• 0

Google Instant - Ervaringen en consequenties

Goed, sinds vandaag is google instant doorgevoerd in Nederland. (zie ook dit topic)

 

Op dit moment trouwens alleen voor mensen die een google-account hebben en ingelogd zijn

 

Informatie over google instant in onderstaande video

 

 

 

 

Om een voorbeeld van mogelijke consequenties te geven doen we even alsof ik een auto wil kopen.

 

De zoekterm die ik gebruik is [auto kopen]

 

In het verleden typete ik eerst [auto kopen], vervolgens op enter en de site autokopen.nl kwam als eerste zoekresultaat.

 

Nu is het zo dat google al resultaten toont terwijl ik type en wat blijkt:

 

Op het moment dat ik begin te typen verschijnt na de letters [au] al een relevant zoekresultaat, namelijk autotrader.nl en dat blijft in beeld staan tot ik ben aangekomen bij [auto k] waarna autokopen.nl pas weer bovenaan komt.

 

Tot dat moment is autokopen.nl niet meer op de eerste pagina van de zoekresultaten te vinden.

 

Ik denk niet dat ze erg blij zullen worden bij autokopen.nl.

 

Ben benieuwd hoe de ervaringen van anderen zijn, wie er nog interessante inzichten of links heeft etc.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zoek altijd vanaf de engelstalige interface, en heb een account, dus al een tijdje de instant-search in beeld.

 

Of het handig is ben ik nog niet helemaal over uit, die verspringende resultaten maken het wel heel onrustig, en vaak weet ik toch wel wat ik wil zoeken, dus dan weinig behoefte aan autocomplete of instant.

 

Op SEO gebied zal het zeker wel consequenties hebben, zoals jou voorbeeld al aangeeft. Wellicht zul je een trend zien dat mensen bezoekers proberen te 'vangen' op instant resultaten. Je zou bijvoorbeeld de website/bedrijf/merk "Auto Ko" kunnen beginnen. Als je die op een redelijke pagerank krijgt, dan zal die, denk ik, op het moment dat ze zoeker bij "auto ko..." is met typen even bovenaan flitsen. De vraag is natuurlijk of dat blijft werken, en of google geen maatregelen gaat nemen tegen sites die op woordfragmenten gaan mikken.

Link naar reactie
  • 0

Dit scheelt voor de gebruiker van Google enorm veel tijd. Met het intikken van een paar letters kan je al een resultaat hebben waar je als zoekende tevreden mee bent. Voor de adverteerders is dit weer een nadeel, er zal veel minder op de long tail gezocht worden.

 

EDIT na even flink wat zoekacties te proberen ben ik eigenlijk heel tevreden hoe ik vindbaar ben op deze manier.

Link naar reactie
  • 0

Google instant

 

Mijn bevindingen tot nu toe.

 

Ten eerste men moet ingelogd zijn in je google account en ten tweede je mag geen igoolgle pagina hebben. (het aantal valt mee)

 

De eerste ervaringen. (kort)

 

Ik zie een daling van de CTR. Het was hier moeilijk te meten ook omdat het merkenrecht werd aangepast.

 

CTR daalt maar ik denk dat Google daar al rekening mee heeft gehouden. (Adwords) Ik weet het niet zeker maar ik hoor daar binnenkort meer over van Google hoe ze daar mee omgaan.

 

CTR in de organische resultaten zal ook een impact hebben. Ik denk dat je daar meer kunt halen dan met je reguliere SEO. Ga geen pagina's bouwen voor de halve suggesties van de zoekterm, maar ga zoeken wat de suggesties zijn. Bouw op suggesties of maak de suggesties.

 

 

SVP geen ervaringen over servers in het buitenland of linkbuilding of vernieuwende content of .com want wij hebben goede software. of... Dit gaat over google instant.

 

Vooruitgang, achteruitgang of nooduitgang?

Link naar reactie
  • 0

Er is in een paar topics op HL al over gesproken, maar nu Google Instant ook in Nederland is ingevoerd, is het tijd om er eens wat meer over te praten, lijkt me.

 

Allereerst: verwar Google Instant niet met Google Suggest, wat al eerder ook in Nederland werkte. Google Suggest geeft een aantal suggesties voor zoektermen zodra je iets intypt. Google Instant geeft al echte zoekresultaten tijdens het intypen.

 

Het eerste wat opvalt is dat Google Instant niet direct resultaten geeft na het intypen van een paar letters. Het wacht totdat je zelf een pauze neemt tijdens het typen. Normaal gesproken doe je dat na het voltooien van een volledig woord.

 

Mocht je denken dat dat in de toekomst verandert: ik denk van niet. Het is er immers voor bedoeld om het de gebruiker makkelijker te maken. En je maakt het niet makkelijker als je al resultaten geeft zonder dat je ook maar enig idee hebt waar de gebruiker naar op zoek is. Zie ook het Artikel op Webwereld met al dan niet terechte kritiek van Microsoft op Google Instant.

 

Het alfabetische resultaatoverzicht van Karel Geelen ( Zie de Site van Karel Geelen ) is dan ook leuk, maar niet erg relevant. Het heeft weinig nut om op die lijst voor te komen.

 

Het tweede wat opvalt, is dat de resultaten die door Google Instant gegeven worden, overeenkomen met de eerste suggestie van Google Suggest. Dus geen resultaten voor halve zoektermen, maar gewoon die voor de eerste (paar) suggestie(s).

 

Moet je dan de SEO aanpassen op Google Instant, om ook maar goed te scoren voor halve zoektermen? Nee dus, dat heeft weinig (om maar niet te zeggen geen enkele) zin.

 

Het laatste wat opvalt: als je verder typt, totdat Google geen suggesties meer heeft, dan stopt ook Google Instat ermee, en staat er: Druk op Enter om te zoeken.

 

Conclusie: Google Instant is zeer sterk verbonden met Google Suggest. En je hoeft je SEO strategie er dus helemaal niet op aan te passen.

 

Merk op: het heeft wel enig nut om je strategie aan te passen op Google Suggest (als je dat nog niet gedaan had). Indien Google snel een zoekterm suggereert die sterk gerelateerd is aan je content, maar er niet in voorkomt, overweeg dan om die zoekterm wel te gaan gebruiken.

 

Voorbeeld: wij scoren zeer goed voor "Vakantie met Kinderen" (plek 1, 2 of 3, afhankelijk van Personal search). Maar begin je te typen dan verschijnt er bij "Vakantie met ki" NIET "Vakantie met kinderen", maar "Vakantie met kids". Heel onlogisch, want het eerste heeft (ook volgens Google) een hoger zoekvolume dan het tweede. Heel vervelend ook, want wij scoren niet zo goed voor "Vakantie met kids".

 

Hoewel we absoluut geen dalend verkeer hierdoor zien, proberen we nu wel ook "Vakantie met kids" op te nemen in onze content-strategie.

 

Link naar reactie
  • 0

Een professioneel geprogrammeerde en ge-optimaliseerde website blijft de meeste bezoekers trekken, google instant zal daar niet veel aan veranderen. Ook al flitst je concurrent even voorbij ;)

www.ontwerpexpert.net | Websites en reclame op maat

 

www.brommert.nl | Alles over brommers en scooters

Link naar reactie
  • 0

Als je het artikel van Dutch Cowboys leest dan lijkt het vooral een verschil voor mensen die nog steeds gebruikmaken van Adwords. Gelukkig minder verschillen voor de organische resultaten.

 

Dat Focus op plaatselijke resultaten heeft wel degelijk invloed op SEO. Alle site's gebouwd op locale longtail hebben nu het nakijken. En zeker als daar ook nog het nieuwe lokaal adverteren programma bij komt.

Zoals deze cowboys

 

Daarbij komt ook nog bij dat als dat verhaal van extra advertenties boven de organische resultaten doorgaat, waar sta je dan met je SEO?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.