• 0

De weg kwijt in BTW land HELP!

Beste Levellers,

 

Hierbij zou ik graag het verhaal schetsen omtrent onze bedrijfshuishouding en administratie. We hebben veel vraagtekens omtrent onze boekhouding en door de combinatie, BTW, margeregeling, verzending EU en verzending buiten EU wordt dit voor ons een onoverzichtelijk verhaal. Sinds een jaar of 4 maken we gebruik van een AA accountant welke ik helaas regelmatig moet corrigeren. Nu ben ik eens wat dieper in het BTW verhaal gekropen en heb alleen maar meer vragen gekregen omtrent onze administratie. Het vertrouwen is, na een aantal spookfacturen, bijna helemaal weg en ben nu op zoek naar een nieuwe boekhouder

 

Hier een beknopte omschrijving wat wij zoal doen

 

- we verkopen tweedehands goederen welke ongeveer voor 15% naar NL gaan, 70% EU en 15% buiten de EU

- vaak bedragen de postkosten meer dan het produkt zelf

- produkten worden verkocht via een platform welke ook de totaalfactuur online doorgeeft

- facturen zijn online doorgegeven als totaalprijs dus zonder BTW specificatie aan vnl particulieren

- we maken veel marge op produkten

 

Onze boekhouder past de margeregeling toe. Alle verkopen worden op een hoop gegooid en hiervan wordt via verkoop minus inkoop de marge berekend, waarover BTW wordt afgerekend. De boekhouder heeft ons nooit gevraagd naar specificaties omtrent EU en niet EU landen, maar wij hebben dat wel degelijk duidelijk aangegeven. Ook via de nota's is te lezen dat we regelmatig zaken doen met landen buiten de EU

 

Nu begreep ik onlangs dat er een 0% tarief geldt voor buiten de EU, zover ik weet is er altijd 19% BTW betaald aan de fiscus over marges en postpakketten. Dit is volgens mij verkeerd gegaan. Kan iemand hier duidelijkheid in geven voordat wij naar de boekhouder stappen? Mocht dit waarheid zijn , wat is dan verstandig om te doen?

 

groet

 

een benieuwde Higherleveller

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 1

dag diepstespits,

 

De margeregeling kan zowel binnen NL als binnen de EU toegepast worden. Op levering van deze goederen naar landen buiten de EU is gewoon het 0% tarief van toepassing.

 

binnen de EU: je zult veelal de globalisatieregeling kunnen toepassen (marge per aangiftetijdvak bepalen). Bij levering binnen de EU kun je echter ook per levering ervoor kiezen om de margeregeling niet toe te passen. Dat is vooral voordelig als hetgeen jij levert aan jou geleverd is zonder BTW. Je levert dan aan de afnemer tegen het nultarief (wel opgaaf ICP doen), zodat jouw marge onbelast blijft!

 

buiten de EU: in beginsel is het nultarief van toepassing. Je mag dan dus de margeregeling achterwege laten. Gebruik je de globalisatieregeling, dan doe je dat door de inkoop te corrigeren met de bedragen van de goederen die je levert tegen het nultarief naar buiten de EU.

 

Het zal dus nogal aanzienlijk schelen door het nultarief toe te passen op de leveringen naar afnemers buiten NL!

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ik vrees dat dat alleen nog lukt voor aangiftetijdvakken waarvan de bezwaartermijn van 6 weken nog niet verlopen is en voor de leveringen buiten de EU.

 

De keuze om tegen 0% te leveren binnen de EU is wat het is, een keuze. Indien toch de margeregeling is toegepast, dan is blijkbaar niet de keuze gemaakt om te leveren tegen 0%. Het lijkt mij wel goed om je accountant hierover in te lichten en de schade te verhalen op hem (zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering). Indien er nog aangifte is gedaan in de afgelopen 6 weken op de foute wijze voor leveringen binnen de EU dan kan tegen die aangifte nog bezwaar gemaakt worden, waarin je de keuze wijzigt en de margeregeling buiten beschouwing laat.

 

Voor de leveringen buiten de EU kan mogelijk nog een beroep gedaan worden op een ambtshalve correctie. Daarvan is immers duidelijk dat tegen 0% geleverd had moeten worden zonder de margeregeling! Dat behelst een brief aan de fiscus, afdeling OB met een uiteenzetting van wat aangegeven is en hoe het aangegeven had moeten worden. Gevolgd door een vriendelijk verzoek dit ambtshalve te corrigeren en uit te betalen.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels hebben we dit verhaal globaal in kaart gekregen (voor zover dat kan) en het is een grote te verhalen schadepost geworden. Een hele klus welke met een aantal professionals is doorgenomen

 

Er is veel meer non-EU 0% tarief dan verwacht omdat ook de Europese verzendingen non EU pakketten (Zwitserland, Kroatie, Noorwegen etc) bevatten, bovendien zijn de omzetten buiten de EU veel groter door de zeer hoge portokosten en daardoor ook hogere afname in het segment (in aantal en omzet),

 

Het gaat immers niet om aantallen produkten wat je verkoopt maar juist om algehele omzet !

 

Daarnaast zijn ICLs nooit apart ingevoerd,

 

Dit alles maakt mij behoorlijk triest.....Ons bedrijf had er nu heel anders voor kunnen staan. Wij hebben jarenlang met zgn duur betaalde professionals gewerkt welke niet de kennis hadden om tot een correcte boekhouding te komen. Over de gevolgschade maar te zwijgen........ Het verbaasde de in de arm genomen Fiscaal Juristen, controller en advocaat hoe onnozel dit alles is aangepakt. Gniffelend hebben zij kennis genomen van de dossiers maar hier op Higherlevel hebben maar weinig mensen klachten over teveel betaalde btw icm een accountant. Dit schetst dus in een notedop hoe triest de situatie eigenlijk is. Het geeft maar weer weer dat je inderdaad elke 3 jaar moet verhuizen naar een andere boekhouder. Mijn (ondernemers)familie en vrienden hebben me dit vanaf het begin aangeraden maar had simpelweg teveel vertrouwen in dit bedrijf. Ben inmiddels in gesprek met een leidinggevende van dit gerenommeerde bedrijf voor een passende oplossing hiervoor, heeft iemand hierover nog tips over het verhalen van deze foutief ingeboekte boekhouding?

 

Joost alsnog bedankt voor je hulp!

 

groet,

 

diepstespits

Link naar reactie
  • 0

als het goed is, is je accountant verzekerd voor dergelijke blunders. Als je de omvang van de schade door de verkeerde keuze (margeregeling) kunt aantonen, dan zou ik die claim beslist bij je accountant neerleggen.

 

Je had er immers vanuit mogen gaan dat zij de meest voordelige regeling voor jou benutten. Anders hadden ze moeten aangeven dat het hun expertise niet is!

 

succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost,

 

Er ligt inmiddels een rapport bij de blunderende accountant met een klacht en claim slechts gebaseerd op de teveel betaalde BTW

 

Er is echter veel meer schade geleden dan alleen deze post, is dit ook te verhalen middels zo'n verzekering?

 

Morgen heb ik een gesprek met een Specialist hierover, dus tips zijn welkom

Link naar reactie
  • 0

Die verzekering is niet relevant voor je. Op basis van je overeenkomst en de wet kan jij een accountant wel- of niet aansprakelijk stellen. Vervolgens kan die die schade claimen. Of hij daar nou wel of niet voor verzekerd is dat is niet relevant.

 

Je hebt waarschijnlijk een jurist nodig en je overeenkomst. Dat bepaalt je mogelijkheden.

 

Wellicht is het wel interessant om over dat wisselen van accountant na x jaar een topic te openen. Dat gevoel komt weleens vaker langs. Ik heb het gevoel dat dit komt door verkeerde verdeling van taken tussen adviseurs en accountants maar dat is wellicht goed voor een ander topic.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

"Ik zit nu voor het 3de jaar bij een accountant, en vind dat dit jaar dramatisch slecht verloopt."

 

Hoi rk,

 

Ik neem aan dat je hier doelt op het service niveau van je accountant?

 

groet

 

Bekend fenomeen. Kom aan boord, we doen alles voor je en dat verslapt dan als je eenmaal een tijdje klant bent...

Komt helaas veel voor ja.

 

Back on topic: welke andere schade (buiten het inhuren van andere experts) heb je geleden?

En zoals Luc aangeeft, het maakt voor jou niet uit wat zijn verzekering dekt. Alle schade die aantoonbaar door hem ontstaan is, leg je in de claim neer.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

"Ik zit nu voor het 3de jaar bij een accountant, en vind dat dit jaar dramatisch slecht verloopt."

 

Hoi rk,

 

Ik neem aan dat je hier doelt op het service niveau van je accountant?

 

groet

 

 

Service is er wel, hij heeft altijd koffie, en de juffrouw achter de balie heeft altijd een schaaltje met pepermuntjes voor bezoekers.

 

Een voorbeeld waar ik me kapot over erger (maar moet eerlijk zeggen dat het kan zijn dat dit wetgeving is)

 

 

Elke maand inloggen in het backoffice, om een pincode in te voeren waarmee ik "iets" moet accoderen (btw aangifte, loonbelasting bla bla bla, verschrikkelijk veel werk, ik heb al 150 logins van andere websites, en 40 pincodes van banken, creditcards, telefoons, en weet ik waar niet meer)

 

Een afspraak maken duurde in 2007 niet meer dan 2 dagen. Nu soms 3 weken.

 

Vroeger bood hij aan om alles op te komen halen - nu niet meer

 

Allemaal kleine dingentjes - vandaar dat ik me af vroeg of het "normaal is" om iedere 3 jaar te veranderen, om de focus te houden.

Link naar reactie
  • 0

Ik maak zelf gebruik van de diensten van Fiscaal Advies. een jaarabonnement kost ook bijna niets en elke ondernemer zou hem moeten hebben.

 

[Mod edit: naam en hyperlink aangepast, staat mooier en geen persoonlijke referal links]

 

Mod edit 2: directe link naar de website van fiscaal advies van Elsevier geplaatst ipv een referral, waarvan ik alleen maar aan kan nemen dat allia zo brutaal was om dit zelf weer te herstellen na Norberts ingreep.

 

En mod edit 3: op je andere alias ben je al 2 maal gewaarschuwd voor het plaatsen van links naar je eigen referral sites. Blijkbaar ben je erg hardleers. Consider yourself banned!

Link naar reactie
  • 0

Ik maak zelf gebruik van de diensten van mod edit, url verwijderd wegens spam een jaarabonnement kost ook bijna niets en elke ondernemer zou hem moeten hebben.

Zonde van je geld, die schrijven het ook alleen maar over. Alle informatie is bij de overheid gratis te verkrijgen.

Je moet wel op de juiste websites kijken.

www.cijfermanager.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.