• 0

BTW auto

Hallo allemaal,

 

Ik heb op het forum al enorm veel gelezen en het is me voor het grootste gedeelte duidelijk. Alleen kan ik geen sluitend antwoord vinden op mijn vraag. Ik heb veel gehad aan het document van Joost https://www.higherlevel.nl/forum/attachments/notitie-auto_en_BTW_-2009.pdf!

 

Het is me dus duidelijk dat voor de IB anders gekozen kan worden dan voor de BTW. Wat ik echter wil staat niet in het bovenstaande overzicht. Morgen schaf ik een BTW auto aan. Deze wil ik voor de IB op de balans zetten maar voor de BTW privé houden (dus niet zakelijk voor de IB en zakelijk voor de BTW, de enige optie die het document geeft). Ik merk de auto aan als privé door de BTW op de auto NIET terug te vorderen.

Ik heb dit al gechecked bij de BD en zij geven aan dat dit gewoon kan. Door de BTW op de auto niet terug te vorderen zou ik de auto feitelijk aanmerken als privé. Ik mag de auto dan nog steeds, volgens de heer van de belastingdienst, bij verkoop BTW vrij naar privé halen en vervolgens verkopen als particulier.

 

Toen las ik echter een post van Joost dat dit helemaal niet kan. Ik heb gisteren een post gelezen van een dame met dezelfde vraag als ik en daar werd op geantwoord dat een BTW auto die voor de IB op de balans wordt gezet ook voor de BTW zakelijk moet zijn. En dat je dus niet, zoals ik wil, de BTW auto voor de IB als zakelijk kan aanmerken en op de balans zetten én voor de BTW als privé aanmerken door de BTW niet terug te vragen. Ik heb me net rotgezocht naar die post om er naar te kunnen verwijzen, maar ik kan 'm met geen mogelijkheid meer vinden >:(. Ik zal straks nog even mijn best doen.

 

Ik ben dus in verwarring.....Aangezien ik Joost vanwege al zijn bijdragen op dit forum hoger aansla dan de beste man van de Belastingtelefoon weet ik het dus echt niet meer....

 

Wie kan helpen?

 

Alvast bedankt!

Lennard

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik schaf de auto aan van een collega ondernemer waar ik in het verleden veel voor heb gedaan. Als blijk van waardering kan ik de auto overnemen voor de helft van de ANWB koerslijst. Dat betekent dat ik de auto over een aantal jaar natuurlijk nog wel voor minder zal verkopen, maar niet voor veel minder. Als ik de auto voor de BTW als zakelijk aanmerk trek ik nu dus de BTW af over 12.000, maar kan ik over een paar jaar ook weer BTW betalen over pak 'm beet 8.000. In de tussentijd heb ik ook ieder jaar de BTW correctie betaald. Dat zou jaarlijks zijn 12%x25%x30.000=900 euro. Per saldo kost het dus alleen maar geld als ik de auto voor de BTW zakelijk aanmerk!

Maar aangezien het document waar ik aan refereer niets zegt over voor de IB zakelijk en voor de BTW privé tast ik in het duister. Zoals gezegd heeft Joost ook een keer geschreven dat je, als je een BTW auto op de balans zet, je niet onder de BTW correctie voor privegebruik uit kunt komen. Daaruit maak ik dan op dat je de BTW auto dan dus ook voor de BTW als zakelijk moet aanmerken.....Maar de Belastingtelefoon zegt weer dat het wel kan.....Hmmm ???

 

bedankt voor de reactie!

Link naar reactie
  • 0

Aangezien ik Joost vanwege al zijn bijdragen op dit forum hoger aansla dan de beste man van de Belastingtelefoon weet ik het dus echt niet meer....

 

Zo zie je maar weer Lennard, ik ben ook wel eens te stellig in mijn reacties :-[.

 

De mogelijkheid bestaat, zoals Ronaldinho ook terecht aangeeft, maar jouw situatie is wel dermate zeldzaam dat je de keuze IB zakelijk, BTW privé niet snel tegenkomt als de optie tot BTW zakelijk er ook is.

 

Overigens: de verkoper brengt aan jou BTW in rekening op basis van de helft van de dagwaarde van de ANWB koerslijst. Daar kan de fiscus bij controle nog wel eens anders over denken!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.