• 0

Financiering Autowaslocatie

Beste leden van Higherlevel,

 

Ik heb een vraag met betrekking tot de financiering van een autowaslocatie die ik in Zuid-Holland zou willen realiseren.

Het gaat om een autowaslocatie waar de klant door middel van zelfwasboxen & stofzuigers de auto zelf kan schoonmaken

 

Ik houd rekening met een investering van +- €135.000,-

Hiervan wil ik €45.000,- financieren met eigen vermogen.

 

Ik houd rekening met de volgende bedragen

 

Complete wasbox 4x = €60.000,-

Stofzuigers €5000,-

Vloeistofdichte vloeren etc €15000,-

 

Grond a €275,- M2 x 200 €55000,-

 

Reclame etc. €5000,-

 

Totale investering €140.000,-

 

Ik verwacht 200 M2 grond nodig te hebben voor de complete locatie

 

Ik ben een startend ondernemer zonder verdere ervaring in deze branche.

Ik heb uiteraard een ondernemingsplan opgesteld en ik verwacht de financiering van de bank binnen 10 jaar helemaal afgelost te hebben.

 

Hierbij ga ik uit van een financiering van €95000,-, waarbij ik dus €9500 per jaar wil gaan aflossen.

 

Van de inkomsten uit de onderneming hoef ik niet te leven en ik zou de financiering dus ook zo snel mogelijk af willen lossen.

 

Is het mogelijk dat een bank dit bedrag aan een startend ondernemer gaat financieren of kan ik dit wel vergeten ?

Zijn er eventuele andere opties mbt de financiering ?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

 

Gr Rob

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

De door jou gegeven specificatie van jouw voorgenomen investering, vind ik niet zo interessant ! Veel belangrijker is een indruk van hoe jij je verplichtingen kunt gaan nakomen.

 

Ik ben een startend ondernemer zonder verdere ervaring in deze branche.

Ik heb uiteraard een ondernemingsplan opgesteld en ik verwacht de financiering van de bank binnen 10 jaar helemaal afgelost te hebben.

 

Van belang is een goed doorwrocht ondernemersplan! en een substantiële eigen inbreng, dit laatste lijkt me dan geen probleem.

 

Wat ik me afvraag, is hoe jij die bankier gaat overtuigen dat jij de juiste ondernemer bent. Je bent startend én hebt GEEN verdere ervaring in de branche. Hoe realistisch zijn jouw plannen/aannames. In hoeverre ben jij in staat om tegenslagen in de branche op te vangen.

 

Loop eens bij een bank binnen, kijk en luister goed wat er dan gebeurt, laat ons weten wat je dan ervaart.

Link naar reactie
  • 0

Betalen mensen met muntjes voor het gebruik van water e.d? Je neemt namelijk geen exploitatiekosten op behalve een klein reclamebudget. Ik zou eerst eens kijken wat het je op kan leveren.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Jullie advies is dus gewoon om eens bij een bank binnen te lopen en kijken hoe erop gereageerd wordt ?

 

Het watervebruik. +-(98% van het water wordt gerecycled)

 

De borgstelling van het MKB vind ik erg intressant, ik ga hier eens wat meer over lezen.

 

Zou het mogelijk zijn om de grond te financieren met een hypotheek, en de rest van het bedrag via een normale lening bij een bank ? (evt met borgstelling van het MKB)

 

De grond kan als onderpand dienen voor de hypotheek neem ik aan ?

 

Ik snap deze voorwaarde van het mkb krediet niet helemaal :

 

U staat zelf voor 25% borg, wanneer u als eigenaar meer dan de helft van het ondernemingskapitaal bezit.

 

Moet ik als ondernemer in het bezit zijn van de helft van het ondernemingskapitaal, of moet ik zelf voor 25% garant staan als ik meer dan de helft van het ondernemingskapitaal zelf bezit ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, zorg voor een goed plan met goed verhaal en presenteer dat bij de bank.

Zorg ervoor dat de exploitatie (inkomsten/uitgaven goed belicht worden in jouw plan !!!

 

Overigens dat borgstellingskrediet kan ingeroepen worden indien er te weinig zekerheden kunnen worden afgegeven.

 

Grond en alles wat daarop aard en nagelvast wordt gevestigd kan met een hypothecaire lening (afhankelijk van het soort object, maximaal 25 jaar lineair af te lossen.) worden gefinancierd, hiervoor wordt als zekerheid een hypothecaire inschrijving verlangd op het te financieren onroerend goed of ander onroerend goed.

 

Inventaris te financieren middels een lening in maximaal 3 tot 7 jaar lineair af te lossen, hiervoor wordt pandrecht op roerende zaken gevraagd zoals bijvoorbeeld die inventaris.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga uit van een brutowinst van +- 35000,- (dit is haalbaar gezien de omgeving)

 

Hierin zijn alle variabele kosten verwerkt. (water, elektra, shampoo etc)

De variabele kosten zijn berekend op een vast bedrag per wassing.

 

In dit bedrag zijn nog geen vaste kosten verwerkt, dit hangt af van de termijn waarin ik de apparatuur ga afschrijven, de looptijd van de eventuele hypotheek op de grond etc.

 

In principe wil ik zo snel mogelijk de financiering aflossen en heb dus zeker in de opstartfase geen behoefte aan winst of salaris

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Rob09,

 

welkom op Higherlevel. Wat ik mij afvraag: wil je één locatie als zelfstandige/niet-aangesloten exploitant gaan openen? Hoe werken de ketens in deze branche? Kun je je daar niet als ondernemer bij aansluiten? Ook in het kader van financiële ondersteuning.

 

Gaat het om een nieuwe locatie? Of over overname? 200 m2 grond, wil je dat huren of kopen? Vergunningen? En past dat inclusief verwerving alleen al in de begroting? Hoe kom je aan water en licht? Dit zijn niet alleen variabele kosten...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als bank zou ik niet heel erg enthousiast worden van een bruto winst ex afschrijvingen van 35K. Je afschrijving zullen tussen de 5 en 10 jaar moeten plaatswinden. Ik kan me voorstellen dat de stofzuigers een 5-jarige afschrijving kennen, maar de vloeistofdichte vloer weer op 10 jaar staat. Vervolgens moet er van de nettowinst nog 9,5K worden afgelost. Ik zie nergens dat je rekening hebt gehouden met de ca. 9K aan rente die je moet betalen, maar voor het gemak ga ik er maar van uit dat die al in je berekening zijn verwerkt.

 

De investeringen die voor afschrijving in aanmerking komen bedragen 80K. Nemen we voor het gemak even een gemiddelde afschrijvingstermijn van 7,5 jaar, dan zijn moet je dus ieder jaar zo'n 10,5K reserveren voor je herinvesteringen.

 

Je zegt niet over de gekozen rechtsvorm, maar gezien de brutowinst ga ik maar even uit van een éénmanszaak. Je nettowinst zal dan ergens rond de 22.500 bedragen, schat ik (maar dat kan Joost wel weten).

 

22.500 -/- 10.500 afschrijvingen -/- 9.500 aflossing = 2.500 vermogenstoename. Ofwel: je rendement op je totaal geïnvesteerd vermogen bedraagt dan 2.500 / 135.000 x 100% = 1,85%

 

Je rendement op je geïnvesteerd eigen vermogen bedraagt 2.500 / 45.000 x 100% = 5,5%. Een beetje mager, gezien het risicoprofiel van een startende ondernemer.

 

Als je je 45K bij Robeco parkeert ontvang je 2,3% rente risicovrij. Stop je dat geld bij Robeco in een fonds, dan zal je rendement al snel hoger zijn dan die 5,5% - met een stuk minder risico!

 

Nogmaals: ik ga er van uit dat je in je begroting die 9,5K rente een plekje hebt gegeven. Is dat (nog) niet het geval, zou ik me maar eens heel goed bedenken of deze wasstraat jou gaat brengen waar je van droomt.

 

Succes met ondernemen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.