de factuur van de order bij mijn administratie, of beide? Ik gebruik trouwens een excel sheet voor mijn administratie.

 

Het zijn nogal veel vragen, ben echt een leek op dit gebied :-[

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo Michelle een hoop vragen inderdaad maar het is niet zo ingewikkeld hoor..

 

1. Als jij postzegels koopt dan is dat inderdaad met 0% btw, het bonnetje dat je hebt gekregen gebruik je als bewijs dat je kosten hebt gemaakt.

 

2. Over verzendkosten bij verkoop moet je inderdaad btw rekenen, in jou voorbeeld heb je het over 2,20 dat is 5 postzegels van 44 cent. feitelijk is moet je dan 2,20+19% = 2,62 verzendkosten berekenen aan je klanten om geen "verlies" te maken op je verzendkosten. Vaak word als met postzegels word gewerkt echter toch 2,20 berekend omdat dit ook op de postzegels staat.. de btw betaal je dan feitelijk uit eigen zak.

 

3. Je zegt dat je erachter bent gekomen dat je geen btw over verzendkosten hebt gerekend maar vervolgens laat je een voorbeeld zien met 8 euro en 2,20 waar ik uit de tekst op maak dat je het misschien toch goed hebt gedaan in je btw aangite. Je geeft dus een beetje tegenstrijdige informatie. Dus om een spraak verwarring te voorkomen laat ik hier maar een voorbeeld zien hoe je het uiteindelijk moet verwerken. Dan kun je daarna zelf bepalen of je het goed of fout hebt gedaan in je excelsheet en je aangifte..

 

Jij zegt ik heb de order 8 euro+ 2,20=10,20 helemaal geboekt als inkomsten incl 19% btw 10,20 = 119%

je moet dan aangeven op je belasting aangifte

 

Omzet 10,20 / 119 * 100 = 8,57

Te betalen btw 10,20 / 119 * 19 = 1,63

 

Als je dus bovenstaande bedragen zo aangeeft ofwel alle facturen met de bovenstaande berekeningswijze hebt aangegeven dan is het goed gegaan in je aangifte. En dan heb je de btw die door deze werkwijze al in de 2,20 voor eigen rekening genomen en heb je feitelijk maar 2,20 / 119* 100= 1,85 voor je postzegels ontvangen die jou 2,20 hebben gekost bij het postkantoor. Deze btw gaan dus tenkoste van je winst.

 

Als je in de toekomst toch 2,20 ontvangen voor je postzegels dan moet je dus 2,62 verzendkosten aan je klanten gaan berekenen.

 

Met jou excel sheet kun je makkelijk die berekeningen maken door extra kolommen toe te voegen. en daarna te vergelijken met wat je al hebt aangegeven.

 

om het nog wat gedetailleerder te berekenen stel dat het product van 8 euro incl btw jou 5 euro incl btw aan inkoop heeft gekost. dan kun je de winst op deze order als volgt berekenen.

 

Verkoop 8 euro / 119*100 = 6,72 ex btw

Inkoop 5 euro / 119*100 = 4,20 ex btw.

De winst op het product is dan 2,52

 

Voor de verzendkosten:

Verkoop 2,20 incl btw = 1,85 ex btw

Inkoop 2,20 incl 0% btw= 2,20 "ex btw"

Dus een verlies op verzendkosten van 0,35

 

Dus winst op product 2,52 - verlies verzendkosten 0,35 = 2,17 per saldo verdient.

 

ik hoop dat de berekening duidelijk is zo op basis van hoe het zou moeten zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

3. Je zegt dat je erachter bent gekomen dat je geen btw over verzendkosten hebt gerekend maar vervolgens laat je een voorbeeld zien met 8 euro en 2,20 waar ik uit de tekst op maak dat je het misschien toch goed hebt gedaan in je btw aangite. Je geeft dus een beetje tegenstrijdige informatie. Dus om een spraak verwarring te voorkomen laat ik hier maar een voorbeeld zien hoe je het uiteindelijk moet verwerken. Dan kun je daarna zelf bepalen of je het goed of fout hebt gedaan in je excelsheet en je aangifte..

 

Oeps, waarschijnlijk is het dan inderdaad toch goed gegaan! Wat mij in de war maakte is dat ik dit onder het kopje "omzet" boek en het daardoor voor mij lijkt alsof ik niks met de verzendkosten heb gedaan. Alleen ondanks dat ik het goed heb geboekt stond het eerder niet goed op de facturen. Ik heb pas sinds ik het weet een btw specificatie van de verzendkosten op de factuur toegepast. De btw reken ik trouwens niet door aan de klant, dus die kosten neem ik op me. Ik heb ongeveer 13 orders/facturen waarop geen btw specificatie van de verzendkosten staat, maakt dat nu nog uit ondanks ik het dus wel goed in mijn administratie heb geboekt?

Toch wil ik het wel anders gaan doen in mijn administratie, om een duidelijk overzicht te houden tussen werkelijke omzet en verzendkosten.

Zal ik dan toch voortaan €8 onder "omzet" boeken en €2,20 onder "verzendkosten"? Of zal ik €10,20 onder "omzet" doen en een apart schema maken waarin ik alleen de verzendkosten per order ga vermelden? (dat dan puur alleen als schema bedoeld zonder dat ik daar dan nog een keer btw verreken en dat doorgeef bij belastingaangifte doen)

Link naar reactie
  • 0

[Zal ik dan toch voortaan €8 onder "omzet" boeken en €2,20 onder "verzendkosten"? Of zal ik €10,20 onder "omzet" doen en een apart schema maken waarin ik alleen de verzendkosten per order ga vermelden? (dat dan puur alleen als schema bedoeld zonder dat ik daar dan nog een keer btw verreken en dat doorgeef bij belastingaangifte doen)

 

Goede morgen Michelle,

 

Voor de duidelijkheid is het het beste om omzet en verzendkosten te splitsen.

 

Een tweede administratie afzonderlijk voor de verzendkosten is m.i. niet nodig en wellicht ook verwarrend.

 

Succes.

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

Geachte heer,mevrouw ik zit met een vraag van de cursus basi boekhouden

 

ik ben bezig met de cursus Basiskennis boekhouden

ik moet nu een rekening afsluiten

Bijzondere baten lasten

 

debet credit

telling €15.615 €4.810,-

 

hoe sluit ik deze af? Gaat deze naar de AVW of naar het eigen vermogen (volgens mij aan de debetzijde afsluiten)

Met dank

Jan

Kan ik in de toekomst met meer van dit soort voor u waarschijnlijk eenvoudige vragen komen

 

 

Forum maken | Gratis website | Gratis

 

Link naar reactie
  • 0

beste j de klerk

 

Op HL geven we bewust geen antwoord op studievragen, zie de huisregels. Daarin maken we geen onderscheid tussen studenten en ondernemers, want dat valt niet te modereren en we willen voorkomen dat HL een huiswerkforum wordt.

 

Hier gaat dus een slotje op.

 

Groet

Joost

 

HL admin

 

PS: lees de casus nog maar eens terug, want de vraag zelf is ook geen logica in te vinden.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.