• 0

Rente berekenen over RC tussen DGA-BV en Holding-BV

Hallo,

 

Ik heb een vraag m.b.t. het berekenen van rente over een RC tussen DGA en BV. Nu weet ik dat er een vrijstelling is van 17.500 euro. Stel nou dat halverwege het jaar het saldo 20.000 was en eind van het jaar 17.000, geldt de vrijstelling dan nog steeds dat je geen rente reken over deze RC.

 

En mijn 2e vraag is. Geldt deze vrijstelling ook voor BV's onderling? In bijvoorbeeld een holdingstructuur.

 

En zijn er nog bepaalde dingen waar ik nog meer op moet letten?

 

Gr. Danny

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Danny,

 

Wij passen in onze dagelijkse praktijk meestal een gemiddelde berekening toe, wordt eigenlijk altijd probleemloos door de Belastingdienst geaccepteerd.

Je kunt je echter voortstellen, dat wanneer de gemiddelde renteberekening (beginstand + eindstand : 2 x rentepercentage) een veel lager rentebedrag op zou leveren dan bij berekening per dag, dat de fiscus dan eventueel moeilijk zou kunnen doen.

Dit verschil ontstaat bijvoorbeeld bij een aflossing vlak voor het einde van het boekjaar.

 

Groeten,

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 1

Wij gebruiken eigenlijk altijd al standaard een maandleijkse berekeing voor de verschuldigde rente op een RC saldo. Het is niet erg zakelijk om een gemiddelde per jaar te nemen, er is geen enkele bestaande bank die dit zo zou doen. Daarnaast is een dergelijke "berekening" via excel erg makkelijk te maken (onze klanten krijgen hier standaard een bestandje voor zodat ze zelf het rentepercentage en de opnames/terugstortingen op de toepasselijke maanden kunnen ingeven om de exacte verschuldigde rente te kunnen zien).

 

Dat de fisucs een gemiddelde berekening meestal wel accepteert zal voornamelijk in de gevallen zijn waar er niet gecontrolleerd is of waar de verschillen tussen een 'normale' berekening en een gemiddelde weinig verschillen (of een inspecteur niet goed oplet, ook niet geheel ongewoon natuurlijk ;)). Zoals Louis zelf al aangeeft is het hierbij namelijk te gemakkelijk om te rommelen met je uitkomsten. Denk bijvoorbeeld aan een gehele aflossing op 30 december en het geld weer lenen op 2 januari. Doe je dit ieder jaar dan is je gemiddelde saldo € 0,- en je verschuldigde rente dus ook!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.