• 0

Onverwachte VPB-hoe verminderen

Hallo,

alvorens dit bericht te plaatsen heb ik gezocht op dit forum maar niet echt een antwoordt kunnen vinden.

Ik zit me het volgende:

Mijn boekhouder kwam met de verassing dat ik over 2009 €10.000 VPB dien te betalen (hij was bezig met het jaar af te sluiten)

Dit kwam voor mij geheel onverwachts en zoals altijd ongelegen .

Korte uiteenzetting:

Ik heb mij vorig jaar ingekocht bij een bedrijf vanuit mijn eigen holding voor een paar ton euries. Voor een klein deel gefinancierd door de bank, de rest wordt afbetaald met toekomstige inkomsten zoals dividend of extra winstuitkeringen aan de persoon waarvan ik de aandelen heb overgenomen.

Ik ontvang elke maand een management vergoeding en heb over 2009 een dividend uitkering ontvangen. Tot zover niets aan de hand. Ik heb best forst geld ontvangen maar dit vervolgens bijna allemaal afbetaald bij de bank en de aandeelhouder waar ik de aandelen van heb overgenomen. (houd niet van schulden)

Probleem zit hem erin dat ik weinig kosten dus weinig aftrek heb. goodwill etc wordt afgeschreven over 10 jaar maar kan verder weinig doen. Ik heb dus flink geïnvesteerd, mijn nek uitgestoken, flink afbetaald en deze niet verwacht. >:(

Iemand tips om de winst te drukken? Vriendelijk dank. Edward

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/28613-onverwachte-vpb-hoe-verminderen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik sta ervan te kijken dat dit onverwacht is.

Het is namelijk niet erg moeilijk om uit te rekenen gedurende het jaar wat de vpb-druk is.

Als het nu niet uitkomt, dan kun je het wellicht uitstellen door de vpb-aangifte nog niet te doen.

Nog te betalen tantiemes komen ook nog wel eens voor, maar dat niet veel soulaas bieden qua te betalen belasting.

Wellicht heb je nog een extra gevaar, als ik het goed lees. En dat is dat je wellicht een te lage salaris opneemt.

Trouwens hou er rekening mee dat als de aangifte gedaan wordt met een dergelijke te betalen bedrag, dat deze meteen dubbel komt (oftewel voor 2010 ook)

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

• 0

10k Vpb = 50k belastbare winst. Dus na aftrek van salaris, rente, pensioen, etc.

Als je die kasstroom op dit moment ook nog hebt, zie ik niet zo'n probleem. Nadat de aangifte is ingediend duurt het nog even voor je een aanslag krijgt en dan heb je nog een betalingstermijn. Tegen het eind daarvan moet je toch wat bij elkaar verzameld kunnen hebben? En anders even in overleg met de bank - je hebt al flink afgelost, dus ze zullen best bereid zijn om een maandje langer op de volgende aflossing te wachten?

Goodwill? Je hebt toch aandelen gekocht? Als je terzake van die aandelen al goodwill hebt geboekt, dan is dat fiscaal gewoon kostprijs deelneming en heb je geen aftrekbare afschrijvingskosten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Dag Enig,

Als je in de veronderstelling verkeerde dat het investeren in de BV en de aflossingen aan de bank en de oud-aandeelhouder de winst zouden drukken, dan kom je terecht bedrogen uit. Dat is alleen verplaatsing van geld en drukt het resultaat niet. De winst in de holding zal dan al snel bestaan uit:

Management fee - salaris - overige kosten.

Daar gaat gewoon de VPB over lopen. Eventueel kun je nog denken aan een pensioen in eigen beheer. Dat zal de aanslag VPB nog kunnen drukken met de pensioendotaties. Verwacht daarvan echter geen gouden bergen, want de dotaties zijn afhankelijk van je salaris en de datum dat je in dienst trad bij je holding.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Joost, jij slaat de spijker op z'n kop. Zo had ik het inderdaad voor ogen. Enfin men leert elke dag.

de opmerking van herafin is tercht maar ben ondernemer en geen ster op het fiscale vlak.

Conclusie is dat ik weinig kan drukken afgezien van de pensioen optie.

dank voor jullie hulp in ieder geval

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar