• 0

Google Adwords | Stoppen of toch doorgaan?

Wij zijn al enige tijd bezig met Adwords maar sinds een aantal maanden meten we ook of dit daadwerkelijk iets oplevert. Nu blijkt echter dat het eigenlijk alleen maar geld kost. Hieronder enkele cijfers:

 

Periode 22-7-2010 / 27-9-2010

Aantal klikken: 2202

Vertoningen: 70894

CTR: 3,11 %

Kosten: € 194,97

 

Opbrengt volgens Analytics: € 76,20

ROI volgens Analytics: -59,68%

Aantal unieke bezoekers: 505

 

Als je dus puur de cijfers bekijkt is het weggegooid geld maar is dat ook zo? Heeft het zin om door te gaan met Adwords om toch meer naamsbekendheid te genereren? De kosten zijn niet dramatisch hoog maar toch zonde als het niks oplevert.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe heb je analytics ingesteld?

 

Heb je in analytics doelen ingesteld? En hoe heb je die doelen gewaardeerd?

Komt de analytics opbrengst overeen met wat je zelf becijfert als omzet uit die 2200 bezoekers

 

Als je 2200 bezoekers hebt die weinig bestellen, ligt dat dan aan adwords of aan je site?

 

Kun je zien welke zoekwoorden wel genoeg opleveren?

 

Zoals je ziet heb ik bij dit soort kale cijfers altijd meer vragen dan dat ik je antwoorden kan geven.

Wellicht kun je iets meer uit de doeken doen wat je meer, hoe je meet en hoe je dat waardeert.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog even verder gekeken en volgens Analytics komen die 2200 klikken van 505 unieke bezoekers. Hierbij wordt door de bezoeker ongeveer 10 pagina's op de website bekeken. Met een gemiddelde tijd van ongeveer 4 minuten.

 

Als ik kijk naar de organische zoekresultaten dan lijkt het dat analytics de waarde van adwords veel te laag weergeeft. De gemiddelde waarde per bezoeker (organisch) is namelijk € 1,54.

Link naar reactie
  • 0

Op onze webwinkel is de conversie code voor e-commerce geïnstalleerd. Als ik dan bij verkeersbronnen kijk en dan alle verkeersbronnen staat op het tabblad e-commerce wat een bezoeker organisch, referral, cpc etc oplevert. Bedoel je dat?

 

Helder

 

Komt de gerealiseerde omzet volgens analytics e-commerce overeen met wat je zelf in de boeken hebt staan?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Organische zoekwoorden vergelijken met cpc zoekwoorden is een beetje lastig omdat deze in grote lijnen niet overeenkomen. Er zijn wel een aantal zoekwoorden die op elkaar lijken maar daar houdt het wel een beetje bij op.

 

Maar als ik even logisch redeneer dan zijn de cpc zoekwoorden kwalitatief slechte zoekwoorden. Of althans ze leveren een negatief ROI op. Kan ik dit zo stellen? Of is dat te kort door de bocht. Er zitten namelijk een aantal zoekwoorden bij die niet meetbaar zijn via de webshop. Dit zijn orders buiten de webshop om, maatwerk.

 

Daarom is het ook zo lastig om te bepalen of we door moeten gaan met adwords.

 

Een van de campagnes wordt nu beperkt door de budgetinstellingen en ik vraag me dus af of het zin heeft het budget te verhoren. Of wellicht proberen?

Link naar reactie
  • 0

Ken het 'probleem' dat mensen bestellen via mail of telefonisch ipv via de shop maar al te goed :P

Gebeurt bij mij in ca. 40% van de gevallen.

 

Als alternatief heb ik wat andere doelen ingesteld in analytics: aantal bekeken pagina's, gemiddelde tijd op de site en een aantal andere doelen, zoals het contact zoeken via het contactformulier.

 

Die gegevens kan ik dan vergelijken met de gegevens van degenen die wel via de website bestellen en daar in ieder geval wat conclusies aan verbinden over het succes van bepaalde zoekwoorden en het redement

 

Heb je naast de harde verkoop ook nog andere doelen ingesteld?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Verder dan de standaard informatie in Analytics hebben we geen doelen ingesteld. Is ook lastig te bepalen want tijd op website, bouncepercentage etc. wordt al standaard bijgehouden.

 

Ik denk dat ik toch maar het budget van de beperkte campagne ga verhogen en de komende weken goed blijf monitoren. Als het niks extra's oplevert dan is het snel weer te verlagen.

Link naar reactie
  • 0

Oke, kleine bijdrage. Adwords in Analytics is in Beta. Is een voorlopige trend. Kijk erna maar kijk voorral naar je omzet.

 

Maak doelen (branding, conversie enz.)

 

Kijk ook naar als je 1 maand veel kosten hebt en de conversies zijn duur wat doet het op de langere termijn. (wat is je verkoopcycles) Wat zijn je eerste "lijnen" je waard. Adwords is niet even iets verkopen er zit veel meer achter.

 

 

Vooruitgang, achteruitgang of nooduitgang?

Link naar reactie
  • 0

Zoals Goog ook al verteld, Analytics is nog in Béta. Ik zou sowieso nooit je volledige vertrouwen stoppen in een systeem

dat zulke belangrijke info bijhoudt. Ik zou zelf ook goed bijhouden waar je bezoekers vandaan komen en indien mogelijk

zelf gewoon bijhouden hoeveel conversies Adwords oplevert. Zo heb je je eigen meting, en de de meting van Analytics

en kun je een meer verantwoorde keuze maken of je wel of niet wil stoppen met adwords.

 

Just my 2 cents ;)

Logo ontwerp en huisstijl ontwerp tegen eerlijke prijzen bij Logo4Life

Link naar reactie
  • 0

Zoals Goog ook al verteld, Analytics is nog in Béta. Ik zou sowieso nooit je volledige vertrouwen stoppen in een systeem

dat zulke belangrijke info bijhoudt. Ik zou zelf ook goed bijhouden waar je bezoekers vandaan komen en indien mogelijk

zelf gewoon bijhouden hoeveel conversies Adwords oplevert. Zo heb je je eigen meting, en de de meting van Analytics

en kun je een meer verantwoorde keuze maken of je wel of niet wil stoppen met adwords.

 

Just my 2 cents ;)

 

Natuurlijk vaar ik niet blind op de gegevens die uit Analytics komen. Maar hoe wil ik zelf bijhouden hoeveel conversie adwords oplevert?

Link naar reactie
  • 0

Zoals Goog ook al verteld, Analytics is nog in Béta. Ik zou sowieso nooit je volledige vertrouwen stoppen in een systeem

dat zulke belangrijke info bijhoudt. Ik zou zelf ook goed bijhouden waar je bezoekers vandaan komen en indien mogelijk

zelf gewoon bijhouden hoeveel conversies Adwords oplevert. Zo heb je je eigen meting, en de de meting van Analytics

en kun je een meer verantwoorde keuze maken of je wel of niet wil stoppen met adwords.

 

Just my 2 cents ;)

 

Natuurlijk vaar ik niet blind op de gegevens die uit Analytics komen. Maar hoe wil ik zelf bijhouden hoeveel conversie adwords oplevert?

Door bijvoorbeeld als iemand via AdWords komt een sessie variable op te slaan en bij het aanmaken van een winkelmandje of order te vermelden dat het via AdWords is. Mocht iemand bijvoorbeeld geen Javascript aan hebben staan dan zal Analytics al weinig meer doen, of mocht analytics even niet werken of bijvoorbeeld als iemand alle Google producten in een banlijst heeft staan etc. Dus daar zou je een beetje extra tracking op kunnen doen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk, maar helaas kan ik dit zelf niet installeren aangezien we de webwinkel "huren".

 

Zoals reeds eerder aangegeven ga ik de komende maanden even spelen met de budgetten, advertenties en zoekwoorden. Dan kijken we daarna of het zinvol is veel te investeren in Adwords.

Link naar reactie
  • 0

Mijn idee is dat jullie alleen naar statistieken kijken. Uiteraard zijn statistieken heel belangrijk.

Is er ook gekeken naar hoe is mijn campagne opgezet? Is dit wel de juiste insteek? Zijn de landingspages wel duidelijk? Kunnen bezoekers makkelijk iets bestellen, zonder teveel moeite? Zijn mijn advertentie teksten wel pakkend genoeg? Is de kwaliteitsscore goed? Toon ik mijn advertenties op relevante sites? Etc etc. Nadat je zeker weet dat dit allemaal goed is, kan je je af gaan vragen of het zin heb om verder te gaan met Google Adwords.

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk begint het met een goede adwords campagne. Maar op zich zit deze volgens mij nu redelijk in elkaar. Kosten per klik zijn relatief laag en bezoekers blijven wel redelijk lang hangen op de website.

 

En ja....de omzet via Adwords is vandaag weer volledig omgedraaid. Een klant heeft gisteren een leuke order geplaatst waardoor ROI nu positief gestegen naar 108% ;D.

 

We blijven nu de komende maanden gewoon monitoren en bijsturen en als het niet rendabel blijkt moeten we een ander marketinginstrument gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Naast het goed in de gaten houden van ROi. Zou ik toch ook, net als een eerdere reactie, constant je keywords blijven bekijken. Zijn er keywords die het beter doen dan andere. Ik denk dan vooral aan de woorden waar je kopers mee trekt. Heb je deze woorden verder onderzocht en zijn er wellicht varianten op.

De woorden die alleen maar kijkers trekken lijken mij niet de woorden waar je veel aandacht aan moet geven.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er van overtuigd dat Google Adwords voor iedereen rendabel kan zijn mits je je campagne goed opzet en het nodig onderhoud verricht aan campagne indien dit nodig is.

 

Nu kan ik hier een opsomming doen van tips en trucjes maar het is handiger om even op google te zoeken en de wijze tips toe te passen:

 

Zie: http://lmgtfy.com/?q=google+adwords+tips ;)

 

Als je de verschillende tips even goed door lees en je neem een paar weken de tijd op je campagne te optimaliseren gaat het ook jou lukken om je Google Adwords campagne rendabel te maken.

 

Succes!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.