• 0

Werk voor bedrijf in Dubai, waar belasting betalen?

Ik heb een opdracht gekregen voor een bedrijf in Dubai. Dit project zal ongeveer anderhalf tot 2 jaar duren, in die tijd ga ik een aantal keer daarheen maar de meeste werkzaamheden kan ik vanuit hier in Nederland doen.

 

Mijn vraag: wat is belastingtechnisch gunstiger: bij hun in dienst gaan op basis van tijdelijk contract, of de werkzaamheden doen als freelancer / ZZP'er? Zowel winstbelasting als inkomstenbelasting zijn in Dubai 0%, dus ik wil graag zoveel mogelijk daar belastingplichtig zijn in plaats van NL.

 

Het werk is wel van zodanige aard dat het ruimschoots fulltime is, dit is dus niet iets "voor erbij" en zal de komende periode mijn enige baan / bron van inkomsten zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Fabian,

 

Werkzaamheden die in Nederland worden uitgevoerd, worden in Nederland belast, ook al zijn het werkzaamheden voor een buitenlandse opdracht- c.q. werkgever.

 

In loondienst gaan bij de opdrachtgever betekent dat die opdrachtgever in Nederland een vaste inrichting krijgt en een loonadministratie bij zal moeten houden en loonbelasting en premies af zal moeten dragen in Nederland. Als je voor de optie loondienst kiest, dan is het waarschijnlijk verstandiger om dat via een payroll onderneming te doen.

 

Als je als freelancer de opdrachtgever zou gaan factureren, is de winst die je maakt volledig belast in Nederland. Bovendien moet je aan alle administratieve verplichtingen voldoen waar een Nederlandse freelancer aan moet voldoen, zoals een administratie bijhouden, inschrijven bij het handelsregister, btw-aangifte doen etc.

 

Als je wilt dat de onderhavige inkomsten worden belast in Dubai dan moet je of a. verhuizen naar Dubai, of b. zorgen dat jouw Nederlandse bedrijf(je) een vaste inrichting heeft in Dubai. Volgens de belastingdienst is een vaste inrichting “een bedrijfsruimte […] die over voldoende faciliteiten beschikt om als een zelfstandige onderneming te kunnen functioneren”. In jouw geval zou dat wellicht een ruimte kunnen zijn bij je opdrachtgever die speciaal voor jouw werk is ingericht. Toevallig is een aantal maanden geleden het belastingverdrag tussen de Verenigde Arabische Emiraten en Nederland geratificeerd, waardoor die laatste optie mogelijk is geworden. Eenvoudig zal het niet worden en het blijft ook nog de vraag hoe je de winsten vervolgens onbelast in Nederland krijgt. Mogelijkheden zijn er wel, maar voeren te ver voor dit forum om die verder te bespreken.

 

Succes,

Pieter

 

Link naar reactie
  • 0

 

Als je wilt dat de onderhavige inkomsten worden belast in Dubai dan moet je of a. verhuizen naar Dubai, of b. zorgen dat jouw Nederlandse bedrijf(je) een vaste inrichting heeft in Dubai. Volgens de belastingdienst is een vaste inrichting “een bedrijfsruimte […] die over voldoende faciliteiten beschikt om als een zelfstandige onderneming te kunnen functioneren”. In jouw geval zou dat wellicht een ruimte kunnen zijn bij je opdrachtgever die speciaal voor jouw werk is ingericht. Toevallig is een aantal maanden geleden het belastingverdrag tussen de Verenigde Arabische Emiraten en Nederland geratificeerd, waardoor die laatste optie mogelijk is geworden. Eenvoudig zal het niet worden en het blijft ook nog de vraag hoe je de winsten vervolgens onbelast in Nederland krijgt. Mogelijkheden zijn er wel, maar voeren te ver voor dit forum om die verder te bespreken.

 

Dag Pieter

 

Dan voorzie ik nog steeds een probleem met de kwalificatie van Fabian als ondernemer, VI in Dubai of niet. Dit zou resultaat uit overige werkzaamheden zijn (at best), maar eerder gewoon inkomen uit een buitenlandse dienstbetrekking.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat doe je nu en na deze opdracht? Heb je een onderneming die in dezelfde lijn ligt als de opdacht uit Dubai? Hoe ga je de opdracht uitvoeren? Mag je dat helemaal zelf bepalen, zitten er voorwaarden bij, is er toezicht en hoe ver gaat die toezicht? Mag je anderen inschakelen voor de werkzaamheden?

 

Bij een VI in Dubai, als dat al zou kunnen op basis van de gegeven informatie, zal veruit het grootste deel van de inkomsten toch aan Nederland worden toegerekend. Daar zou ik niet teveel van verwachten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.