• 0

Inkomstenbelasting: wat houdt ik over?

Hallo allemaal,

 

Ik ga me binnenkort inschrijven bij de kamer van koophandel, mijn plan is om binnenkort een eenmanszaak op te richten. Nou ben ik me aan het verdiepen in belastingen, regels, etc. en heb ik veel gezocht en doorgelezen.

 

Betreft de belastingen van een eenmanszaak ben ik nog niet helemaal over uit hoe dat precies werkt, ik weet niet precies wat ik moet betalen maar uit bepaalde artikelen heb ik het volgende eruit kunnen vissen. Ik heb een voorbeeld gemaakt van als ik een klant factureer:

 

Factuurbedrag = € 1000,- excl. btw

Btw 19% = €190,-

 

Nou heb ik gelezen dat de winst van een eenmanszaak bijna gelijk staat aan het belastbaar inkomen.

 

Dus, ik heb € 1000,-. Ik heb geen kosten gemaakt, mijn belastbaar inkomen staat dus gelijk aan het factuurbedrag. Over mijn belastbaar inkomen moet ik inkomstenbelasting gaan betalen, 33,45% als het onder de € 18.218 blijft, en dat is € 334,50. Wat ik netto overhoudt is € 665,50.

 

Je betaald in principe 2 belastingen, de btw en inkomstenbelasting.

 

Dus mijn vraag is, heb ik een goed beeld voor ogen aan wat ik moet betalen?

 

Alvast bedankt!

 

René

 

[edit: titel aangepast]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kort antwoord: nee.

Langer antwoord: ga eens op de site van de Belastingdienst rondneuzen en kom vanalles te weten over ondernemersaftrekposten, MKB-winstvrijstelling, etc. etc. Bedenk ook dat je de BTW die je betaald hebt over gemaakte kosten weer kan terugvragen, etc. etc.

Daarnaast dien je ook rekening te houden met inkomsten uit andere bronnen dan je eenmanszaak. Als je bijvoorbeeld ook nog in loondienst werkt kan het zijn dat je in een hogere belastingschijf terecht komt.

Als je van de berekening uitgaat die je hier neerzet zit je wel altijd goed; dan kan het eigenlijk alleen maar meevallen.. ;)

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Dat ik de BTW kan terugvragen van producten die ik gekocht heb wist ik. Over aftrekposten zal ik eens rondspeuren op de site van de belastingdienst.

 

Als het goed is, maar dat kan altijd anders uitlopen, blijf ik in belastingschijf 1 aangezien ik dan studentondernemer ben.

 

 

Ontvang je een studiefinanciering? Let op dat je gekort kan worden als je meer verdient dan circa 13.000 per jaar bruto

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.