• 0

aandelen als onderpand

Ik heb 16% van de aandelen in een BV en het streven is om deze BV en haar activiteiten op korte termijn (<2 jaar) te verkopen. Nu ben ik laatst tegen een mooi huis aangelopen dat ik met gemak kan betalen, ervan uitgaande dat de BV wordt verkocht en we de prijs er een mooie prijs voor krijgen. Momenteel ben ik werkzaam in start-up en heb een minimumsalaris en kan dus op basis daarvan geen hypotheek aanvragen. Zou ik wel voor een hypotheek in aanmerking kunnen komen aan de hand van mijn aanmerkelijk belang in de BV en daaraan een waarde geven aan de hand van jaarverslagen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Bikkel,

 

Ik moet je teleurstellen: banken lenen alleen met tastbare zaken als onderpand, niet met aandelen in niet-beursgenoteerde ondernemingen. De reden daarvan is dat aandelen geen objectieve waarde hebben en bij een eventueel noodzakelijke gedwongen verkoop in het geheel geen waarde hebben. Zie ook mijn eerdere antwoord: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?action=search2.

 

Je haalt trouwens een aantal zaken door elkaar. Het huis dat je koopt is het onderpand (= hypotheek) voor de lening. Meestal hanteren banken als maximum voor de hoogte van lening de executiewaarde of 60% van de vrije verkoopwaarde. Sommige banken zijn wel bereid je aandelen te accepteren als extra zekerheid, boven op die van het huis, maar meestal moet je het verschil tussen de koopprijs en de executiewaarde zelf op tafel leggen.

 

De hoogte van je inkomen is voor banken van belang om te zien of je de (maandelijkse) rente en aflossing kunt betalen. De kwaliteit van je werkgever is van belang om de kans in te kunnen schatten dat je zonder werk komt te zitten en de rente/aflossing niet meer kunt betalen.

 

Het hangt van de (verhouding tussen de) verschillende bedragen af of je inderdaad geen lening van een bank kunt krijgen. Ga eens praten met wat banken!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0
ervan uitgaande dat de BV wordt verkocht en we de prijs er een mooie prijs voor krijgen

 

Kijk ook een in de statuten en/of de aandeelhoudersovereenkmst van de onderneming. Daarin is meestal een bepaling opgenomen dat je de aandelen niet mag vervreemden of verpanden zonder toestemming van de andere aandeelhouders.

 

Beetje sneu als je daar bij de notaris pas achter komt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

over de statuten maak ik me geen zorgen want alle aandeelhouders willen op de een of andere manier al hun aandelen proberen te verzilveren, of in ieder de geval de waarde die de aandelen hebben gebruiken.

 

Het is een streven om de BV binnen 2 jaar te verkopen, zodat ik, als aandeelhouder, kan cashen. Zit er over na te denken om dan de opbrengst onder te brengen in een Ltd. om zodoende die te laten fungeren als hypotheekverstrekker, maar .....dan moet het bedrijf wel binnen2 jaar verkocht worden (tegen een redelijke prijs natuurlijk).

 

Ik ben nu op zoek naar mogelijkheden om mijn aanmerkelijk belang al eerder te gelde te maken in de vorm van een onderpand of iets dergelijks. Verkopen aan een derde partij is nu niet aan de orde daar de BV nog veel groeipotentie heeft.

Link naar reactie
  • 0

Kun je daadwerkelijk onderbouwen hoeveel de aandelen nu waard zijn? Ik kan me indenken dat banken wellicht iets kunnen met jullie huidige omzet/winst en openstaande schulden? Of kunnen de andere aandeelhouders zelf een lening/extra hypotheek nemen en jou zo afbetalen?

 

Succes in ieder geval met het vinden van een oplossing.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.