• 0

leveren aan chinees bedrijf

Beste forumbezoekers,

 

Ik heb sinds kort contact met een chinese onderneming die graag wil dat wij voor hen gaan produceren. Het is een zeer aantrekkelijke order vanwege de omvang. Wij hebben een offerte uitgebracht en daar is positief op gereageerd. Ik vraag me echter af of hier geen vreemd addertje onder het gras zit, want het lijkt mij dat het gevraagde ook heel goed en zeker goedkoper in china kan worden geproduceerd. Als reden dat ze uitwijken naar europa wordt gegeven dat er door de overheid stimulerende maatregelen zijn genomen om import uit europa te bevorderen.

Is er iemand bekend hiermee of heeft iemand tips om dit op een verantwoorde manier te regelen of in ieder geval uit te zoeken?

Zitten er gevaren, risico's of onverwachte verassingen aan een deal met een chinees bedrijf?

 

vr. groet,

Piet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Piet,

 

Als ik jou was zou ik even contact opnemen met de marktadviseur voor China bij NL EVD Internationaal. (China@info.agentschapnl.nl, 088 602 8844.)

 

Zie ook de onderstaande informatie uit een eerdere discussie op HL.

 

 

Groet, Nynke

 

 

"Het Nederlandse netwerk in China (www.hollandinchina.org) kan voor u nagaan of uw beoogde Chinese zakenpartner een business registration heeft en/ of het bedrijf eerder exporteerde of importeerde. Om van deze dienstverlening gebruik te maken, kunt u contact opnemen met de marktadviseur voor China bij NL EVD Internationaal. China@info.agentschapnl.nl, 088 602 8844.

 

Let wel:

 

* deze dienstverlening is alleen bedoeld voor exporterende Nederlandse bedrijven of Nederlandse importerende bedrijven met serieuze/vergevorderde importplannen.

* het aantal Chinese bedrijven dat u kunt laten nagaan, is niet onbeperkt.

* De opgevraagde gegevens geven geen waardeoordeel over de betrouwbaarheid van de Chinese bedrijven. Tijd investeren in de zakelijke relatie is noodzakelijk om het frauderisico zoveel mogelijk te beperken.

 

Wilt u nog meer bedrijfsinformatie verzamelen over uw potentiële zakenpartner, dan kunt u een commercieel bureau in de hand nemen dat eventueel nog meer informatie voor u kan achterhalen. Een lijst van commerciële bureaus kunt u opvragen bij de economische afdeling van de Nederlandse ambassade in Peking: peking-ea@trade-minbuza.nl."

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Het laten natrekken van chinese bedrijven is weinig zinvol, omdat men meestal geen inzicht in de juiste onderneming krijgt, maar in gerelateerde bedrijven. Ik heb zelf veel ervaring met China en Chinezen. Het hoeft per definitie niet fout te zitten. Het ligt eraan om welk product het gaat. Mijn advies zou zijn om heel snel richting betalingsafspraken te manouvreren. Scheelt je veel tijd. Een veel voorkomende -en over het algemeen geaccepteerde- afspraak is 50% aanbetalen. Zorg er ook altijd voor dat je marge minimaal 50% is. Je risico is dan dus nihil. Als men dit OF niet wil OF je marges zijn lager, dan is het bijna nooit zinvol om zaken te doen op zulke afstand. Dit is kort door de bocht, maar mijn ervaring leert dat het meestal zo werkt.

Link naar reactie
  • 0

Het bleek inderdaad oplichting. Het schijnt dat veel westerse bedrijven worden benaderd op deze manier: een kluif van een order, deze wordt direct geaccordeerd vanuit China met de nodige papierwinkel erbij. Alles wat je ontvangt ziet er picobello uit, notaris naar laten kijken en juridisch alles in orde. Dan wordt je gevraagd om naar China te komen om te tekenen. In China begint het spel. Er wordt met je afgesproken bij het bedrijf en als je daar komt gaat de gastheer een acte opmaken met veel bombarie en officieel lijkende handelingen. Vervolgens wordt je gevraagt om een fors bedrag in contanten te geven om de notaris te betalen, er wordt gezegd dat deze kosten samen worden voldaan, ieder de helft. Vervolgens krijg je de vraag of je nog wat kan bijdragen om de notaris om te kopen zodat het eea sneller gaat, daarna willen ze geld om de overheidspapieren te regelen, enz, enz, er komt pas een einde aan als je portomanaie leeg is. Zelfs dan vragen ze nog of je nog wat geld direct kan laten storten en bij de bank kan ophalen om de rest af te handelen.

 

Om kort te gaan: Trap er niet in!

Link naar reactie
  • 0

If you never have experience with Chinese company, and certainly one time trip to China is not helpful.

There are many way to verify a company in China, answers already mentioned few of them, and also good to get a Chinese to help you communicate with Chinese in China especially in the start point.

As many people said it is big different from Europe to do business in China. Recently I got few phone calls from China, they are import products from Netherlands, and they also feel it is difficult communicate with Dutch people, they ask me to be the middleman.

In your case, one tip for you, do not get exciting by the price and the layout of the sheet they sent to you at the beginning, most of them are fake, get a Chinese you trust to help you negotiate with China will make the start much easier.

Link naar reactie
  • 0

If you never have experience with Chinese company, and certainly one time trip to China is not helpful.

There are many way to verify a company in China, answers already mentioned few of them, and also good to get a Chinese to help you communicate with Chinese in China especially in the start point.

As many people said it is big different from Europe to do business in China. Recently I got few phone calls from China, they are import products from Netherlands, and they also feel it is difficult communicate with Dutch people, they ask me to be the middleman.

In your case, one tip for you, do not get exciting by the price and the layout of the sheet they sent to you at the beginning, most of them are fake, get a Chinese you trust to help you negotiate with China will make the start much easier.

 

1 you are digging up ancient topics

2 your "advice" amounts to a level of uselessness and non-sense unseen for eons

3 "get a chinese you trust to negotiate with china" Have you been drinking too much ?

 

People would be much better served by one rule : Never trust a Chinese (company)

 

Stick to that and you'll be ok.

 

Cheers

Link naar reactie
  • 0

........

People would be much better served by one rule : Never trust a Chinese (company)

 

Stick to that and you'll be ok.

 

Cheers

 

Maybe you should change your words to " Never trust any business man". it doesn't matter Chinese or Dutch or whoever. Don't tell me you have success in Chinese market without any help from a Chinese. If you can trust a Chinese, why others should not?

English is not my mother tongue, I wish I could use it better. And I hope you understand Chinese, so you could easily do business in China.

 

Link naar reactie
  • 0

De amateuristische westerlingen zijn ook niet op de vingers van 10.000 handen te tellen...

 

Maar leer eens normaal Engels schrijven. Dit is kwetsende brabbeltaal.

 

Het lijkt wel of je deze poster wilt afschrikken nog eens langs te komen.

 

 

Dit is geen engels maar een Nederlands forum, voor Nederlandse ondernemers die vrijblijvend vragen kunnen stellen. Hierop kunnen mensen die ervaring hebben op betreffende gebied hun kennis vervolgens delen.

 

Er zijn al genoeg fora waar het een eindeloze aaneenschakeling is van Chinezen die enkel alleen hun produkten spammen zodat normale vraag en antwoord onderwerpen niet meer aan bod komen.

 

Mijn engels is misschien volgens jouw standaard niet "normaal" maar de kans dat ik mij daaraan zal storen is erg klein.

 

Of ik de poster wil afschrikken; nee hoor, voor ondernemers vragen is iedereen hier welkom. Ik neem de moeite om topics te bekijken die relevant zijn voor mij maar als het enkel een verkoop praatje of reactie om het reageren is dat respectloos tegenover de mede forum leden en inderdaad zeg ik hier heel beperkt af en toe wat over.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn al genoeg fora waar het een eindeloze aaneenschakeling is van Chinezen die enkel alleen hun produkten spammen zodat normale vraag en antwoord onderwerpen niet meer aan bod komen.

 

Niet hier. En met de moderatie hier zal dat ook niet gebeuren. Daarom is het niet meer dan fijn dat op dit forum, waarin veel vragen over handel met China worden gesteld, ook wat Chinezen mee doen.

 

Reacties als die van jou op iemands eerste post werken dit tegen.

Link naar reactie
  • 0

Dit is geen engels maar een Nederlands forum, voor Nederlandse ondernemers die vrijblijvend vragen kunnen stellen. Hierop kunnen mensen die ervaring hebben op betreffende gebied hun kennis vervolgens delen.

......

 

This forum is called international business, and it's a public forum, it did not write "Dutch only". English is allowed here, even Chinese as long as I want.

 

In addition, I know many westerns have bad experience of doing business in China. I wish I could make China better reputation by helping westerns in Chinese market. The step is small, maybe even nonsense, but who knows, maybe the world changes just because the small step.

 

Link naar reactie
  • 0

Don't worry, some people do appreciate your input.

It's very simplistic to judge every person by practices that are common in his country, yet it is foolish to distrust your gut feelings/instinct when things look too good to be true.

Hopefully the OP didn't lose too much money over it.

 

FWIW, we do business with trustworthy Chinese companies and have been happy with it. Also, one of our best friends works in China as a professional personal trainer for Chinese speed skaters and has had very good experiences there.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn al genoeg fora waar het een eindeloze aaneenschakeling is van Chinezen die enkel alleen hun produkten spammen zodat normale vraag en antwoord onderwerpen niet meer aan bod komen.

 

Niet hier. En met de moderatie hier zal dat ook niet gebeuren. Daarom is het niet meer dan fijn dat op dit forum, waarin veel vragen over handel met China worden gesteld, ook wat Chinezen mee doen.

 

Reacties als die van jou op iemands eerste post werken dit tegen.

 

Dat is inderdaad ook prima, ik ben niet racistisch, in tegendeel.

 

Maar echt waar XiaoDi, je zult zien dat Chinezen die op dit forum "terecht" komen hier enkel met 1 doel komen en dat is om iets te verkopen. "mee doen" zoals jij het stelt is dan voor interpretatie vatbaar.

 

Iedereen verdient een kans dus in dit geval ook. Ik kijk dan ook met belangstelling tegemoed naar de bijdrages van Earlybird waar mede ondernemers wat aan hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is geen engels maar een Nederlands forum, voor Nederlandse ondernemers die vrijblijvend vragen kunnen stellen. Hierop kunnen mensen die ervaring hebben op betreffende gebied hun kennis vervolgens delen.

......

 

This forum is called international business, and it's a public forum, it did not write "Dutch only". English is allowed here, even Chinese as long as I want.

 

In addition, I know many westerns have bad experience of doing business in China. I wish I could make China better reputation by helping westerns in Chinese market. The step is small, maybe even nonsense, but who knows, maybe the world changes just because the small step.

 

 

Your moral standards are admirable. This is a forum for Dutch people or companies, and yes this does not imply you have to be Dutch of course. However, the idea is to give each other advice based on the best of our knowledge or experiences.

In this light, I am very interested in you and your company.

 

Please let us know what your company does, are you the owner and are you in China or Holland ?

Right now I am in Holland but will go back to China on the 7th. I always like to meet new people so if you are ever in or around Guangzhou then let me know please and I will invite you for a drink if you like of course.

Link naar reactie
  • 0
even Chinese as long as I want.

 

Guess again ;)

Foreign languages are allowed here as long as we can read it, understand it and moderate it if needed. Therefore I prefer Dutch, allow English and don't bother about a little bit of French or German or even Spanish now and then. But my 5 year old "ni hao kai-lan" watching daughter has more knowledge about the Chinese language than her dad, and I'm the one who is moderating this forum... go figure ;)

 

Kind regards,

 

Norbert

 

HL administrator

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Een beetje onzin, maar ook jij kunt Chinees lezen (en dus ook modereren)!

 

Magical Translator

 

Anders weet ik zeker dat er mensen zijn die de moderators wel willen helpen. En misschien zelfs wel willen vertalen naar het Engels/Nederlands :)

 

 

De echte vraag is: heeft het toegevoegde waarde. Dan kun je twee standpunten innemen:

 

1. Ook al heeft 1 persoon er 1 keer profijt van, ofwel in het posten, ofwel in het lezen. Dan heeft het nut.

 

2. Met 1 oneens.

 

 

(De software laat het nu nog niet toe talen met een ander schrift, dus ook Chinees, te schrijven.)

 

 

Ik zeg: als het niet te veel moeite is de software aan te passen, dan is het vervolgens modereren niet veel extra moeite (door de translator halen): dus pas een laissez faire politiek toe. Dit is net zoals Higherlevel nu al wordt gemodereerd. Veel wordt aan het judgment van de moderatoren overgelaten. Nu staat bijvoorbeeld nergens dat je alleen de door jou genoemde talen mag gebruiken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.