• 0

Stationskiosk ter overname

Hallo allemaal,

 

Al jaren spint er door mijn hoofd om iets voor mezelf te beginnen. Wat wist ik nog niet en verschillende ideeen en plannen kwamen op en gingen weer neer ;)

 

Wat ik wel wist dat de "onderneming" niet groot moest zijn. Het moet met 1 of 2 personen, het liefst 1, te behappen zijn.

 

Nu kwam ik op marktplaats een stationskiosk te overname tegen. Precies wat aan mijn eisen voldoet.

Maar nu...tsja hoe het aan te pakken en niet de minst belangrijke vraag, is het rendabel?

 

Hier de link (als het mag) http://link.marktplaats.nl/380117980

 

Allereerst de overname prijs. Er wordt 25.000 gevraagd.

Zover ik begreep is de overnameprijs voor inventaris, aanwezige voorraad en stukje goodwill misschien.

Verkoper is naar 22.000 gezakt omdat ik hem vermeldde dat Shoarma Doner Pizza zaak op Station Uden te koop staat vanaf 30.000 euro. http://link.marktplaats.nl/369927247

Ten eerste is die locatie groter, nettere up-to-date inrichting enz. Deze locatie valt voor mij af omdat de afstand te ver is.

 

Ik vind het overname bedrag tamelijk hoog voor zo'n klein kioskje. Qua inventaris staat er nou ook niet zoveel of van die dergelijke kwaliteit dat de overnameprijs verantwoord.

Dus hoe bepaal je de overnameprijs? Is het hiervoor handig om een "aankoopmakelaar" of zoiets in te huren?

Of is het meer, wat de gek ervoor geeft?

 

Ten tweede, hoe rendabel is het?

Nu zag ik op de site van de kamer van koophandel dat je jaarrekeningen op kan vragen van bedrijven.

Mij als leek, lijkt het me handig om dat te doen. Wat denken jullie?

 

Verder wil ik kijken hoe lang het al op de verkoper zijn naam staat. Om hier uit af te leiden of deze shop rendabel is. Staat het nog maar bijvoorbeeld 1 jaar op zijn naam en hij wil deze nu al verkopen, dan is het toch wel een signaal dat de shop niet loopt.

Verder wil ik bij NS informeren of er geen plannen zijn om station Oudenbosch eventueel te sluiten in de komende tijd. Anders heeft overname weinig nut.

 

Verder ben ik al 2 keer "incognito" ;) wezen kijken, hoe het eruit zag en hoe druk het is.

 

Dit bracht mij op leuke plannen om de kiosk aantrekkelijker te maken.

Sommige ramen zijn wegens ruimtegebrek afgeschut met houten panelen, wat het buitenaanzicht geen goed doet.

Dus dit zeker veranderen om de kiosk meer uitnodigend te maken en er niet uit te laten zien als een kraakpand.

Buiten de shop is een ruimte die 's avonds afgesloten word waar je eventueel wat zitjes kan zetten.

Er staat nu een bartafel + 2 barkrukken.

Maar 1 of 2 zitjes erbij voor de wat oudere reiziger maakt het meer uitnodigend, denk ik.

 

Dus graag jullie commentaar hoe bepaal ik het juiste aankoopbedrag?

En is opvragen van jaarrekeningen een goed idee om de rendabelheid van de shop te bepalen.

Ook heb ik al inwonersaantallen opgezocht, maar hier kan ik weinig uit berekenen of de shop rendabel is.

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Ten tweede, hoe rendabel is het?

Nu zag ik op de site van de kamer van koophandel dat je jaarrekeningen op kan vragen van bedrijven.

Mij als leek, lijkt het me handig om dat te doen. Wat denken jullie?

 

Alleen bv's hoeven hun jaarrekeningen te deponeren bij de KvK. Heb je eigenlijk al met de eigenaar gesproken? Als hij zijn zaakjes op orde heeft beschikt hij over jaarstukken van voorgaande jaren waaruit omzet en winst blijken.

 

Als je er zelf geen kijk op hebt is het misschien verstandig dat je een adviseur inhuurt.

 

Wat voor inventaris staat er eigenlijk in? misschien een bakwand of alleen een balie met wat verkoop-rekken?

 

Rendabel heeft alles te maken met ligging en hoeveel publiek er langs komt en natuurlijk het assortiment wat je aan gaat bieden.

 

en niet onbelangrijk is natuurlijk de huurprijs voor de locatie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ten tweede, hoe rendabel is het?

Nu zag ik op de site van de kamer van koophandel dat je jaarrekeningen op kan vragen van bedrijven.

Mij als leek, lijkt het me handig om dat te doen. Wat denken jullie?

 

Alleen bv's hoeven hun jaarrekeningen te deponeren bij de KvK. Heb je eigenlijk al met de eigenaar gesproken? Als hij zijn zaakjes op orde heeft beschikt hij over jaarstukken van voorgaande jaren waaruit omzet en winst blijken.

 

Als je er zelf geen kijk op hebt is het misschien verstandig dat je een adviseur inhuurt.

 

Wat voor inventaris staat er eigenlijk in? misschien een bakwand of alleen een balie met wat verkoop-rekken?

 

Rendabel heeft alles te maken met ligging en hoeveel publiek er langs komt en natuurlijk het assortiment wat je aan gaat bieden.

 

en niet onbelangrijk is natuurlijk de huurprijs voor de locatie.

 

 

Ik heb nog niet met de eigenaar gesproken.

Had zo'n idee als ik nog totaal geen idee heb waarover ik praat, hoe kan ik dan het gesprek aangaan. Dacht beter eerst wat (algemene) informatie te behandelen wat me misschien van pas kan komen in het gesprek.

Dacht dat dat verstandiger was.

 

Het inventaris bestaat uit 2 koelhoudkasten waarin frisdranken gezet kunnen worden van Coca Cola.

Wat planken aan de muur, waarop verkoopwaar word uitgestald

Aanwezige voorraad van frisdrank, tabak ,zoetwaren.

Pinapparaat, oventje, koeling, kassa, plasma scherm

Een stuk of 4 RVS bakken waarin je benodigheden zoals groenten en dergelijke voor op broodjes kunt bewaren.

Nescafe machine (klein)

Bartafel + 2 krukken

3 snoeprekken

3 koelkasten

Balietje van hout.

 

De huurprijs is 260 euro incl electra en water en schoonmaak werkzaamheden. Dat is natuurlijk niet veel.

Ligging is direct aan het station. Maar het is natuurlijk een niet zo groot station.

Tsja en hoe druk het daar is, dan zou ik daar eens een hele dag moeten staan ;)

 

Maar kan je goed op de jaarafrekening afgaan? Als ik die door een adviseur laat bekijken kan ik eigenlijk niet fout gaan?

 

Het assortiment wat ik wil aanbieden wil ik proberen zo breed mogelijk te maken. o.a. bloemetje/kranten en dergelijke.

En zover dat mogelijk is met verse producten werken. Dus verse koffie en verse broodjes.

Dit eerst proberen, kijken of het aanslaat en dan zo ver mogelijk uitbreiden.

 

Ah dat je alleen van een B.V. de jaarrekening kan opvragen dat wist ik niet, Thanks.

 

Link naar reactie
  • 0
Tsja en hoe druk het daar is, dan zou ik daar eens een hele dag moeten staan

 

 

dat is misschien geen eens een slecht idee. turf een hoeveel mensen de trein nemen en hoeveel mensen de kiosk in gaan.

Hoe vaak vertrekt de trein per uur?

 

en hoeveel passanten zijn er op het moment dat er geen treinen vertrekken. Ligt het station in het centrum of iets meer afgelegen? vertrekken er ook bussen vanaf het stationsplein en hoe vaak en hoeveel?

 

Hoe laag de huur ook is je hebt toch een x aantal klanten nodig om rendabel te zijn. assortiment kan daarbij helpen maar het belangrijkste is toch of er voldoende loop is.

 

je laten adviseren is wel belangrijk maar maak wel van te voren goede afspraken over werkzaamheden en kosten hiervan. en benader eventueel meerdere adviseurs om je te oriënteren.

Link naar reactie
  • 0

Tsja en hoe druk het daar is, dan zou ik daar eens een hele dag moeten staan

 

 

dat is misschien geen eens een slecht idee. turf een hoeveel mensen de trein nemen en hoeveel mensen de kiosk in gaan.

Hoe vaak vertrekt de trein per uur?

 

en hoeveel passanten zijn er op het moment dat er geen treinen vertrekken. Ligt het station in het centrum of iets meer afgelegen? vertrekken er ook bussen vanaf het stationsplein en hoe vaak en hoeveel?

 

Hoe laag de huur ook is je hebt toch een x aantal klanten nodig om rendabel te zijn. assortiment kan daarbij helpen maar het belangrijkste is toch of er voldoende loop is.

 

je laten adviseren is wel belangrijk maar maak wel van te voren goede afspraken over werkzaamheden en kosten hiervan. en benader eventueel meerdere adviseurs om je te oriënteren.

Ja eigenlijk een goed plan.

 

Ik geloof dat er elk uur een trein vertrekt. Dat zoek ik effe op. Inderdaad elk uur een trein. ;)

Station ligt niet in het centrum maar er zijn geen direct winkels in de buurt, dus misschien kan ik hierop ook inspelen. Door een soort kleine kadoshop in het assortiment te nemen.

 

En inderdaad, de huur is niet hoog, maar moet door klanten toch eerst betaald worden voordat er winst kan worden gemaakt.

 

Klein busstation is er ook

Bij het station ligt een bushalte voor diverse buslijnen.

 

Buurtbus (Veolia Transport)

210: Station Oudenbosch - Klundert

211: Station Oudenbosch - Nispen

Volans (Veolia Transport)

311: Station Breda - Oud Gastel

Schoolbus (Veolia Transport)

611: Steenbergen - Oudenbosch

613: Willemstad - Oudenbosch

 

Er is ook een niet bewaakte fietsenstalling. Toen ik ging kijken stonden er toch veel fietsen.

 

Bedankt alvast Henkh voor je tips en antwoorden :-K

En ik ga eens een dagje checken ;)

Link naar reactie
  • 0

Wie is de verhuurder eigenlijk bij deze inclusief prijs en wat is de min./max. huurtermijn tegen deze huur?

 

Uit de mp advertentie: 4.je mag tabak lectuur horeca en soft drinks verkopen op deze locatie
Wat is exact toegestaan en vergund? Wat zijn de toegestane openingstijden?

 

Ik zou me afvragen waarom verkoper zelf geen kandidaat heeft... en het overnamebedrag relateren aan de overwinst die binnen de huurtermijn te realiseren is. Het klinkt nostalgisch, ik ben benieuwd of je er een moderne mini-onderneming in weet te vestigen. Daarbij denk ik aan nog veel meer aanvullende diensten dan genoemd (postagentschap? stomerij? kapper? nagelstudio?).

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0

is er wellicht een verplichting om een bepaalde tijd open te zijn? Als dat zo is en je moet hele lange dagen maken ontkom je eigenlijk ook niet aan personeel. Het plaatje wordt dan ineens heel anders.

 

Tabak mag je bijna in iedere winkel verkopen, alleen ben je wel aan leeftijd grenzen gebonden. Alcoholische dranken hebben vaak weer een aparte vergunning nodig.

 

en het overnamebedrag relateren aan de overwinst die binnen de huurtermijn te realiseren is.
? Wigbolt kan je dit iets meer toelichten? Ik vat het niet helemaal en denk dat TS er ook niks van kan brouwen.
Link naar reactie
  • 0

Die overnamesom moet wel met enige zekerheid tijdens het bestaan terugverdiend kunnen worden naast eventuele investeringen en een gewenst jaarlijks inkomen... een huurprijs kan opgeschroefd worden of de huur kan na een overeengekomen huurperiode beëindigd worden. Dit klinkt namelijk niet als een gebruikelijke huur voor een horeca-bestemming.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf ook op zo'n kiosk gewerkt in mijn studententijdperk.

De openingstijden waren daar van 6 tot 23.00 uur welke in twee diensten werd behapt. Waarschijnlijk ben je ook de zaterdag en zondag open dus je hebt dan zeker personeel nodig.

 

Er is een grote kans dat de eigenaar de NS of NS vastgoed is. Vraag inderdaad na wat het toekomstige spoorbeleid van de NS is. Er ligt me ook iets van bij dat de NS voornemens is hun vastgoed beter te laten renderen. Let dus hun eventuele mogelijkheid om de huur te verhogen.

 

Een optie voor uitbreiding is fietsverhuur / een fietswinkel aan te bieden. Is er ook een bewaakte fietsenstalling voor je te realiseren?

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie
  • 0

kijk zo komen er toch steeds meer nuttige reacties

 

Als je het nog steeds ziet zitten zou ik gewoon eens een informatief praatje gaan maken met de aanbieder. En daarmee de volgende dingen uitzoeken.

 

* huidige omzet

* Bruto winstmarge

* Kosten

* Verhuurder

* Huurcontract en bepalingen omtrent openingstijden

* Waarde inventaris en goodwill

 

Probeer zoveel mogelijk te achterhalen en maak daaruit een ondernemingsplan. En als je er zelf te weinig kijk op hebt zoek dan hulp. Kijk eens in je familie/vriendenkring of daar een geschikt iemand bij zit of dat zij iemand kunnen aanbevelen. Maar maak wel duidelijke afspraken wat iemand voor je doet en wat de kosten hiervan zijn zodat je niet voor verrassingen komt.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wie is de verhuurder eigenlijk bij deze inclusief prijs en wat is de min./max. huurtermijn tegen deze huur?

 

Uit de mp advertentie: 4.je mag tabak lectuur horeca en soft drinks verkopen op deze locatie
Wat is exact toegestaan en vergund? Wat zijn de toegestane openingstijden?

 

Ik zou me afvragen waarom verkoper zelf geen kandidaat heeft... en het overnamebedrag relateren aan de overwinst die binnen de huurtermijn te realiseren is. Het klinkt nostalgisch, ik ben benieuwd of je er een moderne mini-onderneming in weet te vestigen. Daarbij denk ik aan nog veel meer aanvullende diensten dan genoemd (postagentschap? stomerij? kapper? nagelstudio?).

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Hi Wigbolt.

 

Goede vraag van die verhuurder. Deze neem ik mee ;)

 

Volgende vraag, wat is exact toegestaan en vergund. Had ik ook al aan gedacht. Ik wil weten wat ik er allemaal bij kan slepen ;) om zo een bredere markt aan te bieden.

Omdat er veel schooljeugd van de trein gebruik maakt dacht ik eraan om frituursnacks aan te bieden maar vond op internet dat hier weer heel veel regels aan vast hangen.

Dus daar moet ik me nog verder op inlezen. En dat hangt ook weer vast aan wat er “vergund” is.

 

Openingstijden, tsja, ik was een keer op vrijdagavond rond 7 uur ’s avonds gaan kijken, en toen was de shop al dicht.

 

Wat betreft die aanvullende diensten. Ik ben van mening dat ik er zoveel mogelijk in zou moeten proppen ;)

Ik zeg proppen want de ruimte is zeer beperkt.

Dus kapper/stomerij en nagelstudio, en dergelijke vallen af.

De ruimte is 40 vierkante meter. Dus tamelijk beperkt.

Maar daarnaast is een apart halletje (waar momenteel een bartafel staat) en een aparte wachtruimte met vastzittende stoelen.

Nu was mijn gedachte om in overleg met de verhuurder. Dus dit is niet de verkoper. Maar daar in overleg voor te leggen of ik niet meer van die ruimte gebruik kan maken.

Deze is afsluitbaar dus dat schept mogelijkheden.

 

is er wellicht een verplichting om een bepaalde tijd open te zijn? Als dat zo is en je moet hele lange dagen maken ontkom je eigenlijk ook niet aan personeel. Het plaatje wordt dan ineens heel anders.

 

Tabak mag je bijna in iedere winkel verkopen, alleen ben je wel aan leeftijd grenzen gebonden. Alcoholische dranken hebben vaak weer een aparte vergunning nodig.

 

en het overnamebedrag relateren aan de overwinst die binnen de huurtermijn te realiseren is.
? Wigbolt kan je dit iets meer toelichten? Ik vat het niet helemaal en denk dat TS er ook niks van kan brouwen.

Of er een verplichting is om een bepaalde tijd open te zijn weet ik nog niet.

Ik ben van plan om op korte termijn een afspraak te maken met de verkoper en kan ik mijn en jullie ;) goedbedachte vragen in meenemen.

 

Ik ben bereid om hard te werken en veel uren te maken. Dit ook in overleg met partner die naast zijn baan ook zijn steentje wil bijdragen.

Dus aan personeel denk ik nog niet, ook al zou dat betekenen dat ik vanaf 6 uur ’s ochtends tot 8 uur ’s avonds aanwezig zou moeten zijn.

Ik zeg voorlopig 8 uur, want het is een klein stadje en een klein stationnetje. Kijk als het om 9 uur nog druk is, dan blijf ik natuurlijk gewoon tot 9 open.

De shop is denk ik ook veel te klein, om een winst te bewerkstelligen, dat personeel kan betalen.

 

Die overnamesom moet wel met enige zekerheid tijdens het bestaan terugverdiend kunnen worden naast eventuele investeringen en een gewenst jaarlijks inkomen... een huurprijs kan opgeschroefd worden of de huur kan na een overeengekomen huurperiode beëindigd worden. Dit klinkt namelijk niet als een gebruikelijke huur voor een horeca-bestemming.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Nee inderdaad, ik vond de huur eigenlijk ook absurd laag. Aan de andere kant het is natuurlijk ook maar een ruimte van 40 vierkante meter. Maar toch…

 

En inderdaad dacht ik die 25.000 euro voor overname moet eerst toch terugverdiend worden. En daarbij maandelijks het bedrag van de 260 huur.

Dat moet dat shopje toch heel wat verkopen. En om dat alleen te bewerkstelligen met de verkoop van frisdranken, snoepgoed en eventueel broodjes?

En dan natuurlijk daarbovenop winst draaien, anders kan ik net zo goed vrijwilligerswerk gaan doen ;)

Het lijkt me nogal wat, maar wie weet.

 

Dus overeengekomen huurperiode, neem ik ook mee in het gesprek. Daarbij of de huur verhoogd kan worden of ineens beëindigd.

Dit kan ik beter aan de verhuurder vragen, dus zodra ik het gesprek met de huidige eigenaar heb gehad, weet ik dit en kan ik daarmee verder.

 

 

Ik heb zelf ook op zo'n kiosk gewerkt in mijn studententijdperk.

De openingstijden waren daar van 6 tot 23.00 uur welke in twee diensten werd behapt. Waarschijnlijk ben je ook de zaterdag en zondag open dus je hebt dan zeker personeel nodig.

 

Er is een grote kans dat de eigenaar de NS of NS vastgoed is. Vraag inderdaad na wat het toekomstige spoorbeleid van de NS is. Er ligt me ook iets van bij dat de NS voornemens is hun vastgoed beter te laten renderen. Let dus hun eventuele mogelijkheid om de huur te verhogen.

 

Een optie voor uitbreiding is fietsverhuur / een fietswinkel aan te bieden. Is er ook een bewaakte fietsenstalling voor je te realiseren?

Ja het zijn veel uren om open te zijn.

Maar was toch echt eerst van plan om daar zelf te gaan staan.

Of ik nou thuis op de bank zit of daar in die shop zit ;)

 

Goede tip, contact met de NS, ook in verband met hoe de zaken liggen qua huurverhoging (en verlenging eventueel huurcontract).

 

Ik denk voor fietsverhuur dat het plaatsje te klein is met zo’n 30.000 inwoners. Maar kan altijd terzijnertijd kijken of daar vraag naar is. Ik sta in ieder geval voor alles open.

 

Er is een fietsenstalling, dus hiervan een bewaakte fietsenstalling te maken kan een mogelijkheid zijn.

Misschien terzijnertijd ook eens bij de gemeente hierover informeren. Misschien een “samenwerkingsverband”.

 

 

kijk zo komen er toch steeds meer nuttige reacties

 

Als je het nog steeds ziet zitten zou ik gewoon eens een informatief praatje gaan maken met de aanbieder. En daarmee de volgende dingen uitzoeken.

 

* huidige omzet

* Bruto winstmarge

* Kosten

* Verhuurder

* Huurcontract en bepalingen omtrent openingstijden

* Waarde inventaris en goodwill

 

Probeer zoveel mogelijk te achterhalen en maak daaruit een ondernemingsplan. En als je er zelf te weinig kijk op hebt zoek dan hulp. Kijk eens in je familie/vriendenkring of daar een geschikt iemand bij zit of dat zij iemand kunnen aanbevelen. Maar maak wel duidelijke afspraken wat iemand voor je doet en wat de kosten hiervan zijn zodat je niet voor verrassingen komt.

 

Ik zie het zeker nog steeds zitten ;)

En leuk zo snel verschillende reacties, bedankt jullie allemaal voor het snelle reageren!

 

Ik ben inderdaad van plan om snel een gesprek te regelen met de aanbieder.

En natuurlijk neem ik daar al jullie vragen en tips in mee.

Dus wederom hartstikke bedankt voor het meedenken!!!

 

Het valt of staat eigenlijk met de financiële gegevens die de aanbieder kan overleggen.

Als deze beperkte winst maakt, kan je natuurlijk nog kijken of het aan de aanbieding van het assortiment ligt, aan beperkte openingstijden en dergelijke.

Is de winst redelijk te noemen. Dan kan je met een aantrekkelijker look van de winkel en uitbreidingsmogelijkheden van assortiment, kwaliteit en klantvriendelijkheid aanbieden en misschien alle extra services die je kan bedenken de winst hiermee nog verhogen.

 

We zullen zien of ik ga glimlachen van de cijfertjes of achterover val ;)

 

Bedankt allen, enne wordt vervolgd ;)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

leuk dat je zo enthousiast bent.

 

hou er wel rekening mee dat alles wat je hier plaatst snel geïndexeerd door google en dat dit snel vindbaar is voor iedereen. anderen kunnen daar weer hun voordeel mee doen.

 

succes ermee.

 

Haha ja inderdaad dat had ik net ontdekt ;) tijdens het googlen.

 

Thanks en jullie horen me nog ;)

Link naar reactie
  • 0

de huur is niet huur echter pacht.

Zeer waarschijnlijk aan de gemeente. De vraag die je als eerste moet stellen of jij de vergunning kunt krijgen en voor hoe lang.

Grote voordeel is dat je bij een omzet van € 1000 al uit de kosten bent, terwijl als je een zaak overneemt als de 2e die je vermelde een veel hogere omzet moet draaien.

Als je de vergunning kunt krijgen om deze zaak te exploiteren, kan het zeker een interessante zaak zijn.

 

Neem gewoon contact op met de aanbieder, vraag om zijn jaarcijfers en naar de vergunning. Ga dan naar de gemeente en vraag of jij de vergunning kunt overnemen.

 

Succes

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 1

mijn tip is naast de eerder genoemde tips:

richt je niet teveel op wat je erbij zou kunnen doen, kijk eerst of je datgene wat er nu wordt aangeboden winstgevend kunt voortzetten tegen de gevraagde overnameprijs, activiteiten uitbreiden kan altijd nog.

bereken daarbij ook de variant met personeel, elke dag van 08.00 tot 20.00 ga je op termijn niet volhouden.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

de huur is niet huur echter pacht.

Zeer waarschijnlijk aan de gemeente. De vraag die je als eerste moet stellen of jij de vergunning kunt krijgen en voor hoe lang.

Grote voordeel is dat je bij een omzet van € 1000 al uit de kosten bent, terwijl als je een zaak overneemt als de 2e die je vermelde een veel hogere omzet moet draaien.

Als je de vergunning kunt krijgen om deze zaak te exploiteren, kan het zeker een interessante zaak zijn.

 

Neem gewoon contact op met de aanbieder, vraag om zijn jaarcijfers en naar de vergunning. Ga dan naar de gemeente en vraag of jij de vergunning kunt overnemen.

 

Succes

Ja pacht is denk ik een betere woordkeuze.

Inderdaad de 2e zaak is groter van opzet. En ik doe liever iets goeds dan half goed ;)

Voor mezelf vind ik om te beginnen die 2e zaak eigenlijk te groot als beginner. Dus die valt sowieso af.

Ik ga vandaag bellen om een afspraak te maken. Ik ben zeer benieuwd naar de cijfers van de zaak.

 

mijn tip is naast de eerder genoemde tips:

richt je niet teveel op wat je erbij zou kunnen doen, kijk eerst of je datgene wat er nu wordt aangeboden winstgevend kunt voortzetten tegen de gevraagde overnameprijs, activiteiten uitbreiden kan altijd nog.

bereken daarbij ook de variant met personeel, elke dag van 08.00 tot 20.00 ga je op termijn niet volhouden.

Ook jij bedankt Bas voor je toevoeging.

Dat is inderdaad een goede tip. Beter is het inderdaad eerst te kijken of er met het huidige assortiment winst word behaald en dit inderdaad door te zetten.

Daarna kan ik altijd nog rustig kijken of en wat er toegevoegd kan worden.

Personeel neem ik dan ook mee in een berekening, al denk ik nu nog dat dit niet haalbaar is. Maar beter alle opties bekijken dan te weinig.

 

Bedankt weer voor alle toevoegingen!

 

Link naar reactie
  • 0

Let wel goed op wat je doet voor aankoop: de advertentie begint met de reden van emigratie en eindigt met de reden van drukke werkzaamheden met een ander bedrijf. Kan uiteraard wel kloppen, maar let wel goed op.

Yep, was mij inderdaad ook al opgevallen.

Dus ik ben extra alert op de cijfers van deze zaak.

Link naar reactie
  • 0

Dit verhaal lijkt voor een buitenstaander nu twee weken stil te liggen. Neo, zit er nog schot in de zaak? En ben je starter, of heb je al ondernemerservaring? Je bent inmiddels weer online geweest, dus terugkoppeling lijkt me gewenst.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er even een week tussenuit geweest.

De verkoper kan blijkbaar geen afspraak maken gedurende de week, dus aanstaand weekend heb ik een afspraak.

Op mijn vraag of ik de boekhouding in kan zien werd geantwoord dat hij deze niet bij de hand heeft ??? ::)

Dat geeft al niet veel vertrouwen moet ik zeggen, maar ik zal het gesprek eerst afwachten.

Het stationnetje word gehuurd van de NS dat weet ik inmiddels zeker.

Ook heb ik contact met de NS gezocht, want ik vond op internet een ander (iets groter) station dat blijkbaar leeg staat.

Hier moet ik nog antwoord op krijgen.

Dus het loopt nog.

Zelf heb ik geen enkele ondernemingservaring. ;)

Link naar reactie
  • 0

Als ik 't allemaal zo lees, geloof ik niet dat die boekhouding enigzins geloofwaardig zal zijn (als je 'm al ter inzage krijgt).

Dan nog: boekhouding niet "bij de hand"? Het is nu dinsdag, nog genoeg dagen tot aan het weekend om het te regelen.

 

Ik zou je wel heel sterk willen aanraden om iemand mee te nemen die er enigzins verstand van heeft (en niet alleen van patat bakken), want zelf weet je veel te weinig en kunnen ze je van alles wijs maken. Risico op financieel debacle is dan toch wel groot.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Als ik 't allemaal zo lees, geloof ik niet dat die boekhouding enigzins geloofwaardig zal zijn (als je 'm al ter inzage krijgt).

Dan nog: boekhouding niet "bij de hand"? Het is nu dinsdag, nog genoeg dagen tot aan het weekend om het te regelen.

 

Ik zou je wel heel sterk willen aanraden om iemand mee te nemen die er enigzins verstand van heeft (en niet alleen van patat bakken), want zelf weet je veel te weinig en kunnen ze je van alles wijs maken. Risico op financieel debacle is dan toch wel groot.

Ja ik vind het ook zeer vreemd, wil je nu verkopen of niet ::) En met, bij wijze van spreken "de boeken liggen op zolder" kom je voor mij al niet meer geloofwaardig over.

Ik weet inderdaad weinig ;) maar ik heb mijn gezonde verstand bij me ;)

 

Ik laat jullie zeker weten of er nog iets nuttigs uit het gesprek is gekomen.

Link naar reactie
  • 0

Om maar in spoortermen te spreken: alle seinen staan hier voorlopig op rood. Als je al ondernemer bent of wilt worden, is het misschien verstandiger iets op te pakken wat je beter kunt overzien. Gezond verstand is niet altijd een voldoende adviseur.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0

Om maar in spoortermen te spreken: alle seinen staan hier voorlopig op rood. Als je al ondernemer bent of wilt worden, is het misschien verstandiger iets op te pakken wat je beter kunt overzien. Gezond verstand is niet altijd een voldoende adviseur.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Haha leuke woordspeling ;)

Het iets grotere stationnetje is helaas net bezet. Ze zijn net in gesprek met een nieuwe ondernemer.

Ik wacht gewoon effe het gesprek van aanstaand weekend af. Het is een heel klein zaakje, dus als het eventueel rendabel is, is dat toch iets wat ik goed kan overzien, lijkt me.

Als het eerste gesprek dusverre positief is, laat ik er alsnog een "kenner"/adviseur naar kijken.

Maar tot dusver ben ik verre van overtuigd of het wel rendabel is.

We zullen zien.

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard moet je alles goed proberen te overzien. Maar laten we wel zijn, niet iedereen geeft inzicht in wat hij verdiend aan een wildvreemde. Dus om te zeggen dat de seinen op rood zijn, gaat mij iets te ver.

 

Wat in zo'n situatie het beste is, om een gesprek aan te gaan. Vraag inzicht in de jaarrekeningen. Echter bovenal, probeer als je serieus geinteresseerd bent om een aantal dagen achter elkaar te komen kijken. En vraag inzicht in de dagelijkse omzet.

 

Aangezien de kosten niveau zeer laag is, kan het al snel interessant zijn om hier in te stappen.

Succes

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of je dit zelf al hebt bedacht, maar is het een optie om zelf een dagje mee te lopen? Dan merk je eventuele minpunten op, kun je je kansen beter inschatten en merk je ook een beetje wat voor persoon de huidige eigenaar is en of hij/zij de zaak goed voor elkaar heeft. Om maar wat voorbeelden te noemen.

Incasso kan persoonlijker & effectiever - Incassobureau Luuc.Eu - Bezoekt uw slecht betalende debiteuren
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.