• 0

25% van de aandelen voor getrouwde partner?

Ik ben nieuwe hier op het forum en hoop dat jullie deze brandende vraag kunnen beantwoorden.

 

Is het waar dat je bij oprichting van een BV, je getrouwde partner (in gemeenschap van goederen getrouwd) automatisch recht heeft op 25% van de aandelen en dus de winst enz enz?

 

En is dat bij een Euro BV niet het geval?

 

Wat is het verschil?

 

 

Groet,

 

Hester

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

met verwerving wordt het verkrijgen van de aandelen bedoeld. Als die tijdens het huwelijk gekocht/verworven worden, vallen ze per definitie in de gemeenschap.

 

De echtgenoot heeft vanwege het huwelijks goederenrecht recht op 50% van de aandelen in de BV bij echtscheiding of na overlijden van de aandeelhouder. Gedurende het huwelijk heeft de echtgenoot (als niet aandeelhouder) GEEN recht op uitkeringen van winst. Dat is ook logisch, want de uitkeringen van winst die aan de andere echtgenoot (wel aandeelhouder) gedaan worden, vallen daarna onmiddellijk in de gemeenschap.

 

Dat is bij een Euro BV (ook wel LTD) niet anders.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Volgens het antwoord van EXPERT Joost maakt het geen verschil, zoals hierboven beschreven. Joost zou ik eerder geloven dan een ondernemer.

 

Overigens: als je dat niet wilt kan je misschien beter scheiden of als het geen kwestie van misgunnen is je huwelijk omzetten in een huwelijk onder voorwaarden. Dit moet echter wel gebeuren voordat je de BV opricht of overneemt.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Mijn collega ondernemer beweert dat het bij een Euro BV niet geldt, omdat dat niet onder Nederlandse wetgeving valt.

Kan dat kloppen?

 

 

Dag Hester

 

Een LTD heeft ook in aandelen verdeeld kapitaal maar is van oorsprong Engels Recht. Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat ook een LTD gewoon in de huwelijkse gemeenschap valt en dus bij echtscheiding/overlijden voor de helft toe te rekenen is aan de huwelijkse partner.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken

Laat dat maar weg ;)

 

De vraag is even voor welke doeleinden de vraag bedoeld is. Jullie wonen in Nederland, dus is op jullie bezittingen en schulden het Nederlandse huwelijksvermogensrecht van toepassing. Het maakt daarvoor niet uit waar die bezittingen of schulden zich bevinden. Bij gemeenschap van goederen betekent dat dat jullie beiden gerechtigd zijn tot de onverdeelde helft. Dat zegt echter niets over de 'bestuursmacht': degene op wiens naam de aandelen staan kan over de aandelen beschikken.

 

Ook vanuit fiscaal oogpunt is dat een heel interessante vraag: voor aanmerkelijk belangaandelen geldt dat bij gemeenschap van goederen ieder gerechtigd is tot de helft van de opbrengsten en ieder dus de helft aan moet geven. Voor de terbeschikkingstellingsregeling oordeelde de Hoge Raad onlangs echter dat de bestuursmacht doorslaggevend is, terwijl Financiën ook daar uitging van de 50/50-benadering. Inmiddels is er dan ook een wetsvoorstel waarbij die 50/50-benadering (weer) gaat gelden. Voordeel van de wetgever: als een arrest je niet bevalt, pas je gewoon de wet aan...

 

Dit even om aan te geven dat er afhankelijk van de omstandigheden verschillende uitwerkingen kunnen bestaan. Zo zal bij een dividenduitkering door een Engelse Ltd. het Engelse recht van toepassing zijn. Wie uitbetaling van het dividend kan vorderen is dan dus afhankelijk van het Engelse recht. Dat zou dus tot gevolg kunnen hebben dat de echtgenoot wel recht heeft op de helft van het dividend, maar niet de uitbetaling kan vorderen van de Ltd.

 

Voor een concreet antwoord zal de vraag dus iets scherper gesteld moeten worden. Schuldeisers zullen er bijvoorbeeld maling aan hebben op wiens naam de aandelen staan, die gaan achter de gehele gemeenschap aan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.