• 0

durfkapitaal in de vorm van dienstverlening

Goededag,

 

Na veel speurwerk op internet (zonder resultaat) heb ik besloten mezelf in te schrijven op het Forum en hier mijn vraag voor te leggen.

 

Momenteel sta ik op het punt een slijterij te beginnen. Hiervoor heb ik veel tijd besteed aan het opstellen van een ondernemingsplan, ingeschreven bij KVK en accountantsverklaring ontvangen. Bij twee banken (ABN en ING) een financiering aangevraagd, maar helaas afgewezen in verband met tekort aan Eigen Vermogen. Vandaag eerste gesprek gehad bij Rabo, maar ben bang dat ik uiteindelijk hetzelfde antwoord ga krijgen.

 

Nu is mijn vraag als volgt:

 

In mijn financiele plan heb ik rekening gehouden met een verbouwing van het winkelpand. Hiervoor heb ik rekening gehouden met een bedrag van € 8.000,00. Deze verbouwing zal worden uitgevoerd door het Klus- en onderhoudsbedrijf van mijn vader. Nu is het zo dat mijn vader niet perse direct uitbetaald hoeft te krijgen. Ik zou het bijvoorbeeld in gedeeltes terug kunnen betalen. Kan ik de diensten die mijn vader gaat verlenen (ter waarde van € 8.000,00) bijvoorbeeld als durfkapitaal opvoeren bij bijv de belastingdienst en tegenover de bank of kan dit alleen als ik die € 8.000,00 contant tot mijn beschikking krijg?

 

Als dit niet mogelijk is, heeft iemand dan misschien een idee of hier een constructie voor mogelijk is zodat ik dit eventueel als Eigen Vermogen kan opvoeren?

 

Helaas heb ik nergens duidelijkheid kunnen vinden.

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.

 

Met vr. groet,

 

Michel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Michel,

 

Allereerst welkom op HL.

Ik vind het opvallend dat jij zegt een accountantsverklaring te hebben, waar heeft deze betrekking op? Als deze jou ondernemingsplan heeft beoordeeld (en de financieringsbehoefte dus kende) dan had hij je kunnen (moeten?) vertellen dat de banken vrijwel nooit financiering verlenen tenzij er minimaal 20-25% Eigen vermogen of beter aansprakelijk vermogen aanwezig is. Het verschil tussen Eigen vermogen (je eigen geld) en Aansprakelijk vermogen is dat de bank in sommige gevallen achtergestelde leningen ook meetelt als een (bijzondere) vorm van eigen vermogen. Maar hoe dan ook zul je ook echt een deel eigen geld in moeten brengen.

 

Als je die verbouwing later mag betalen aan je vader betekent dat niks meer als een lening en is dus geen eigen vermogen.

Wel zou het mogelijk zijn dat jou vader jou in prive 8.000 euro schenkt en dat je daar dan die verbouwing van betaald.

 

als je op dit forum verder zoekt met de termen "achtergestelde lening" of "Tante Agaath lening" gaat zoeken dan zul je nog meer informatie vinden over dit type leningen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Michel,

 

Durfkapitaal kan verstrekt worden uit eigen middelen van de uitlener. Het bedrijf van jouw vader dat diensten verricht aan jouw bedrijf valt dus niet onder de regeling.

 

Roel opperde al het schenken van de werkzaamheden: als je vader dat slim doet, dan kun je profiteren van 2 maal de vrijstelling van € 5.000 per jaar, door in 2010 voor 5.000 aan werkzaamheden geschonken te krijgen en in 2011 de rest. Let er wel op dat je vader die schenking privé doet en jij voor die bedragen bij zijn bedrijf vervolgens diensten afneemt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het opvallend dat jij zegt een accountantsverklaring te hebben, waar heeft deze betrekking op? Als deze jou ondernemingsplan heeft beoordeeld (en de financieringsbehoefte dus kende) dan had hij je kunnen (moeten?) vertellen dat de banken vrijwel nooit financiering verlenen tenzij er minimaal 20-25% Eigen vermogen of beter aansprakelijk vermogen aanwezig is.

@ Roel,

 

Bedankt voor je reactie. Zoals je zelf aangeeft doet de bank dit vrijwel nooit. Hiervan ben ik mij bewust en richt ik mij liever op "vrijwel" dan op "nooit". Uiteraard heeft mijn accountant mij daarvoor gewaarschuwd. Nu ben ik van mening dat als je je daardoor laat afschrikken of bij de eerste de beste tegenslag opgeeft, je niet moet gaan ondernemen.

 

De accountantsverklaring heeft betrekking op het financiele gedeelte van mijn plan. Mijn accountant acht de prognoses en begrotingen realistisch en haalbaar.

 

@ Joost,

 

Bedankt voor je tip. Daar heb ik op zich wel iets aan, maar ik sta in eerste instantie niet zo achter een schenking. Mijn vader is ook ondernemer en ik vind dat hem daar best voor kan betalen. Uiteraard is dit een mogelijkheid als er geen opties meer over zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.