• 0

Prive internet aansluiting voor zakelijk gebruik, wel als aftrekpost?

Beste HL Leden,

 

Ik heb geprobeerd uit te zoeken over de volgende vraag.

 

Ik heb een bedrijf en wil internet aanvragen. Puur internet om te internet en niet om te pinnen of bellen. Zoals jullie al weten zijn zakelijke pakketten duurder dan prive pakketten. Dat is niet bij alle provider. Mijn vraag is of ik een prive pakket kan aanvragen voor mijn bedrijf en de kosten daarvan als aftrekpost gebruiken voor mijn bedrijf? Of moet ik perse een zakelijk pakket nemen om dit als aftrekpost mee te kunnen tellen?

 

Bedankt alvast voor jullie advies!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi

 

Heb je een eenmanszaak dan is dat geen enkel probleem. Betaal wel de nota's van je zakelijke rekening.

Heb je een BV zorg dan wel dat de nota's op naam van de BV staan. Zodoende kun je de BTW ook terugvragen.

 

(bij een eenmanszaak zijn jij en de onderneming een en dezelfde en volstaat voor de aftrek van voorbelasting ook een nota op jouw naam. Bij een BV gaat dat niet op).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

‘Aantonen’ is volgens mij hier dan ook niet nodig. Dat is een vrij sterk woord in dit verband.

 

Je moet wel aannemelijk kunnen maken dat het (praktisch uitsluitend) zakelijk gebruikt wordt, als je de kosten als zakelijk wil beschouwen. Anders zou je ze waarschijnlijk moeten opsplitsen in een zakelijk gedeelte en een gedeelte voor privé-gebruik.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even uit nieuwsgierigheid een vraagje. Ik begrijp dat je internetaansluiting niet onder je bedrijfsnaam hoeft te staan om het aftrekbaar te mogen maken. Zijn er bij eenmanszaken gevallen waarbij de factuur wel verplicht onder bedrijfsnaam moet staan, om aftrekbaar te mogen maken? Los van dat de kosten voor je zaak zijn gemaakt natuurlijk, ik bedoel alleen of bedrijfsnaam verplicht op factuur/bon hoort te staan....

 

De reden dat ik het vraag is omdat iemand anders tijdens belastingcontrole te horen kreeg dat alles waar bedrijfsnaam niet op staat niet in boekhouding mag. Ik kan me dat haast niet voorstellen omdat er altijd wel wat bonnetjes zijn waar bedrijfsnaam niet op staat....

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Helemaal gelijk, Sandra.

 

Natuurlijk klopt dat niet wat jouw kennis te horen kreeg (zoals overigens vaker, bij een belastingcontrole!).

Er zijn ook zat ondernemers die onder hun eigen naam handelen (dus bijvoorbeeld ‘Sandra Janssen’ of zoiets). Dan komen alle facturen, zowel privé als zakelijk, op dezelfde naam binnen.

 

Maar als je een handelsnaam zou hebben, dan is het toch handiger om dat ook zo veel mogelijk door te geven aan leveranciers. Dan krijg je ook minder snel discussies met de belastingjongens/meisjes.

Soms kan dat trouwens helemaal niet. Dan moet je naam en voorletters opgeven, die vervolgens ook op de factuur afgedrukt worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

De reden dat ik het vraag is omdat iemand anders tijdens belastingcontrole te horen kreeg dat alles waar bedrijfsnaam niet op staat niet in boekhouding mag. Ik kan me dat haast niet voorstellen omdat er altijd wel wat bonnetjes zijn waar bedrijfsnaam niet op staat....

 

Formeel klopt dat inderdaad. Voor benzinebonnen is een bewuste uitzondering gemaakt, maar voor andere kosten niet.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.